reza.sh

فریم ورک چیست؟

10 پست در این موضوع

به نقل از جوملا فارسی

فریم ورک چیست و دلایل استفاده از آن در قالب های جوملا::

کی از مزیت*های جوملا نسبت به سیستم*های مدیریت محتوای متن باز دیگر، قالب*های آن بوده است. شاید بتوانیم یکی از مهمترین نقاط قوت جوملا را سیستم قالب*های آن بیان کنیم. شاید پلتفرم قالبهای جوملا در نگاه اول پیچیده باشد اما به مراتب نسبت به سیستم*های متن باز دیگر قدرتمندتر و ساده*تر می*باشد. ویرایش قالب*های جوملا، عملی ساده است و در کمتر از ۱۰ دقیقه امکان تغییر هر قالبی وجود دارد. شاید برای هر طراح وبی این مزیت کافی باشد!

نباید فراموش کنیم هرکسی که بخواهد با حوزه وب سر و کار داشته باشد باید html و css را بداند. چه وبمستر و چه طراح وب برای اینکه بتوانند فرد موفقی باشند باید بتوانند از کامپیو*تر در حد عالی استفاده کنند، دانش کافی داشته باشند و همچنین بتوانند با html و css خروجی مد نظر خود را تهیه کنند! اما این موارد هم کافی نیست و باید همواره بروز باشند. علم همیشه در حال پیشرفت هست و طراحی وب نیز یک علم است که در قالب صنعت و هنر می*باشد. فراموش نکنید شما اگر طراح وب هستید تنها یک طراح نیستید و باید علم هم داشته باشید؛ خلاقیت نیز عضو جدا نشدنی شماست.

از این پس سعی می*کنیم قالب*هایی که بصورت رایگان و همچنین امکانات جالبی هستند و البته قابلیت فارسی بودن را دارند را معرفی کنیم. لازم به ذکر است سعی می*کنیم قالب*هایی که از فریم ورک*های مختلف استفاده می*کنند را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، چرا که بهتر است قالب*هایی را معرفی کنیم که شما بتوانید ساده*تر ویرایش کنید.

در ارسال*های آینده سعی می*کنیم قالب*های مختلف را معرفی کنیم، اما تا آن زمان بهتر است با فریم ورک آشنا شویم. در ادامه سعی می*کنیم شما را با این تکنولوژی آشنا کنیم.

فریم ورک چیست و این واژه به چه معناست؟ اصلاً چرا باید یا نباید از فریم ورک استفاده کرد؟! آیا مهم است که از چه فریم ورکی استفاده کنیم؟ آیا استفاده نکردن از فریم ورک می*تواند ناتوانی ما تلقی شود؟ و.... جوملا خود یک فریم ورک هست ؟! در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ویرایش شده در توسط reza.sh

Share this post


Link to post
Share on other sites
آموزش ووکامرس قالب جوملا قالب وردپرس قالب رایگان وردپرس قالب رایگان جوملا هاست نامحدود هاست جوملا هاست لاراول هاست وردپرس هاست ارزان هاست ربات تلگرام خرید دامنه آموزش ساخت ربات تلگرام با php آموزش html و css آموزش لاراول آموزش cPanel آموزش php آموزش سئو وردپرس آموزش امنیت وردپرس آموزش وردپرس آموزش فرم ساز RSform آموزش سئو جوملا آموزش فروشگاه ساز Hikashop آموزش فروشگاه ساز ویرچومارت آموزش طراحی سایت آگهی تبلیغاتی آموزش امنیت جوملا آموزش طراحی سایت فروش فایل آموزش طراحی قالب ریسپانسیو با Helix آموزش جوملا 3 آموزش ساخت ربات دکمه ی شیشه ای آموزش ساخت ربات همکاری در فروش آموزش ساخت ربات جذب ممبر آموزش ساخت ربات ضد اسپم آموزش ساخت ربات پیوست فایل سورس ربات مدیر گروه | ربات مدیر گروه همسریابی

فریم ورک چیست؟

هر کتابخانه*ای که تهیه و تنظیم شده باشد تا از تکرار در برنامه نویسی جلوگیری کند و کار برنامه نویس را ساده کند فریم ورک نامیده می*شود. اما فریم ورک چیزی بیش از یک کتابخانه است. به عنوان مثال یک شرکت مانند سونی را در نظر بگیرید؛ آیا سونی هربار برای ساخت یک تلویزیون به تکنولوژی مشابه همه کیت*ها و مدار*ها را دوباره طراحی می*کند!؟ آیا از نظر زمان و هزینه اقتصادی باعث ضرر این شرکت نخواهد شد؟ طبیعتاً سونی همه اطلاعات را در جایی نگه داشته و تنها تغییراتی در آن اعمال می*کند و خروجی یک محصول جدید را در نتیجه خواهد داشت.

فریم ورک*ها بر اساس ساختار برنامه نویسی شی گرایی تحت عنوان Model، View، Controller به اختصار MVC ساخته می*شوند. اما نمی*توان گفت کتابخانه*هایی که بر اساس شی گرایی ساخته نشده*اند فریم ورک نیستند. عموما پرتال*ها و سیستم*های مدیریت محتوا مثل جوملا، مامبو، دروپال، وردپرس و … در **نهایت تبدیل به یک کتابخانه یا فریم ورک می*شوند. لازم به ذکر هست که خود این فریم ورک*ها می*توانند فریم ورک*های دیگر را نیز میزبانی کنند. مانند جوملا که فریم ورک Gantry برای قالب*های جوملا، کار طراحی و مدیریت قالب را سهل و آسان می*کند و بسیاری از قالب*های جوملا امروزه از فریم ورک*ها استفاده می*کنند. فریم ورک گانتری برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز قابل استفاده هست.

Share this post


Link to post
Share on other sites

چرا از فریم ورک استفاده می*کنیم؟

هیچ اجباری برای استفاده از فریم ورک نیست. اما اگر مزیت*های فریم ورک*ها را بدانیم شاید حاضر نباشیم به هیچ وجه بدون فریم ورک کاری کنیم! (فراموش نکنید جوملا قبل از سیستم مدیریت محتوا یک فریم ورک است و در واقع یک CMF می*باشد) هرچند هیچ اجباری برای استفاده از فریم ورک*ها نیست. هیچ کسی نمی*تواند شما را به خاطر استفاده نکردن از فریم ورک*ها سرزنش کند. اما به شما پیشنهاد می*کنم که سعی کنید همیشه از فریم ورک*ها استفاده کنید. حتی خودتان می*توانید فریم ورکی را تهیه کنید تا کار*هایتان ساده*تر شود. اما فریم ورک*هایی هستند که شاید نیاز نباشد شما وقت بگذارید و فریم ورک جدیدی را تهیه کنید! یا اصلاً تنها کافی باشد با تغییرات کمی به احتیاج خود برسید. یکی از مزیت*های فریم ورک*ها این است که اگر یک اشکالی در منبع (Source) شما باشد می*توانید با یک تغییر همه قالب*هایی (برنامه*ها) که از این فریم ورک استفاده می*کنند را اصلاح کنید!

Share this post


Link to post
Share on other sites

کدام فریم ورک را انتخاب کنیم؟

فریم ورک*های زیادی برای جوملا و قالب*های جوملا تهیه شده است که هر کدام امکانات خاصی را دارند. مثلاً T3 (جوملارت) یا Gantry (راکت تم) از معروف*ترین این فریم ورک*ها هستند که هر قالبی را با این فریم ورک*ها تهیه کنیم می*توانیم مطمئن باشیم که قالب ما امکانات ویژه*ای دارد و همچنین قابلیت راست به چپ یا اصطاحاً فارسی را داراست. اما تنها این فریم ورک*ها نیستند که برای قالب*های جوملا تهیه شده*اند. فریم ورک*هایی نظیر YT Framework ، Warp ، Gavern ، Zen Grid ، Helix ، Construct Template Development ، Morph ، JV و موارد دیگری که شاید به اندازه کافی معروف نشده*اند که بتوان در این مقاله معرفی کرد! اما برای نمونه و یا شاید برایتان جالب باشد که هم اکنون فریم ورکی در حال تهیه هست با نام JYAML که توضیحات خاص و امکانات ویژه خود را دارد و در اینباره تحقیق کنید تا بیشتر بدانید! این به این معناست که شما به همین فریم ورک*هایی که بیان شد نیز محدود نیستید! شاید دوست داشته باشید خودتان فریم ورکی را تهیه کنید! کسی شما را منع نمی*کند و یا حتی شاید روزی جوملا فارسی فریم ورکی را برای خود ارائه کند. کسی نمی*داند در آینده چه چیزی در انتظار شما و ما هست.

عموماً کاربران ایرانی و طراحان وب ایرانی کمتر از این فریم ورک*ها استفاده می*کنند. اما ما سعی می*کنیم تعداد این افراد که در بین ایرانی*ها متأسفانه کمتر از انگشتان دست هست را بیشتر کنیم. به همین منظور تا جایی که به ما این مجال داده شود آموزش*هایی در این باره را منتشر خواهیم کرد. اما تا آن زمان می*توانید html و css را مسلط شوید تا بهتر مقالات آموزشی ما را در این باره درک کنید.

پی نوشت نویسنده: در بین فریم ورک*های بالا من گانتری را از همه بر*تر می*دانم. این یک نظر شخصی هست. شاید نظر شما با من متفاوت باشد. اما دلایل من مشخص هست! چرا که امکانات قدرتمندتری دارد و برای زبان فارسی نیز سازگاری بهتری را داراست اما شاید گاهی اوقات هم از T3 استفاده کنم! پس باز هم بسته به نیاز خود انتخاب خواهم کرد. شما هم سعی کنید با یک فریم ورک تکراری کار نکنید!

Share this post


Link to post
Share on other sites

آیا فریم ورک به سرعت ضربه می*زند؟

فریم ورک*ها عموماً حامل کدهای اضافه هم هستند که شاید در یک قالب (برنامه) استفاده نشوند. اما احتمالاً اصلاً محسوس نباشند! شاید ما در یک پروژه از یکسری دستور استفاده کنیم و در پروژه بعدی نیازی نداشته باشیم؛ اما در فریم ورک ما این دستورات هست و در قالب (برنامه) ما بارگذاری خواهد شد و بر روی کامپیوتر کاربر بارگیری می*شود. اما این موضوع نیز قابل کنترل است و شما می*توانید برای فریم ورک خود ویژگی*هایی (آپشن*هایی) را قرار دهید تا بتوانید موارد اضافه را در زمانی که نیاز نیست، حذف کنید. پس باز هم اینکه سنگین شود یا نه به شما بر می*گردد. گاهی Cache و فشرده کردن فایل*های جاوا و css کمک بسیاری خواهد کرد. سعی خواهیم کرد راه*هایی را به این منظور در آینده ارائه کنیم.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ممنون بابت مطلب خوبتون

اگه یک مطلبی را از جای دیگه می گذارید ، درج منبع (مخصوصا جایی که نویسنده اشاره کرده. درج شود) پسندیده تر هستش.

Share this post


Link to post
Share on other sites

من بالا تو اولین تایپک نوشتم که به نقل از جوملای فارسی (کوچک بود بزرگتر کردم)

Share this post


Link to post
Share on other sites
من بالا تو اولین تایپک نوشتم که به نقل از جوملای فارسی (کوچک بود بزرگتر کردم)

بابا این چیه . حالا یکم کوچیکش کن:14: متن را گرفتclean

:25r30wi:

Share this post


Link to post
Share on other sites

درست شد.

بازم با سپاس از :auizz3ffy9vla57584x مهدی آهازان:auizz3ffy9vla57584x ( تیم جوملا فارسی ) عزیز که این مقاله رو نوشتن

Share this post


Link to post
Share on other sites

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری