ابوالفضل طالبی

آموزش جوملا 2.5 از مبتدی تا پیشرفته اختصاصی انجمن جوملای ایران و ماهنامه دیجیتال

11 پست در این موضوع

در این تاپیک به صورت مفصل از ابتدا برای کسانی که بتازگی قصد دارند وارد دنیای جوملا و به طور کلی طراحی وب شوند، قصد داریم سلسله آموزشهایی رو قرار بدیم.دوستان عزیز و کاربران محترم میتونن آموزشهای فوق رو هم در انجمن جوملای ایران دنبال کنند و هم به صورت چاپی در چند ماهنامه دیگر مانند ماهنامه دیجیتال..

این تاپیک صرفا مبحث آموزشی دارد و بسته است و سوالات و مشکلات خود را باید در تاپیک مربوط به مشکلات و سوالات مطرح نمایید.

اولین و کاملترین کتاب آموزشی جوملا 2.5

اولین کتاب آموزش جوملا در ایران که شروع دارد ولی پایان ندارد!!

[ATTACH=CONFIG]975[/ATTACH]

اولین کتاب آموزش جوملا در ایران که شروع دارد ولی پایان ندارد!!

در پایان هر فصل از آموزش ، میتوانید کلیه آموزشها را به صورت کتاب PDF نیز دانلود نمایید.

همچنین هر ماه میتوانید اموزهای فوق را با خرید ماهنامه دیجیتال از کیوسکهای روزنامه فروشی دنبال کنید

('`/:..., هر دو هفته نسخه جدید و بروزشده کتاب اموزش جوملا را از اینجا دانلود کنید ,..:\`')

نویسنده : ابوالفضل طالبی مدرس و بنیانگذار اموزشگاه جوملا در ایران

آموزش جوملا 2.5 :: مقاله یکم

گذشته و آینده در وب :: جایگاه شما

امروزه داشتن یک وب سایت کار پیچیده ، سخت و پرهزینه ای نیست ولی اگر به گذشته بازگردیم روزهایی را به یاد میآوریم که برای داشتن یک وب سایت بسیار ابتدایی که شامل چند صفحه مطلب ساده و تصویر خام بود مجبور بودیم که علاوه بر صبر ایوب ، جیب پر پول هم داشته باشیم ، تازه شاید به آن چیزی که دلخواه ما بود هم نمیرسیدیم.

کاربران قدیمی خاطرات گذشته را خوب به یاد دارند که حتی برای نصب یک ویندوز ساده هزینه زیادی پرداخت میکردیم و همان نصب ساده ویندوز از نظر ما نیاز به داشتن دانش زیادی داشت!

به هر حال این مقدمه را گفتم که وارد دنیای وب کنونی شویم و پی به توسعه وب در سالهای اخیر برده و از امکاناتی که هم اکنون به رایگان در اختیار ماست استفاده کنیم.چرا که هرچه زمان به پیش میرود فناوری ارزانتر ، سریعتر و راحت تر در دسترس ماست و این ما هستیم که باید دانسته های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا دنیای کنونی ما چیزی نباشد که در گذشته بوده ، به همین دلیل و با این رسالت سلسله مطالب و مقالات آموزشی را در خصوص یکی از این فناوری های سالهای اخیر وب یعنی سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla) در اختیار شما قرار خواهم داد تا شما را نیز با دنیای جدیدی در بستر اینترنت آشنا سازیم.

اگر امروز صبح بیدار شدید و توسعه جدیدی را در حوزه وب دیدید تعجب نکنید ، شاید پدر اینترنت اقای برنرز-لی هم تصور نمیکرد که این سیر تغییر و تحول تا به امروز به قدری رشد کند که میلیاردها صفحه اینترنتی هر روز در دنیای وب در گردش قرار بگیرد.قصد نداریم تاریخچه وب را توضیح دهیم و این نکته صرفا از این جهت عنوان شد که بدانید ورود شما هم به این منبع عظیم اطلاعاتی در دنیای اینترنت بسیار راحت تر و ارزان تر از گذشته مقدور است و فقط کافیست شما هم وب سایت خود را راه اندازی کنید.. همین!

وب سایت :: بیشتر بدانید

تقریبا همه ما با مفهوم وب سایت آشنایی کافی داریم ولی برای اینکه توضیحات کوتاهی هم داده باشیم و در نهایت به مبحث اصلی خودمان یعنی سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla) برسیم ذکر برخی موارد لازم است.

یک وب سایت اینترنتی در واقع محلی است که شما به عنوان مدیر یا مالک آن مطالب و اطلاعاتی را برای دسترسی کاربران اینترنتی منتشر میکنید ، حال این مطالب ممکن است در خصوص کسب و کار ، شرکت و یا سازمان شما باشد و یا یک وب سایت شخصی باشد.به طور کلی میتوان وب سایت ها را از نظر نوع طراحی و برنامه نویسی به دو دسته تقسیم کرد:

گروه اول: وب سایتهای استاتیک یا ایستا

گروه دوم: وب سایتهای داینامیک یا پویا

در گروه اول یعنی وب سایتهای استاتیک صفحات وب سایت به صورت ثابت و تحت زبان HTML توسط برنامه هایی نظیر Frontpage طراحی میشود.این صفحات شامل تصاویر و متون ثابتی هستند که در همان زمان طراحی باید مشخص شوند.وب سایتهای استاتیک مناسب برای شرکتها یا افرادی است که حتی سالی یک بار هم محتوا،مطالب و یا تصاویر وب سایت را تغییر نمیدهند .

در گروه دوم یعنی وب سایتهای داینامیک کار برنامه نویسی توسط زبانهایی نظیر PHP و ASP انجام میشود و مهمترین بخش این نوع وب سایتها داشتن یک پایگاه داده یا Database است که این خود وجه تمایز وب سایت استاتیک و داینامیک است.

در وب سایتهای داینامیک ، طراح یا برنامه نویس ابتدا یک قالب و ساختار کلی طراحی میکند و آن را در اختیار مالک یا مدیر سایت میگذارد.وب سایتهای داینامیک دارای بخش مدیریتی هستند که مدیران سایتها با ورود به بخش مدیریت بدون نیاز به داشتن دانش فنی و برنامه نویسی میتوانید مطالب و محتوای خود را توسط همین ساختار وارد سایت خود نموده و امکان بروزرسانی مداوم را نیز خواهد داشت.

و اما جوملا :: سیستم مدیریت محتوا

جوملا هم جز وب سایتهای داینامیک به حساب می آید که یک تیم جهانی در تهیه و برنامه نویسی آن نقش داشته اند تا این سیستم قدرتمند را آماده و عرضه نمایند.البته لازم به ذکر است که جوملا را صرفا نمیتوانید یک وب سایت داینامیک لحاظ نمود و به دلیل قابلیت های وسیع آن ، اصطلاحا به آن CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا اطلاق میشود.

در دنیا CMS های مختلفی عرضه شده که جوملا نیز یکی از انهاست ولی مزایایی که جوملا نسبت به سایر رقبای خود دارد آن را کاملا متمایز نموده است.

بی شک میتوان گفت که جوملا قویترین سیستم مدیریت محتوای حال حاضر دنیاست که به صورت رایگان و متن باز (Open Source) عرضه شده است.

اگر قصد دارید برای شخص خودتان ، شرکت ، سازمان یا ارگان ، فروشگاه و... وب سایت ایده آل و با امکاناتی نامحدود را راه اندازی کنید جوملا انتخاب اول و اخر شما خواهد بود.جوملا به گونه طراحی شده که با کمترین سطح دانش فنی و بدون دانستن زبان برنامه نویسی وب سایت خود را بر اساس آن بنا نهاده و وارد دنیای اینترنت شوید.

با جرات این نکته را اشاره میکنیم که سیستم مدیریت محتوای جوملا حد و مرزی برای طراحی سایت مورد نظر شما ندارد و در حال حاضر که این مطلب را میخوانید در حدود 10 هزار نوع امکانات متنوع برای جوملا منتشر شده که میتوانید بر اساس نیاز خود این امکانات را بر روی جوملای خود نصب و سایت دلخواه خود را راه اندازی نمایید.

مزیت دیگر سیستم مدیریت محتوای جوملا متن باز(Open Source) بودن آن است که به شما امکان میدهد در صورتی که تمایل به توسعه آن داشته باشید به عنوان یکی از توسعه دهندگان این سیستم شروع به فعالیت نمایید.

نزدیک به 5 درصد وب سایتهایی که در دنیا راه اندازی میشوند بر پایه سیستم مدیریت محتوای جوملا میباشند.اگر بخواهیم چند نمونه از سایتهای ایرانی را مثال بزنیم که از جوملا استفاده کرده اند میتوانیم به سایتهای زیر اشاره ای داشته باشیم:

وب سایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی farhangtehran.ir

وب سایتهای استانی صدا و سیما برای مثال ارومیه urmia.irib.ir

وب سایت اتاق بازرگانی صنایع و معدن iccim.ir/fa

وب سایت دانشگاه آزاد مشهد mshdiau.ac.ir

وب سایت شهرداری کرمان kermancity.kr.ir

اینها نمونه هایی از سایتهای ایرانی مبتنی بر سیستم مدیریت محتوای جوملا بودند و بسیاری از سایتهای معتبر جهانی نیز از همین سیستم بهره مند شده اند.

جوملا : تاریخچه و جوایز

سیستم مدیریت محتوای جوملا دائما در حال توسعه و بروزرسانی میباشد و شما میتوانید نسخه پارسی ان را از انجمن جوملای ایران به آدرس JoomlaForum.ir دانلود نمایید.

زبان برنامه نویسی جوملا مبتنی بر PHP و پایگاه داده (DataBase) آن MySQL میباشد.اولین نسخه جوملا در سال 2005 با نام جوملا 1 عرضه شد و سپس در سال 2008 نسخه 1.5 آن توسط تیم توسعه دهنده منتشر شد که قابلیتهای آن باعث شد بلافاصله پس از انتشار محبوبیت فراوانی در دنیا پیدا نماید بطوری که جوایز متعددی را نصیب خود نمود.

جوملا از بدو تولد جایزه بهترین CMS دنیا را طی سالهای 2006 – 2007 و 2001 کسب نموده است.

پس از نسخه 1.5 ، تیم توسعه جوملا جهانی در سال 2011 نسخه جدیدی را تحت نام جوملا 1.6 عرضه نمود و 6 ماه بعد نیز نسخه 1.7 را منتشر کرد.در نسخه 1.7 از نظر امنیت و بهینه سازی کارهای بسیار مفیدی بر روی هسته اصلی سیستم مدیریت محتوای جوملا صورت گرفت و آن را قدرتمند تر از گذشته نمود.

مجددا شش ماه پس از انتشار نسخه 1.7 ، وب سایت رسمی جوملا جهانی اقدام به انتشار نسخه جدید و پایداری از جوملا نمود و اینبار جوملا 2.5 را عرضه کرد.این نسخه به مدت طولانی باقی خواهد ماند و در حال حاضر آخرین نسخه منتشر شده از سیستم مدیریت محتوای جوملا جهانی میباشد.

برای آشنایی و پرسش و پاسخ در خصوص سیستم مدیریت محتوای جوملا به زبان فارسی میتوانید به انجمن پشتیبانی جوملای ایران به آدرس JoomlaForum.ir مراجعه نمایید.

پایان مقاله یکم

Share this post


Link to post
Share on other sites
آموزش ووکامرس قالب جوملا قالب وردپرس قالب رایگان وردپرس قالب رایگان جوملا هاست نامحدود هاست جوملا هاست لاراول هاست وردپرس هاست ارزان هاست ربات تلگرام خرید دامنه آموزش ساخت ربات تلگرام با php آموزش html و css آموزش لاراول آموزش cPanel آموزش php آموزش سئو وردپرس آموزش امنیت وردپرس آموزش وردپرس آموزش فرم ساز RSform آموزش سئو جوملا آموزش فروشگاه ساز Hikashop آموزش فروشگاه ساز ویرچومارت آموزش طراحی سایت آگهی تبلیغاتی آموزش امنیت جوملا آموزش طراحی سایت فروش فایل آموزش طراحی قالب ریسپانسیو با Helix آموزش جوملا 3 آموزش ساخت ربات دکمه ی شیشه ای آموزش ساخت ربات همکاری در فروش آموزش ساخت ربات جذب ممبر آموزش ساخت ربات ضد اسپم آموزش ساخت ربات پیوست فایل سورس ربات مدیر گروه | ربات مدیر گروه همسریابی

آموزش جوملا 2.5 ( قسمت دوم)

در قسمت یکم از سلسله مباحث آموزشی سیستم مدیریت محتوای جوملا ، به صورت کلی در خصوص انواع وب سایت صحبتهایی کردیم و در نهایت مبحثی تحت عنوان "سیستمهای مدیریت محتوا" را مطرح نمودیم تا شما را با تفاوتهای موجود در حوزه طراحی وب و محتوای تحت وب آشنا کنیم.در ادامه مباحث آموزشی معرفی مختصری از قویترین سیستم مدیریت محتوای جهانی یعنی جوملا (Joomla) داشتیم و تاریخچه ای از آن بیان شد . اکنون میخواهیم ابزارهای مورد نیاز را برای شروع به کار طراحی وب سایت مبتنی بر جوملا معرفی کنیم تا شما با استفاده از ابزارهای معرفی شده بتوانید وارد دنیای طراحی وب شوید و اولین پروژه تحت وب خود را اجرا کنید.

جوملا :: ابزارهای مورد نیاز

برای طراحی یک وب سایت شما میتوانید از رایانه شخصی خود بدون اینکه اتصالی با اینترنت داشته باشید استفاده کنید و کار طراحی وب سایت را بر روی رایانه شخصی خود آغاز کنید.اولین پرسشی است که معمولا در کلاسهای آموزشی از من سوال میکنند این است که برای طراحی وب سایت آیا نیاز به اتصال به اینترنت هست؟! جواب این سوال خیر میباشد...

در واقع یک طراح وب سایت تمامی عملیات و کارهای اجرایی خود را از ابتدای شروع به کار ، تا انتها و تکمیل پروژه خود بدون نیاز به اینترنت و تنها بر روی رایانه شخصی خود اجرا و به پایان میرساند.

همانطور که در مقاله قبلی اشاره شد سیستم مدیریت محتوای جوملا تحت زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است، لذا به زبان ساده باید بگویم که لازم است که بتوانیم کاری کنیم که در محیط ویندوز امکان اجرای زبان PHP فراهم شود.

یک مثال کلی برای شما میزنم تا متوجه این موضوع شوید تا بتوانیم ابزارهای لازم با بهتر معرفی کنیم.در محیط ویندوز ، شما برای مشاهده فایلهای تصویری برنامه ای مانند AcdSee نصب میکنید تا تصاویر را مدیریت و مشاهده کنید ، و یا برای پخش فیلمهای ویدئویی از برنامه Media Player استفاده میکنید و یا برای مشاهده کتابهای الکترونیک PDF از برنامه هایی مانند Adobe و.. استفاده میکنید.

حال برای نصب و اجرای سیستم مدیریت محتوای جوملا که با زبان PHP طراحی شده است چه باید کرد؟!

[ATTACH=CONFIG]1184[/ATTACH]

راه حل آسان است کافیست برنامه ای به نام XAMPP را نصب کنیم تا محیطی را بر روی رایانه شخصی ما ایجاد کند تا بتوانیم گامهای نخست خود را برای شروع کار طراحی وب آغاز کنیم.برنامه xampp پس از نصب بر روی محیط ویندوز به شما امکان میدهد که یک محیط مجازی که اصطلاحا به آن "لوکال سرور" میگویند داشته باشید و در این محیط کلیه کارهای طراحی وب خود را انجام دهید.

برنامه xampp را میتوانید از این لینک دانلود نمایید:

http://sourceforge.net/projects/xampp/files/XAMPP Windows/1.7.3/xampp-win32-1.7.3.exe/download

پس از دانلود برنامه باید آن را نصب کنید که مراحل نصب به شکل زیر میباشد:

1- بر روی فایل برنامه xampp که دانلود کرده اید کلیک نموده تا پنجره نصب ظاهر شود.در این پنجره همانگونه که مشاهده میکنید مسیر پیشفرض نصب درایو C میباشد که این مسیر را ترجیحا تغییر ندهید و در همین مسیر اقدام به نصب برنامه نمایید.(بر روی گزینه install کلیک نمایید)

[ATTACH=CONFIG]1178[/ATTACH]

2- پس از این مرحله و اتمام عملیات نصب ، پیامهایی به شکل زیر برای شما نمایش داده میشود که در هر پیام سوالی توسط برنامه xampp از شما پرسیده میشود.

در اولین پیام از شما سوال میشود که آیا تمایل دارید آیکون دسترسی سریع (Short Cut) به کنترل پنل xampp را بر روی محیط دسکتاپ شما ایجاد شود؟

پاسخ این درخواست بله یا خیر است که حرف y به مفهوم بله و حرف n به مفهوم خیر است . با انتخاب حرف y و فشردن کلید enter این درخواست را تائید کنید.

[ATTACH=CONFIG]1179[/ATTACH]

3- در دومین پیام از شما سوال میشود که آیا تمایل دارید برنامه xampp به صورت پرتابل نصب شود که این گزینه باید خیر یا n باشد و سپس با فشردن کلید enter به مرحله بعد بروید:

[ATTACH=CONFIG]1180[/ATTACH]

4-در مرحله بعدی پیامی مبنی بر نصب کلیه الحاقات xampp را مشاهده میکنید و تنها کافیست با فشردن کلید enter به مرحله بعدی بروید:

[ATTACH=CONFIG]1181[/ATTACH]

5-در این پیام یک اعلان در خصوص تنظیمات زمان به شما داده میشود که این پیام را نیز با فشردن کلید enter رد کنید و به مرحله بعدی بروید:

[ATTACH=CONFIG]1182[/ATTACH]

6- در این مرحله به شما 7 انتخاب داده میشود که باید عددی بین 1 تا 7 را برای شروع کار برنامه xampp انتخاب نمایید.با فشردن کلید عدد 1 کنترل پنل xampp اجرا خواهد شد که در مرحله بعد مشاهده میکنید:

[ATTACH=CONFIG]1183[/ATTACH]

7- مشاهده میکنید که کنترل برنامه xampp اجرا شد.در این مرحله ابتدا بر روی دکمه ok کلیک نمایید.اکنون بر روی دو دکمه start که در تصویر مشخص شده است کلیک نمایید.

[ATTACH=CONFIG]1174[/ATTACH]

8- در صورتی که کلیه مراحل به درستی اجرا شده باشد و مشکلی در اجرای برنامه xampp نباشد باید هر دو گزینه Apache و MySql به وضعیت Running تغییر پیدا کنند ، همانند شکل زیر:

[ATTACH=CONFIG]1175[/ATTACH]

9 - در مرحله 8 کار نصب تمام میشود و با Running شدن گزینه های Apache و MySql میتوانید اطمینان حاصل کنید که همه چیز برای شروع کار طراحی سایت مبتنی بر جوملا آماده است.برای آزمایش این موضوع که لوکال سرور شما به درستی کار میکند و فعال شده است پنجره مرورگر خود را باز کنید و در نوار آدرس آن عبارت http://localhost را تایپ نمایید .با فشردن کلید Enter باید پنجره مرورگر شما صفحه ورود به xampp را نمایش دهد (همانند تصویر زیر):

[ATTACH=CONFIG]1176[/ATTACH]

تبریک میگوییم! اکنون رایانه شخصی شما دارای یک لوکال سرور میباشد که امکان طراحی وب سایت مبتنی بر جوملا کاملا بر روی آن فراهم است.

رفع اشکالات xampp:

در صورتی که در مرحله 8 گزینه Apache به وضعیت Running تغییر نکند باید تغییراتی را که به آنها اشاره میکنیم انجام دهید.

فایل httpd.conf را از مسیر زیر پیدا کنید:

C:\xampp\apache\conf

با برنامه ای مانند Notepad فایل مورد اشاره را باز کنید و در آن به دنبال کد زیر بگردید:

Listen 80

در این کد بجای عدد 80 مقدار 8080 را درج نمایید.

مجدد در همان فایل به دنبال کد زیر بگردید:

ServerName localhost:80

در این کد نیز بجای عدد 80 مقدار 8080 را درج نمایید.

فایل httpd.conf را ذخیره نمایید و خارج شوید.اکنون مجدد مرحله 7 به بعد را انجام دهید.اینبار باید گزینه Apache شما به وضعیت Running تغییر پیدا کند.

نکته : بعد از تغییری که در فایل httpd.conf اعمال کردید در نوار آدرس مرورگر خود بجای http://localhost باید تایپ کنید http://localhost:8080 تا صفحه نمایش داده شده در مرحله 9 را مشاهده نمایید.

برای آشنایی و پرسش و پاسخ در خصوص سیستم مدیریت محتوای جوملا به زبان فارسی میتوانید به انجمن پشتیبانی جوملای ایران به آدرس JoomlaForum.ir مراجعه نمایید.

پایان مقاله دوم

ابوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت سوم :: شروع نصب جوملا روی لوکال

Joomla 2.5 training :: Installing joomla on local

در قسمت دوم یاد گرفتید که چگونه برنامه xampp را را نصب نمایید تا یک محیط مناسب برای طراحی وب سایت مبتنی بر جوملا ایجاد کنید.توجه نمایید که علاوه بر برنامه xampp برنامه های دیگری نیز موجود هستند که میتوانند همانند xampp امکان ساخت لوکال سرور آپاچی را در محیط ویندوز شما فراهم کنند .برای آشنایی بیشتر با این برنامه میتوانند از لینکهای زیر اطلاعات بیشتری را کسب کنید[TABLE]

[TR]

[TD=class: votecell][/TD]

[TD=class: answercell] WAMP

LAMP

MAMP

XAMMP[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

به هر حال در پایان مقاله دوم شما نیاز خود را برطرف کرده اید و یک لوکال سرور آماده برای شروع به کار طراحی خودتان دارید و تنها کافیست که آموزشهای بعدی را گام به گام ادامه دهید.

جوملا :: مقدمات نصب جوملا

اگر به پوشه xampp که در مرحله قبل نصب کرده اید بروید و محتویات آن را نگاه کنید ، یک پوشه به نام htdocs را مشاهده خواهید کرد.از انجایی که ما به صورت پیشفرض برنامه xampp را در درایو C نصب کردیم لذا در صورتی که به مسیر c:/xampp بروید پوشه htdocs را خواهید دید.این پوشه اصلی ترین پوشه ما و در واقع پوشه روت (root) ما خواهد بود.از آنجایی که شما به عنوان یک طراح وب قصد دارید بر روی پروژه های مختلفی کار کنید و احیانا کار طراحی چندین وب سایت را همزمان انجام دهید ، باید برای هر پروژه طراحی وب خود یک پوشه مستقل ایجاد کنید.

بنابراین فراموش نکنید که برای هر پروژه خود یک پوشه با نام انگلیسی و بدون استفاده از فضای خالی (space) در داخل پوشه htdocs ایجاد میکنید.برای مثال من قصد دارم بر روی 4 پروژه کار کنم و هر کدام وب سایت یک شرکت است ، برای اینکار در داخل پوشه htdocs تعداد 4 پوشه میسازم به نامهای company1 , company2 , company3 , company4 . تصویر (1) بیانگر این مسئله است:

[ATTACH=CONFIG]1619[/ATTACH]

اکنون قصد داریم اولین پروژه طراحی وب خود را آغاز کنیم.برای شروع کار نسخه کامل جوملا 2.5 فارسی را از لینک زیر دانلود نمایید.

دانلود بسته نصبی جوملا 2.5.4 فارسی انجمن جوملای ایران(لینک مستقیم)

فایل اصلی جوملا 2.5 به صورت یک فایل فشرده شده با پسوند zip میباشد.این فایل را دانلود نمایید و درون پوشه پروژه مورد نظر خود کپی کنید.پروژه ای که قصد داریم در این آموزش به صورت تمرینی روی آن کار کنیم یک سایت خبری خواهد بود.نام پروژه خود را joomlanews قرار میدهیم.اولین کاری که باید انجام دهیم این است که طبق گفته های قبلی باید وارد پوشه htdocs خود شویم و یک پوشه بنام joomlanews بسازیم.همانند تصویر (2)

[ATTACH=CONFIG]1606[/ATTACH]

پس از ساخت پوشه پروژه خود باید فایل فشرده جوملای خود را در آن کپی نمایید و از حالت فشرده شده خارج کنید.برای خارج کردن فایل جوملا از حالت فشرده نیاز به برنامه winzip یا winrar دارید که میتوانید برنامه winrar را از این لینک دانلود نمایید.پس از دانلود این برنامه را نصب نمایید.سپس برای خارج نمون فایل فشرده به حالت عادی طبق تصاویر زیر مراحل را انجام دهید:

[ATTACH=CONFIG]1607[/ATTACH]ابتدا بر روی فایل جوملای خود کلیک راست نموده و از منوی باز شده گزینه Extract Here را انتخاب کنید.

[ATTACH=CONFIG]1608[/ATTACH]

منتظر باشید تا کلیه فایلهای جوملای شما از وضعیت فشرده خارج شوند تا در پایان مشابه تصویر بالا ، پوشه ها فایلهای اصلی جوملا را مشاهده نمایید.

جوملا :: شروع نصب

اکنون که فایلهای جوملای شما از وضعیت فشرده خارج شدند مرورگر خود را باز کنید.در نوار ادرس مرورگر خود تایپ کنید http://localhost/joomlanews و کلید enter را بزنید.به شما تبریک میگوئیم ! شما وارد مراحل نصب جوملا شدید.تصویر زیر اولین صفحه مربوط به پنجره نصب جوملای شماست:

[ATTACH=CONFIG]1609[/ATTACH]

در این پنجره شما اطلاعاتی در خصوص جوملا را مشاهده میکنید . بر روی گزینه "شروع نصب" کلیک کنید.

[ATTACH=CONFIG]1610[/ATTACH]

1- نصب جوملا شامل 7 مرحله میباشد.در انتهای این 7 مرحله شما سیستم مدیریت محتوای جوملای خود را نصب کرده اید.در اولین مرحله باید زبان پیشفرض جوملای خود را انتخاب کنید.زبان پیشفرض "پارسی" میباشد .در بالای پنجره مرحله اول گزینه "ادامه" وجود دارد که روی آن کلیک نمایید تا وارد مرحله دوم نصب جوملا شوید.

[ATTACH=CONFIG]1611[/ATTACH]

2- در مرحله دوم نصب، اطلاعاتی کلی از وضعیت تنظیمات لوکال سرور شما ارائه شده است.معمولا مشکلی در تنظیمات وجود نخواهد داشت ولی در صورت بروز مشکلی که امکان ادامه نصب وجود نداشته باشد میتوانید مشکل خود را در انجمن جوملای ایران مطرح نمایید تا راهکار مناسب در اختیار شما قرار گیرد.در این مرحله نیز با کلیک بر روی گزینه "ادامه" در بالای صفحه ، به مرحله بعد بروید.

[ATTACH=CONFIG]1613[/ATTACH]

3- مرحله سوم نیز توضیحاتی کلی در خصوص مجوز استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا در اختیار شما قرار گرفته است.این مرحله را نیز با کلیک نمودن بر روی گزینه "ادامه" در بالای صفحه رد کنید و وارد مرحله بعدی شوید.

[ATTACH=CONFIG]1612[/ATTACH]

4- مرحله چهارم حساس ترین و مهمترین بخش عملیات نصب جوملا میباشد.در این مرحله باید تنظیمات مربوط به دیتابیس اولین پروژه خود را انجام دهیم تا جوملا بتواند دیتابیس مورد نیاز خود را ساخته و اطلاعات لازم را در آن قرار دهد.طبق تصویر و توضیحات موارد قید شده را تکمیل کنید.

  • نوع دیتابیس را MySQL قرار دهید
  • نام هاست را localhost قرار دهید
  • رمز عبور را چیزی وارد نکنید و خالی بگزارید
  • نام دیتابیس را ترجیحا همنام پروژه خود تعیین میکنیم که ما در اینجا joomlanewsdb قرار دادیم.شما میتوانید هر نامی را وارد کنید ولی از بکارگیری حروف فارسی ، فاصله،حروف نامعتبر و... خودداری کنید.
  • پیشوند جداول به صورت اتوماتیک تکمیل شده که آن را تغییر ندهید تا مقدار پیشفرض باشد.

اکنون در بالای صفحه بر روی گزینه "ادامه" کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

[ATTACH=CONFIG]1614[/ATTACH]

5-در مرحله پنجم تنظیماتی را مشاهده میکنید که به آن تنظیمات ftp گفته میشود.توضیحات مفصل در این خصوص را در فصلهای بعدی آموزش به شما خواهیم گفت.این مرحله را نیز بدون اینکه تغییری ایجاد کنید رد کنید و با کلیک بر روی گزینه "ادامه" به مرحله بعد وارد شوید.

[ATTACH=CONFIG]1615[/ATTACH]

6- در این مرحله اطلاعات عمومی سایت خود و همچنین نام کاربری مدیر سایت را وارد میکنید.گزینه های موجود در این پنجره را طبق توضیحات زیر وارد نمایید:

  • نام سایت: نام سایت خود را در این کادر وارد میکنید که ما در اینجا "وب سایت خبری من" وارد کرده ایم.
  • ایمیل شما: در این کادر ادرس ایمیل خود را وارد نمایید.
  • نام کاربری مدیر: در این کادر نام کاربری مدیر سایت را وارد نمایید.این نام به صورت پیشفرض admin میباشد که ما نیز همین نام را قرار خواهیم داد.
  • رمز عبور مدیر: رمز عبوری که مربوط به مدیر سایت است را در این قسمت وارد نمایید.با استفاده از نام کاربری و رمز عبور تعریف شده میتوانید به بخش مدیریت وارد شوید لذا فراموش نکنید چه نام و رمز عبوری را تعریف میکنید!

حال بر روی گزینه "ادامه" در بالای صفحه کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید و پایانی شوید.

[ATTACH=CONFIG]1616[/ATTACH]

7- اکنون وارد مرحله آخر شده اید .در این مرحله پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن نصب جوملا را مشاهده میکنید.پس از نصب جوملا باید پوشه installation را که در پوشه پروژه ما یعنی joomlanews قرار دارد را حذف کنید.این کار به صورت خودکار در مرحله 7 قابل انجام است و تنها کافیست که بر روی دکمه "حذف پوشه نصب جوملا" کلیک نمایید.لذا بر روی این دکمه کلیک کنید تا نصب جوملا به اتمام برسد.

جوملا :: ورود به مدیریت

در بخش قبلی اموختید که چگونه 7 مرحله نصب جوملا را انجام دهید تا جوملای خود را نصب کنید.اکنون وقت آن است که نگاهی به اولین جوملای نصب شده خود تحت نام "سایت خبری من" بیاندازید!

برای ورود به بخش مدیریت جوملای خود در نوار ادرس مرورگرتان تایپ کنید http://localhost/joomlanews/administrator

با قرار دادن کلمه administrator در انتهای ادرس پروژه خودمان وارد محیط مدیریت جوملای خود میشویم.طبق تصویر زیر در پنجره مدیریت ابتدا از شما نام کاربری و رمز عبور درخواست میشود:

[ATTACH=CONFIG]1617[/ATTACH]

نام کاربری و رمز عبوری که در مرحله 6 تعریف کرده بودید را وارد نمایید و سپس بر روی دکمه "ورود" کلیک کنید.در صورت صحیح بودن نام کاربری و رمز عبور وارد محیط کنترل پنل جوملای خود میشود! تصویر زیر محیط مدیریت جوملای شما میباشد:

[ATTACH=CONFIG]1618[/ATTACH]

هم اکنون همه چیز برای شما آماده است تا اولین پروژه طراحی سایت خود را تحت نام "وب سایت خبری من" با استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا راه اندازی کنید.از دروس بعدی کار با محیط مدیریت و انجام تغییرات و چیدمان لازم را برای ایجاد یک سایت خبری به شما خواهیم آموخت.چون در یک وب سایت خبری امکانات بسیاری وجود دارد لذا ما هم به عنوان اولین پروژه کاری شما مثالهای خود را مبتنی بر معماری یک وب سایت خبری به پیش خواهیم برد تا علاوه بر درک بهتر از طراحی ساختار کلی ، بتوانیم امکانات حرفه تر و کاملتری را وارد پروژه خود نماییم.

برای آشنایی و پرسش و پاسخ در خصوص سیستم مدیریت محتوای جوملا به زبان فارسی میتوانید به انجمن پشتیبانی جوملای ایران به آدرس JoomlaForum.ir مراجعه نمایید.

پایان مقاله سوم

ابوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت چهارم

در بخش قبلی آموزش جوملا ، شما یاد گرفتید که به چه شکلی جوملا را نصب نمایید و وارد بخش مدیریت آن شوید.از آنجایی که پس از نصب سیستم مدیریت محتوای جوملا یک سری اطلاعات نمونه(پیشفرض) به بر روی وب سایت نصب شده ما وجود دارد ممکن است این اطلاعات نمونه در روند آموزش ما تاثیر گزار باشد لذا قبل از هر آموزشی این آطلاعات نمونه را حذف میکنیم تا آموزش خود را از ابتدا آغاز کنیم.قبل از حذف اطلاعات نمونه توضیحات ذیل را در خصوص آن خوانید تا بدانید که منظور دقیق از اطلاعات نمونه چیست.

اطلاعات نمونه چیست؟

از آنجایی که جوملا یک سیستم مدیریت محتواست در واقع پس از نصب باید تعدادی نمونه مطلب و منو برای ایجاد جلوه ای به صورت پیشفرض داشته باشد .این نمونه مطالب و منوها همگی به صورت یک دمو قرار گرفته اند تا به شما نشان دهند که وب سایت شما چه شکل و ساختاری را خواهد داشت.حذف کردن این اطلاعات نمونه هیچ مشکلی را برای وب سایت شما ایجاد نمیکند و در واقع وقتی شما قصد طراحی یک وب سایت برای مشتری خود را مبتنی بر جوملا دارید حتما باید اطلاعات نمونه را حذف کنید و بعد اقدام به قرار دادن منوها و مطالب دلخواه خود نمایید.

روش حذف اطلاعات نمونه

پس از نصب جوملا با مشاهده صفحه اول سایت (تصویر زیر) مشاهده میکنید اطلاعات نمونه بسیاری وجود دارد.

[ATTACH=CONFIG]1813[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1813[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1813[/ATTACH]

joomlatraining4_1.jpg

حذف منوهای نمونه:

پس از ورود به بخش مدیریت سایت طبق تصویر زیر وارد منوی "منوی اصلی" شوید.در اینجا لیستی از منوهای سایت را مشاهده خواهید کرد.باید تمام این منوها را بجز منوی اصلی حذف نمایید.

برای حذف کردن منوها همانند تصویر زیر مراحل را طبق شماره های قید شده انجام دهید:

  1. برای انتخاب کلیه منوها اینجا کلیک نمایید.
  2. آیتم "منوی اصلی" را از حالت انتخاب خارج کنید زیرا قرار نیست این منو را حذف کنیم.
  3. با کلیک بر روی گزینه "زباله دان" کلیه ایتم ها به سطل زباله جوملا میروند
  4. کلیه آیتمها را باید از سطل زباله هم حذف نمایید که برای اینکار روی قسمت مورد اشاره کلیک و گزینه "زباله" را انتخاب نمایید.با این عمل مجدد لیست آیتمهای زباله شده را میبینید اینبار نیز کلیه آیتمها را انتخاب . از ایکونهای بالای صفحه گزینه "زباله دان خالی" کلیک نمایید.با این عمل به صورت کامل منو های نمونه حذف میشوند.

[ATTACH=CONFIG]1814[/ATTACH]

joomlatraining4_2.jpg

حذف مطالب نمونه:

پس از ورود به بخش مدیریت سایت طبق تصویر زیر وارد منوی "مدیریت مطالب" شوید.در اینجا لیستی از مطالب سایت را مشاهده خواهید کرد.باید تمام این مطالب را حذف نمایید.

برای حذف کردن مطالب نمونه همانند تصویر زیر مراحل را طبق شماره های قید شده انجام دهید:

  1. برای انتخاب کلیه مطالب اینجا کلیک نمایید.
  2. با کلیک بر روی گزینه "زباله دان" کلیه ایتم ها به سطل زباله جوملا میروند
  3. کلیه آیتمها را باید از سطل زباله هم حذف نمایید که برای اینکار روی قسمت مورد اشاره کلیک و گزینه "زباله" را انتخاب نمایید.با این عمل مجدد لیست آیتمهای زباله شده را میبینید اینبار نیز کلیه آیتمها را انتخاب . از ایکونهای بالای صفحه گزینه "زباله دان خالی" کلیک نمایید.با این عمل به صورت کامل منو های نمونه حذف میشوند.

[ATTACH=CONFIG]1815[/ATTACH]

joomlatraining4_3.jpg

حذف مجموعه های نمونه:

پس از ورود به بخش مدیریت سایت طبق تصویر زیر وارد منوی "مدیریت مجموعه ها" شوید.در اینجا لیستی از مجموعه های سایت را مشاهده خواهید کرد.باید تمام این مجموعه ها را حذف نمایید.

برای حذف کردنمجموعه های نمونه همانند تصویر زیر مراحل را طبق شماره های قید شده انجام دهید:

  1. برای انتخاب کلیه مطالب اینجا کلیک نمایید.
  2. با کلیک بر روی گزینه "زباله دان" کلیه ایتم ها به سطل زباله جوملا میروند
  3. کلیه آیتمها را باید از سطل زباله هم حذف نمایید که برای اینکار روی قسمت مورد اشاره کلیک و گزینه "زباله" را انتخاب نمایید.با این عمل مجدد لیست آیتمهای زباله شده را میبینید اینبار نیز کلیه آیتمها را انتخاب . از ایکونهای بالای صفحه گزینه "زباله دان خالی" کلیک نمایید.با این عمل به صورت کامل منو های نمونه حذف میشوند.

[ATTACH=CONFIG]1816[/ATTACH]

joomlatraining4_4.jpg

حذف ماژولهای نمونه:

پس از ورود به بخش مدیریت سایت طبق تصویر زیر وارد منوی "مدیریت ماژولها" شوید.در اینجا لیستی از ماژولهای نمونه سایت را مشاهده خواهید کرد.باید تمام این ماژولها را حذف نمایید.

برای حذف کردن ماژولهای نمونه همانند تصویر زیر مراحل را طبق شماره های قید شده انجام دهید:

  1. برای انتخاب کلیه ماژولها اینجا کلیک نمایید.
  2. آیتم "ماژول منوی اصلی" را از حالت انتخاب خارج کنید زیرا قرار نیست این ماژول را حذف کنیم.
  3. با کلیک بر روی گزینه "زباله دان" کلیه ماژولها به سطل زباله جوملا میروند
  4. کلیه ماژولها را باید از سطل زباله هم حذف نمایید که برای اینکار روی قسمت مورد اشاره کلیک و گزینه "زباله" را انتخاب نمایید.با این عمل مجدد لیست آیتمهای زباله شده را میبینید اینبار نیز کلیه ماژولها را انتخاب . از ایکونهای بالای صفحه گزینه "زباله دان خالی" کلیک نمایید.با این عمل به صورت کامل ماژولهای نمونه حذف میشوند.

[ATTACH=CONFIG]1817[/ATTACH]

joomlatraining4_5.jpg

در صورتی که اکنون یک پیش نمایش از وب سایت خبری خود بگیریم مشاهده میکنیم هیچ اطلاعات نمونه ای وجود ندارد و از این پس میتوانیم گام به گام شروع به اجرای وب سایت خبری خود نماییم.

[ATTACH=CONFIG]1818[/ATTACH]

joomlatraining4_6.jpg

تعریف کلی پروژه سایت خبری:

از ابتدای آموزش جوملا هدف ما طراحی یک وب سایت خبری بود چرا که در یک وب سایت خبری کلیه نیازهای ما وجود دارد و میتواند به عنوان اولین پروژه طراحی وب ما کمک زیادی در یادگیری قسمتهای مختلف جوملا به ما نماید.

اگر به وب سایتهای خبری سری زده باشید مشاهده میکنید که وب سایتهای خبری دارای گروه های خبری مختلفی هستند مانند اخبار علمی، اخبار ورزشی ، اخبار اقتصادی و... هدف ما هم ایجاد چنین گروه هایی در وب سایتمان است تا اخبار خود را در گروه های مختلف قرار دهیم.

یک طراح وب باید از همان ابتدا گروه های مورد نظر خود را تعریف نماید تا اگر مطلب و خبری را منتشر نمود ، ان را در گروه مرتبط با خودش قرار دهد.در پروژه سایت خبری این آموزش ، در اولین گام باید گروه های مورد نظر خود را ایجاد کنیم.برای ایجاد گروه های مورد نظر خودمان ادامه آموزش را مطالعه نمایید.

ایجاد گروه:

طبق تعریفی که از پروژه خودمان داشتیم قرار شد یک سایت خبری راه اندازی کنیم و گروه های خبری خود را تعریف کنیم.گروه های مورد نیاز ما به شکل زیر باید تعریف شوند:

  • اخبار
    • اخبار علمی
    • اخبار فرهنگی
    • اخبار ورزشی

    [*]سخن روز

    [*]سایرمطالب

همانطور که مشاهده میکنید گروه های مورد نیاز ما مشخص شدند.گروه اخبار ، سخن روز و سایر مطالب گروه های اصلی ما میباشند.

گروه اخبار خود دارای چند گروه زیر شاخه میباشد چرا که مطالب خبری ما با توجه به گروه مورد نظرشان باید منتشر شوند.همچنین در گروه سخن روز میخواهیم مطالبی را گردآوری کنیم با عنوان سخن روز و در سایت خبری خود نمایش دهیم.در گروه سایر مطالب هم مطالبی که در گروه های دیگر جایی ندارند را قرار میدهیم مانند اطلاعیه ها و غیره ..

بنابراین با شناخت ساختار کلی سایت خبری خود میتوانیم شروع به ایجاد گروه ها نماییم.روش ساخت گروه ها در فصل بعدی آموزش به شما ارائه میشود.

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت پنجم

در قسمت قبلی با ساختار مورد نظر خودمان جهت طراحی یک وب سایت خبری آگاه شدیم.اکنون وقت عمل است! خوب دقت کنید که از این پس قصدمان ایجاد تغییرات در سیستم مدیریت محتوای جوملاست تا با توجه به نیازمان آن را سفارشی سازی (customize) نماییم.ممکن است شما قصد طراحی وب سایت برای مشتری خودتان را داشته باشید بنابراین باید نیازهای او را بسنجید و با توجه به نیازهای مشتری خود عمل سفارشی سازی کنید.

در طراحی هر نوع وب سایتی چه خبری چه شرکتی و هر نوع دیگری ملاک شما باید نیازهای مخاطب شما باشد چرا که در صورت عدم رعایت این گزینه مهم ممکن است مجبور شوید از ابتدا کار طراحی وب سایت خود را مجدد آغاز کنید که هم هزینه مادی دارد و هم فرصت و زمان شما از بین خواهد رفت و از طرفی ممکن است این مسئله به اعتبار شما در این کسب و کار لطمه های جبران ناپذیری را وارد نماید.

در مباحث مربوط به آموزش جلسه امروز قصد داریم مطالب بسیار مهم و کلیدی را بیان کنیم که در واقع ساختار اصلی سایت شما را تعریف میکند.

جوملا :: ایجاد دسته بندی ها یا مجموعه (Category)

قبل از هر چیزی باید خدمت شما عنوان کنیم که در ترجمه های مختلف عبارت Category به "دسته بندی" ، "مجموعه" ، "گروه" تعریف و ترجمه شده است لذا همه این عبارتها در واقع یک مفهوم واحد داشته و ان ایجاد یک مجموعه مشخص برای قرار دادن مطالب داخل ان است.

سخن را کوتاه میکنیم و وارد اموزش خودمان میشویم.قرار بر این شد که سه مجموعه (دسته بندی) اصلی داشته باشیم به شرح زیر که مجموعه اخبار خود شامل 3 زیر مجموعه است:

  • اخبار
    • اخبار علمی
    • اخبار فرهنگی
    • اخبار ورزشی

    [*]سخن روز

    [*]سایرمطالب

برای ایجاد این ساختار و دسته بندی طبق تصویر(1) زیر پس از ورود به بخش مدیریت از منوی بالا بر روی گزینه محتوا رفته و سپس از منوی باز شده بر روی گزینه مدیریت مجموعه ها کلیک نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2010[/ATTACH]

اکنون صفحه ی مدیریت مجموعه ها برای شما باز میشود.در این صفحه طبق تصویر (2) زیر بر روی گزینه جدید کلیک نمایید تا فرم ایجاد مجموعه باز شود.

[ATTACH=CONFIG]2011[/ATTACH]

پس از باز شدن فرم ایجاد مجموعه اکنون باید نام و اطلاعات دیگر مجموعه جدید خود را وارد کنید.

[ATTACH=CONFIG]2012[/ATTACH]

طبق تصویر (3) بالا :

  • 1-عنوان مطلب:ابتدا برای مجموعه خود یک عنوان باید وارد کنید.در این کادر عنوان "اخبار" را به فارسی درج نمایید (مطابق تصویر)
  • 2-نام مستعار: نام مستعار را هم معنی عنوان خود به زبان انگلیسی وارد نمایید.توجه نمایید که این قسمت را خالی نگزارید در اموزشهای بعدی به شما اهمیت نام مستعار را خواهیم گفت.در حال حاضر در فیلد مربوطه عبارت news را درج میکنیم.
  • 3-والد : این قسمت نشان دهنده مجموعه های تو در تو است.برای مجموعه هایی که جز شاخه اصلی هستند این قیمت را تغیری ندهید.برای مثال برای مجموعه اخبار که یک مجموعه در شاخه اصلی است نباید این قسمت را تغییر دهید ولی برای مجموعه های اخبار علمی ، اخبار فرهنگی و ورزشی گزینه والد را تغییر خواهیم داد چرا که انها جز مجموعه های فرعی در داخل مجموعه اخبار خواهند بود.
  • 4-وضعیت انتشار: این گزینه باید روی وضعیت منتشر شده باشد و توضیحات تکمیلی در مباحث اموزشی بعدی توضیح داده خواهد شد.
  • 5-دسترسی: این گزینه باید روی وضعیت عمومی باشد و توضیحات تکمیلی در مباحث اموزشی بعدی توضیح داده خواهد شد.
  • 6-زبان : چون در حال حاضر وب سایت ما یک وب سایت فارسی زبان است این گزینه را نیز بر روی وضعیت همه بدون تغییر رها کنید.در مبحث وب سایت چند زبانه توضیحات تکمیلی در این خصوص داده خواهد شد.
  • 7-توضیحات: توضیحاتی مختصر در خصوص مجموعه خود وارد کنید.
  • گزینه های متا:
    • 8- Meta Description یا متا تگ توضیحات: توضیحاتی کوتاه در خصوص مجموعه خود وارد کنید.این گزینه در افزایش بازدید سایت شما موثر خواهد بود.
    • 9- Meta Keywords یا متا تگ کلیدواژه ها: کلید واژه هایی مرتبط با مجموعه خود را وارد کنید.هر کلید واژه را علامت کاما "," جدا کنید.این گزینه در افزایش بازدید سایت شما موثر خواهد بود.
    • 10- Meta Author یا متاتگ نویسنده مطالب: این گزینه مربوط به حساب کاربری نویسنده مطلب است.توضیحات بیشتر در این خصوص و نحوه کار با این بخش در این لینک بیان شده است.این گزینه در افزایش بازدید سایت شما موثر خواهد بود.

    [*]11- در پایان بر روی گزینه ذخیره و بستن کلیک نمایید تا اولین مجموعه خود را ذخیره نمایید.در تصویر(4) زیر مشاهده میکنید که در لیست مجموعه های شما مجموعه اخبار نمایش داده میشود.

[ATTACH=CONFIG]2013[/ATTACH]

تا اینجا اولین مجموعه خود یعنی احبار را ایجاد کردید.اکنون میخواهیم زیر مجموعه های اخبار را ایجاد کنیم.

زیر مجموعه های اخبار شامل اخبار علمی,اخبار فرهنگی و اخبار ورزشی میباشند.برای اینکار مجدد همانند تصویر یک مراحل 1 الی 11 را باید مجدد انجام دهید.در تصویر(5) توضیحات لازم ارائه شده است.

[ATTACH=CONFIG]2014[/ATTACH]

از انجایی که قصد دارید زیر مجموعه اخبار علمی را ایجاد کنید کلیه گزینه های فرم همانند مرحله قبل است ولی یک تفاوت دارد! و ان هم اینکه شما باید مشخص نمایید که اخبار علمی فرزند یا همان زیر مجموعه اخبار است.برای اینکار کافی است که در قسمت مورد اشاره ، والد اخبار علمی را مشخص کنید.در کادر مورد اشاره مجموعه اخبار را انتخاب می کنیم .

سایر فیلدها را طبق تصویر تکمیل کنید و در نهایت بر روی گزینه ذخیره و بستن کلیک نمایید.

اکنون طبق تصویر (6) مشاهده میکنید که مجموعه اخبار علمی زیر مجموعه اخبار گردید.

[ATTACH=CONFIG]2015[/ATTACH]

حالا که روال کار ایجاد مجموعه ها را فراگرفتید به عنوان تمرین خودتان شروع به ساخت مجموعه های دیگر نمایید بطوری که در پایان مجموعه هایی که از انها در ابتدای آموزش نام بردیم به صورت کامل ایجاد گردد.در پایان باید همانند تصویر (7) مجموعه های خود را ببینید:

[ATTACH=CONFIG]2016[/ATTACH]

نکته ها:

  1. در صورتی که خطای تایپی در نامگزاری مجموعه ای داشتید کافیست از لیست مجموعه ها ، بر روی مجموعه مورد نظر خود کلیک نمایید تا صفحه ویرایش ظاهر شده و تغییرات لازم را اعمال نمایید.
  2. در صورتی که قصد حذف کردن مجموعه را داشتید کافیست از لیست مجموعه ها ، مجموعه مورد نظر را انتخاب و از بالای صفحه بر روی گزینه زباله دان کلیک نمایید تا مجموعه انتخاب شده حذف گردد.

به شما تبریک میگوییم! شما به صورت کامل مجموعه های خود را ایجاد کردید و وب سایت خبری شما آماده است تا شما مطالب مورد نظرتان و اخبار را در مجموعه های مورد نظر چیدمان نمایید.اکنون میخوایم شروع با ساخت مطالب و اخبار کنیم و محتوای سایت را وارد نماییم.برای این منظور ادامه آموزش را دنبال کنید.

جوملا :: ایجاد مطالب و اخبار سایت (Articles)

در سلسله اموزشهای قبلی تا به انجا پیش رفتیم که توانستیم مجموعه های دلخواه خود را بسازیم ، ویرایش کنیم و یا حذف کنیم.در ادامه باید محتوای سایت خود را ایجاد کنیم.برای این کار طبق تصویر (8) از منوی محتوا ، زیر منوی مدیریت مطالب را انتخاب نمایید تا وارد صفحه مدیریت مطالب شوید.

[ATTACH=CONFIG]2017[/ATTACH]

اگر دقت کنید صفحه مدیریت مطالب دقیقا مشابه صفحه مدیریت مجموعه هاست با این تفاوت که شما در صفحه مدیریت مجموعه ها ، مجموعه های خود را ساختید و در صفحه مدیریت مطالب ، مطالب خود را می سازید.

در صفحه مدیریت مطالب طبق تصویر (9) برای ایجاد اولین مطلب (خبر) بر روی گزینه جدید کلیک نمایید.با کلیک بر روی گزین جدید یک صفحه اختصاصی برای شما باز خواهد شد که باید اولین خبر خود را در این صفحه وارد نمایید و منتشر کنید.

[ATTACH=CONFIG]2011[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]2019[/ATTACH]

طبق تصویر (10) بالا:

  • 1-عنوان مطلب:ابتدا برای مطلب خود یک عنوان باید وارد کنید.در این کادر عنوان "خبر علمی" را به فارسی درج نمایید (مطابق تصویر)
  • 2-نام مستعار: نام مستعار را هم معنی عنوان خود به زبان انگلیسی وارد نمایید.توجه نمایید که این قسمت را خالی نگزارید در اموزشهای بعدی به شما اهمیت نام مستعار را خواهیم گفت.در حال حاضر در فیلد مربوطه عبارت scienرا درج میکنیم.
  • 3-مجموعه : در این قسمت باید یک مجموعه انتخاب کنید تا تعیین شود مطلبی که قصد انتشار آن را داریم جز کدام مجموعه است.بنابراین چون در حال انتشار یک خبر علمی هستیم ، مطلب خود را در مجموعه اخبار علمی باید باید منتشر کنیم،لذا از لیست مورد اشاره مجموعه اخبار علمی را که قبلا ساخته اید انتخاب نمایید.
  • 4-وضعیت انتشار: این گزینه باید روی وضعیت منتشر شده باشد و توضیحات تکمیلی در مباحث اموزشی بعدی توضیح داده خواهد شد.
  • 5-دسترسی: این گزینه باید روی وضعیت عمومی باشد و توضیحات تکمیلی در مباحث اموزشی بعدی توضیح داده خواهد شد.
  • 6- ویژه : گزینه "ویژه" یکی از گزینه های مهم برای انتشار مطالب شماست.به طور خلاصه باید بگوییم که اگر مطلبی ویژه شود یعنی در صفحه اصلی و اول سایت نمایش داده شود و اگر ویژه نشود یعنی در صفحه اول و اصلی سایت نمایش داده نشود.این گزینه را بر روی بلی قرار دهید.
  • 7-زبان : چون در حال حاضر وب سایت ما یک وب سایت فارسی زبان است این گزینه را نیز بر روی وضعیت همه بدون تغییر رها کنید.در مبحث وب سایت چند زبانه توضیحات تکمیلی در این خصوص داده خواهد شد.
  • 8- متن مطلب: متن کامل مطلب خود را در این بخش باید قرار دهید.این قسمت را ویرایشگر جوملا مینامیم که در تمام قسمتهای مختلف جوملا مشاهده میکنید از جمله در همین قسمت که در حال ارائه یک خبر هستیم.خبر یا مطلب خود را باید در داخل این ویرایشگر وارد نمایید.نام این ویرایشگر TinyMCE است که امکانات جالبی دارد و همانند برنامه word در ویندوز به شما کمک میکند که مطلب خود را زیباتر منتشر کنید.برای مثال میتوانید درون مطلب تصویر قرار دهید و قسمتی از متن را به صفحه خاصی لینک دهید و ... امکانات این ویرایشگر در قسمت بالای آن به صورت آیگون قرار گرفته است.در مباحث آموزشی بعدی بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.
  • گزینه های متا:
    • 9- Meta Description یا متا تگ توضیحات: توضیحاتی کوتاه در خصوص خبر خود وارد کنید.این گزینه در افزایش بازدید سایت شما موثر خواهد بود.
    • 10- Meta Keywords یا متا تگ کلیدواژه ها: کلید واژه هایی مرتبط با خبر خود را وارد کنید.هر کلید واژه را علامت کاما "," جدا کنید.این گزینه در افزایش بازدید سایت شما موثر خواهد بود.
    • 11- Meta Author یا متاتگ نویسنده مطالب: این گزینه مربوط به حساب کاربری نویسنده مطلب است.توضیحات بیشتر در این خصوص و نحوه کار با این بخش در این لینک بیان شده است.این گزینه در افزایش بازدید سایت شما موثر خواهد بود.

    [*]12- در پایان بر روی گزینه ذخیره و بستن کلیک نمایید تا اولین خبر خود را ذخیره و منتشر نمایید.در تصویر(11) مشاهده میکنید که در لیست مطالب شما اولین مطلب شما نمایش داده میشود.

[ATTACH=CONFIG]2020[/ATTACH]

اکنون در صورتی که پیشنمایش وب سایت خبری خودمان را نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که خبر ما در وب سایت درج شده و در همان صفحه اصلی قابل مشاهده است.تصویر(12) بیانگر این موضوع است:

[ATTACH=CONFIG]2021[/ATTACH]

تمرین: در این مرحله شما به نحوه ایجاد مطلب تسلط پیدا کردید.اکنون به عنوان تمرین ، خودتان دست به کار شده و موارد زیر را انجام دهید:

  • هشت خبر علمی دیگر در مجموعه اخبار علمی قرار دهید که همگی "ویژه" باشند.
  • شش خبر فرهنگی در مجموعه اخبار فرهنگی قرار دهید که هیچکدام "ویژه" نباشند.
  • چهار خبر ورزشی در مجموعه اخبار ورزشی قرار دهید که 2 خبر ان "ویژه" و 2 خبر آن هم "ویژه" نباشند.
  • دو مطلب به عنوان سخن روز در مجموعه سخن روز قرار دهید که هیچکدام "ویژه" نباشند.
  • یک مطلب با عنوان "درباره ما" در مجموعه سایر مطالب قرار دهید که "ویژه" نباشد.

پس از انجام موارد تمرینی ، وب سایت خود را نگاهی بیاندازید.اکنون مطالبی که ویژه بودند در صفحه اصلی نمایش داده میشوند ولی مطالبی که ویژه نبودند نمایش داده نخواهند شد! در درس بعدی اموزشهای بیشتری را در خصوص نحوه ایجاد مطالب جذابتر خواهیم گفت و همچنین نحوه ایجاد منوهای مختلف را فرا خواهید گرفت.

نکته اموزشی:

چگونه در مطالب خود تصویر قرار دهم؟

برای درج تصویر در مطالب طبق تصویر (13) ابتدا در پایین پنجره ویرایشگر بر روی دکمه "تصویر" کلیک نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2022[/ATTACH]

سپس در پنجره باز شده میتوانید تصویر دلخواه خود را انتخاب نمایید و سپس با کلیک بر روی گزینه "درج" تصویر انتخابی در ویرایشگر شما قرار گیرد.

[ATTACH=CONFIG]2018[/ATTACH]

پایان آموزش مقاله پنجم

ابوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

آموزش جوملا 2.5 :: قسمت ششم :: کار با منو ها و ایجاد منو

امیدوارم که در قسمت قبلی آموزش به درک کاملی از روش ایجاد مجموعه های دلخواه و همچنین قرار دادن مطالب در مجموعه های ایجاد شده رسیده باشید و در این خصوص مشکلی نداشته باشید.در ادامه آموزش وارد بحث ایجاد منو ها خواهیم شد ولی قبل از آن قصد داریم که یک مرور اجمالی از فعالیت های خود کنیم و چند نکته کوچک را بر روی فعالیتهای انجام شده خود اعمال کنیم.

در قسمت قبلی آموزش شما مجموعه هایی ایجاد کردید که یک سری مطلب به عنوان نمونه وارد مجموعه های خود کردید.مطابق تصویر(1) در صورتی که به منوی مدیریت مطالب بروید ، لیستی از مطالب ایجاد شده را خواهید دید:

[ATTACH=CONFIG]2226[/ATTACH]

در لیست مطالب ایجاد شده مشاهده میکنید که برخی از مطالب به صورت ویژه شده میباشند که با علامت ستاره آبی رنگ [ATTACH=CONFIG]2227[/ATTACH] مشخص شده اند و برخی نیز ویژه نیستند.همانطور که قبلا اشاره کردیم مطالب وِزه شده در صفحه اصلی سایت ما نمایش داده میشوند ولی سایر مطالب که ویژه نیستند ، نمایش داده نخواهند شد.برای مشاهده صحت این موضوع صفحه سایت خود را نگاهی بیاندازید!

جوملا :: روش انجام تغییرات دسته جمعی روی مطالب

اکنون که مطالب خود را منتشر کرده اید ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی را به صورت دسته جمعی بر روی مطالب خود اعمال کنید.این تغییرات شامل موارد زیر میباشد:

  1. انتشار یا عدم انتشار دسته جمعی تعدادی مطلب
  2. حذف دسته جمعی تعدادی مطلب
  3. ویژه کردن دسته جمعی تعدادی مطلب
  4. ارشیو نمودن دسته جمعی تعدادی مطلب
  5. کپی یا انتقال دسته جمعی تعدادی مطلب

این چند مورد مهمترین مواردی بودند که شما نیاز دارید تا بدانید به چه شکلی میتوان به صورت دسته جمعی بر روی مطالب سایت خود اعمال کنید.البته چند مورد دیگر هم هست که فعلا لزومی به شرح دادن آنها نیست و در موعد مناسب به توضیح آنها نیز خواهیم پرداخت.

حال سوال این است که روش اعمال این تغییرات دسته جمعی به چه شکلی است ؟! عجله نکنید! تک تک این موارد را به شما خواهیم گفت..

قبل از انجام تغییرات دسته جمعی بر روی مطالب خود ، طبق تصویر (2) تعدادی از مطالبی که قصد اعمال تغییرات دارید را انتخاب نمایید و سپس توسط آموزشهای زیر تغییرات دلخواه خود را بر روی آنها اعمال نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2228[/ATTACH]

پس از انتخاب مطالب مورد نظر خود طبق توضیحات تصویر(3) تغییرات لازم را اعمال کنید.

[ATTACH=CONFIG]2229[/ATTACH]

آیتمهای موجود در تصویر شماره 3 همان آیکونهای بالای صفحه مدیریت مطالب است.دقت کنید که برخی از آنها را شماره گزاری کرده ایم که طبق شماره ها خواهیم داشت:

  1. انتشار مجموعه مطالب انتخاب شده
  2. عدم انتشار مجموعه مطالب انتخاب شده
  3. ویژه کردن مجموعه مطالب انتخاب شده
  4. آرشیو نمودن مجموعه مطالب انتخاب شده
  5. حذف نمودن (زباله) مجموعه مطالب انتخاب شده

نکته ها:

  • مطالبی که آرشیو میشوند نیز همانن مطالبی که ویژه نیستند در وب سایت شما نمایش داده نخواهند شد و روش نمایش مطالب آرشیو شده در سایت در آموزشهای بعدی شرح داده خواهد شد.
  • مطالبی که حذف (زباله) میشوند به زباله دان میروند و قابل بازگشت هستند.حذف کردن مطلب در جوملا همانند حذف کردن فایلها در ویندوز است بطوری که در ویندوز وقتی شما فایلی را حذف میکنید از طریق Recycle Bin قابل بازگشت هستند.در سیستم مدیریت محتوای جوملا هم دقیقا همین امکان موجود است و پس از حذف مطلبی میتوانید آن را مجدد بازیافت نمایید و برگردانید.
  • وقتی مطلبی حذف یا آرشیو میشود ، در لیست مطالب شما دیگر قابل مشاهده نیست!! برای مشاهده مطالبی که حذف شده اند و یا آرشیو شده اند باید طبق تصویر (4) از قسمت فیلتر، لیست انتخاب نوع را باز کنید و ایتم مورد نظر خود را انتخاب نمایید:

[ATTACH=CONFIG]2230[/ATTACH]

بسیار خب ،تنها دو مورد از اعمال دسته جمعی مانده که توضح ندادیم! یکی کپی و دیگری انتقال دسته جمعی مطالب شماست.برای انجام این دو عمل باید به انتهای لیست مطالب خود نگاهی بیاندازید.در انتهای صفحه بخشی را مشاهده میکنید که به شما امکان انجام عمل کپی و انتقال دسته جمعی مطالب را خواهد داد.تصویر (5) بخش مورد اشاره را نشان میدهد:

[ATTACH=CONFIG]2231[/ATTACH]

طبق تصویر(5) :

1 - ابتدا با کلیک بر روی این گزینه مجموعه مورد نظر خود را انتخاب کنید.دقت کنید که وقتی قصد داریم تعدادی مطلب را از کپی یا منتقل کنیم، باید مجموعه هدف خود را مشخص کنیم.برای اینکار با کلیک بر روی قسمت مورد اشاره لیست مجموعه هایی که ساخته اید را خواهید دید.تصویر(6)

[ATTACH=CONFIG]2232[/ATTACH]

2 - با انتخاب این گزینه شما عمل کپی کردن را انتخاب میکنید

3 - با انتخاب این گزینه شما عمل انتقال را انتخاب میکنید

4 - با کلی بر روی دکمه پردازش ، با توجه به انتخابهاش شما ، عمل دسته جمعی کپی یا انتقال صورت میپذیرد.

اکنون با اعمال اصلی دسته جمعی آشنا شده اید میتوانید به صورت دسته جمعی بر روی تعداد مشخصی از مطالب سایت خود اعمالی را که آموزش داده ایم را انجام دهید.خودتان برای فراگیری بهتر این موضوع شروع کنید به انجام آزمایشی برخی از اعمال و آنها را انجام دهید تا تسلط کافی را به این مبحث پیدا نمایید.

مهم:

1- به دلیل اینکه در ادامه آموزش نیاز به تعدادی مطلب "آرشیو شده" داریم لذا چند مطلب از مجموعه اخبار علمی که قبلا ایجاد کرده بودیم را به وضعیت آرشیو تبدیل نمایید.

2- همچنین کلیه مطالبی که "ویژه" هستند را نیز از وضعیت ویژه شده خارج نمایید.

جوملا::کار با منوها

سیستم مدیریت محتوای جوملا انعطاف ویژه ای در ایجاد انواع منوها دارد و به شما امکان میدهد با توجه به نیاز خود ، منو دلخواه با ویژگی های مشخصی را ایجاد کنید.وقتی وارد یک سایت خبری میشوید مشاهده میکنید که منوهایی وجود دارد که شما را به اخبار یک مجموعه خاص هدایت میکند.ما هم میخواهیم در وب سایت خبری خود منوهایی داشته باشیم که کاربران بتوانند با کلیک بر روی منو مورد نظرشان به مطالب منتشر شده در یک مجموعه خاص دسترسی داشته باشند.

برای مثال وب سایت خبری ایرنا (irna.ir) را نگاهی بیاندازید.در بالای صفحه اصلی منوهای سایت قابل مشاهده است.تصویر(7) منوهای وب سایت خبری ایرنا را نشان میدهد:

[ATTACH=CONFIG]2235[/ATTACH]

در تصویر مشاهده میکنید که منوی اخبار ، سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی ،علمی،ورزشی و خارجی قابل مشاهده است و کاربران با کلیک بر روی هر یک از این منوها به مجموعه اخبار همان منو دسترسی خواهند داشت.

در جوملا هم ما این امکان را داریم که منوی خود را به همان سبک و سیاق ایجاد کنیم.تا به این لحظه شما بخش بزرگی از کار را که همان ایجاد مجموعه ها و مطالب بود انجام داده اید.تنها کاری که باقی مانده است ایجاد منوهایی ایست که کاربران با کلیک بر روی آنهای به مجموعه ای خاص دسترسی پیدا کنند.

برای ایجاد منو طبق تصویر (8) بر روی گزینه منوی اصلی کلیک نمایید:

[ATTACH=CONFIG]2236[/ATTACH]

پس از کلیک بر روی گزینه منوی اصلی صفحه ای برای شما باز میشود که لیست منوهای خود را مشاهده میکنید.همانطور که در تصویر(9) مشاهده میکنید تنها منویی که هم اکنون موجود است منوی "خانه" است!

[ATTACH=CONFIG]2237[/ATTACH]

طبق تصویر (9) و در بالای صفحه مجموعه ای از آیکونها را مشاهده میکنید .برای ایجاد اولین منوی خود بر روی گزینه جدید کلیک نمایید.با کلیک بر روی گزینه جدید صفحه ای برای شما باز میشود که تصویر (10) نشان دهنده این صفحه است.این صفحه کلیه تنظیمات منوی شما میباشد که شما میتوانید نوع منوی خود تنظیماتی که باید داشته باشد را تعریف کنید.

مهمترین قسمت در این فرم مربوط میشود به "نوع ایتم منو" که در تصویر (10) مشخص شده است.نوع ایتم منو به بیان ساده مشخص میکند که منوی شما چه کاری باید انجام دهد.طبق تصویر با کلیک بر روی دکمه "انتخاب" پنجره ای برای شما باز میشود که انواع منوهایی که جوملا به شما اجازه ایجاد آنها را میدهد لیست شده است.

[ATTACH=CONFIG]2238[/ATTACH]

اکنون وقت تصمیم گیری است که مشخص کنید چه نوع منویی را قصد دارید ایجاد کنید.تصویر (11) نشان دهنده پنجره ایست که لیست انواع منوهای قابل ساخت را نمایش میدهد.

[ATTACH=CONFIG]2239[/ATTACH]

طبق تصویر (11) وقت انتخاب شماست ولی از بین این آیتمها کدام یک نیاز شماست؟! نگران نباشید چرا که تمام آیتمهایی که مشاهده میکنید با به شما به مرور آموزش خواهید داد که هر کدام چه وظیفه ای دارند و با انتخاب هر یک چه نوع منویی برای شما ایجاد میشود.

اکنون برای شروع فقط و فقط با منوهایی که در تصویر (12) مشخص کرده ایم کار داریم.به این دسته منو ها ، منوهای مطالب میگویند.منوهای مطالب شامل 7 آیتم است که هر یک وظیفه خاصی را انجام میدهد.از اولین گزینه شروع میکنیم و آموزشهای خود را ادامه میدهیم.

[ATTACH=CONFIG]2240[/ATTACH]

در زیر روش ایجاد 7 آیتم شماره گزاری شده در تصویر(12) و وظایف هر یک را شرح می دهیم:

1- آیتم یکم :: ایجاد منوی "مطالب بایگانی شده":

در تصویر(12) از منوی مطالب ، نوع منوی "مطالب بایگانی شده" را انتخاب نمایید.این نوع منو قابلیت نمایش مطالبی که آرشیو شده اند را به کاربران شما میدهد.پس از انتخاب این گزینه فرم ساخت منوی شما به شکل زیر (تصویر 13) مشاهده میشود:

[ATTACH=CONFIG]2241[/ATTACH]

1-در قسمت عنوان منو یک عنوان برای منوی خود انتخاب نمایید.از آنجایی که نوع منوی ما "آرشیو مطالب" است بنابراین عنوان منو را "آرشیو اخبار" قرار میدهیم.

2-نام مستعار را نیز باید درج نمایید و همانند تصویر برای نام مستعار عبارت "news archive" را انتخاب میکنیم.

3-در پایان بر روی گزینه ذخیره و بستن کلیک نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2242[/ATTACH]

اکنون یک منوی جدید به لیست منوهای شما افزوده شد.تصویر(14) نشان دهنده این موضوع است.در صورتی که از صفحه اصلی سایت خود یک پیشنمایش بگیرید مشاهده میکنید که یک منو در کنار منوی خانه اضافه شده است.در تصویر (15) مشاهده میکنید منوی "ارشیو اخبار" در کنار منوی خانه قرار گرفته است.از آنجایی که این منو از نوع "آرشیو مطالب" بود بنابراین با کلیک بر روی منوی فوق کاربران میتوانند کلیه مطالب یا اخباری که شما آرشیو کرده اید را مشاهده کنند.

[ATTACH=CONFIG]2243[/ATTACH]

اکنون درک بهتری از وظایف منو پیدا کردید چرا که با ایجاد اولین منوی خود از نوع ارشیو مطالب،پی بردید که این نوع منو وظیفه ای جز نمایش مطالب آرشیو شده ندارد.

2- آیتم دوم :: ایجاد منوی "یک مطلب خاص":

در تصویر(12) از منوی مطالب ، نوع منوی "یک مطلب خاص" را انتخاب نمایید.این نوع منو قابلیت نمایش یک مطلب خاص را به شما میدهد .برای مثال شما قصد دارید یک منو با عنوان "درباره ما" ایجاد کنید و کاربر شما با کلیک بر روی آن فقط مطلب "درباره ما" را مشاهده کند.پس از انتخاب این گزینه فرم ساخت منوی شما به شکل زیر (تصویر 16) مشاهده میشود:

[ATTACH=CONFIG]2244[/ATTACH]

طبق تصویر(16):

1- در قسمت عنوان یک عنوان برای منوی خود وارد نمایید.از آنجایی که منوی ما قرار است که یک مطلب خاص به نام "درباره ما" را نمایش دهد لذا عنوان منو را نیز "درباره ما" قرار دهید.

2- نام مستعار را "about us" قرار دهید.

3- یکی از گزینه های مهمی که در فرم ایجاد منو از نوع نمایش یک مطلب خاص میبینید ، گزینه تغییر است.این دکمه به شما امکان انتخاب یک مطلب را برای پیوند دادن به منو میدهد.از آنجایی که قرار است کاربر ما با کلیک بر روی منوی "درباره ما" مطلبی که قبلا با عنوان درباره ما ساخته ایم را مشاهده کند لذا با کلیک بر روی دکمه "تغییر" یک لیست حاوی مطالب شما باز میشود که باید از آن مطلب "درباره ما" را انتخاب نمایید.طبق تصویر (17) از لیست باز شده مطلب "درباره ما" را انتخاب نمایید:

[ATTACH=CONFIG]2245[/ATTACH]

4- کار تمام است و تنها باید منوی ایجاد شده را ذخیره کنید و ببنید!

[ATTACH=CONFIG]2246[/ATTACH]

اکنون یک منوی جدید به لیست منوهای شما افزوده شد.تصویر(18) نشان دهنده این موضوع است.در صورتی که از صفحه اصلی سایت خود یک پیشنمایش بگیرید مشاهده میکنید که یک منو در کنار منوی "آرشیو اخبار" اضافه شده است.در تصویر (18) مشاهده میکنید منوی "درباره ما" در کنار منوی آرشیو اخبار قرار گرفته است.از آنجایی که این منو از نوع "یک مطلب خاص" بود بنابراین با کلیک بر روی منوی فوق کاربران میتوانند همان مطلبی که شما تعریف کرده اید را مشاهده کنند.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ادامه آموزش ایجاد منو

3-آیتم سوم :: ایجاد منوی "لیست همه مجموعه ها":

در تصویر(12) از منوی مطالب ، نوع منوی "لیست همه مجموعه ها" را انتخاب نمایید.این نوع منو قابلیت نمایش تمام یا تعدادی از مجموعه های ساخته شده شما را میدهد .برای مثال شما قصد دارید یک منو با عنوان "اخبار" ایجاد کنید و کاربر شما با کلیک بر روی آن بتواند لیستی از مجموعه هایی که قبلا ساخته اید را مشاهده کند.در آموزشهای قبلی شما یک مجموعه اصلی به نام اخبار ایجاد کرده بودید که خود مجموعه اخبار دارای چندین زیر مجموعه بود.

اکنون منویی ایجاد میکنیم که با کلیک بر روی آن ، زیر مجموعه هایی که ساخته ایم نمایش داده شود.پس از انتخاب نوع منو "لیست همه مجموعه ها" فرم ایجاد منوی شما همانند تصویر (19) خواهد بود:

[ATTACH=CONFIG]2261[/ATTACH]

طبق تصویر(19):

1- در قسمت عنوان یک عنوان برای منوی خود وارد نمایید.از آنجایی که منوی ما قرار است که لیست همه مجموعه های ما را نشان دهد لذا عنوان منو را "اخبار" قرار دهید.

2- نام مستعار را "news" قرار دهید.

3- اکنون باید در این قسمت مجموعه اصلی را انتخاب کنید تا زیر مجموعه های آن نمایش داده شود.از این لیست مجموعه اخبار را انتخاب میکنیم چرا که عنوان منوی ما هم همین بود.با این کار منویی ساخته خواهد شد که عنوانش "اخبار" است و با کلیک کاربران بر روی آن مجموعه های موجود داخل اخبار نمایش داده خواهند شد.

4- کار تمام است و تنها باید منوی ایجاد شده را ذخیره کنید و ببنید!

[ATTACH=CONFIG]2248[/ATTACH]

اکنون یک منوی جدید به لیست منوهای شما افزوده شد.تصویر(20) نشان دهنده این موضوع است.در صورتی که از صفحه اصلی سایت خود یک پیشنمایش بگیرید مشاهده میکنید که یک منو در کنار منوی "درباره ما" اضافه شده است.در تصویر (20) مشاهده میکنید منوی "اخبار" در کنار منوی درباره ما قرار گرفته است.از آنجایی که این منو از نوع "لیست همه مجموعه ها" بود بنابراین با کلیک بر روی منوی فوق کاربران میتوانند مجموعه های اخبار فرهنگی، ورزشی و علمی را مشاهده کنند.

در تصویر (20) مشاهده میکنید که عناوین مجموعه های خبری شما به همراه جزئیاتی نمایش داده میشوند.عنوان هر مجموعه به همراه نمایش تعداد مطالبی که در هر مجموعه است و همچنین توضیحاتی که در زمان ایجاد مجموعه وارد کرده بودید نمایش داده میشود.

4-آیتم چهارم :: ایجاد منوی "مجموع بلاگ":

یکی از پر کاربردترین نوع منوهایی که شما به آن نیاز دارید ، نوع منوی "مجموع بلاگ" است.

در تصویر(12) از منوی مطالب ، نوع منوی "مجموع بلاگ" را انتخاب نمایید.این نوع منو قابلیت نمایش مطالب یا همان اخبار داخل یک مجموعه را با چیدمان دلخواه را به شما میدهد .برای مثال شما قصد دارید یک منو با عنوان "اخبار علمی" ایجاد کنید و کاربر شما با کلیک بر روی آن بتواند اخبار علمی سایت شما را مشاهده کند.

اکنون منویی ایجاد میکنیم که با کلیک بر روی آن ، اخبار علمی با چیدمان دلخواه نمایش داده شوند.پس از انتخاب نوع منو "مجموع بلاگ" فرم ایجاد منوی شما همانند تصویر (21) خواهد بود:

[ATTACH=CONFIG]2249[/ATTACH]

طبق تصویر(21) :

1- در قسمت عنوان یک عنوان برای منوی خود وارد نمایید.از آنجایی که منوی ما قرار است که اخبار مجموعه ی علمی ما را نشان دهد لذا عنوان منو را "اخبار علمی" قرار دهید.

2- نام مستعار را "sientific news" قرار دهید.

3- در این قسمت منوی والد را میتوانید تغییر دهید.زمانی که منوهای قبلی را می ساختیم ، گزینه والد را تغییر ندادیم چرا که منوهای قبلی همگی به عنوان یکی از منوهای اصلی ما باید در بالای صفحه قالب نمایش داده میشدند ولی اکنون که منوی اخبار علمی را میسازیم ، چون اخبار علمی خود زیر شاخه ای از اخبار است ، باید گزینه والد آن را "اخبار" انتخاب کنید تا منوی ساخته شده ما به حالت آبشاری زمانی که کاربر موس خود را روی منوی "اخبار" میبرد باز شود.

4- قصد ما این است که با کلیک بر روی منوی اخبار علمی ، محتویات یا همان مطالب مجموعه اخبار علمی ما نمایش داده شود.لذا از این قسمت باید مجموعه اخبار علمی را انتخاب نمایید.

گزینه های شماره 5 - 6 - 7 - 8 نحوه نمایش چیدمان اخبار علمی است.شما میتوانید تعریف کنید که مطالب اخبار علمی شما به چه شکلی توسط کاربر قابل مشاهده باشد و چیدمان طبق تعریف شما مرتب سازی شود.این گزینه ها را طبق تصویر مقدار دهی کنید و اجازه بدهید تا با همین مقادیر منوی خود را بسازیم تا در ادامه آموزش توضیح مفصل تری از گزینه های "انتخاب طرح بلاگ" به شما ارائه دهیم.

9- اکنون بر روی آیتم ذخیره و بستن کلیک نمایید تا منوی ایجاد شده شما ذخیره شود.پس از ذخیره شدن منو ، با مشاهده یک پیشنمایش از سایت خود منوی جدید دیگری به نام "اخبار علمی" ساخته شده است.طبق تصویر در صورتی که با موس بر روی منوی "اخبار" حرکت کنید ، یک زیر منو به صورت کشویی باز خواهد شد که "اخبار علمی" نام دارد.با کلیک بر روی آن اخبار علمی را مشاهده خواهید نمود.تصویر (22) نشان دهنده تغییرات ایجاد شده توسط شماست:

[ATTACH=CONFIG]2250[/ATTACH]

اکنون از شما میخواهیم که نگاه دقیقتری به تصویر بالا بیاندازین و سپس نگاهی به تصویر (23) که تعریف مقادیر نحوه چیدمان مطالب اخبار علمی بود:

[ATTACH=CONFIG]2251[/ATTACH]

به نظر شما چه وجه مشترکی بین مقادیر تعریف شده در این 4 فیلد و نحوه نمایش اخبار علمی وجود دارد؟! بسیار خب پاسخ این موضوع را با چند مثال به شما میدهیم.ابتدا تعریف کلی از مقادیر موجود در فیلدها را به شما ارائه میدهیم و بعد با مثال عملی برای شما مشخص میکنیم که تغییر هر یک از مقادیر چه تغییری در نحوه نمایش اخبار علمی خواهند داد.

با فرض اینکه شما 8 مطلب در مجموعه اخبار علمی داشته باشید:

  • فیلد شماره 5 با عنوان {مطالب برجسته} : مقدار داخل این فیلد باعث میشود که آخرین خبر موجود در اخبار علمی به صورت برجسته و اختصاصی بالاتر از مابقی اخبار قرار گیرد.اگر این مقدار 0 باشد هیچ خبری برجسته نخواهد شد.اگر این مقدار 1 باشد یک خبر و اگر 2 باشد 2 خبر برجسته خواهند شد.این عدد با انتخاب خودتان قابل تغییر است.
  • فیلد شماره 6 با عنوان {مطالب مقدمه} : مقدار داخل این فیلد نشان دهنده تعداد نمایش مطالب اخبار علمی شما در هر صفحه است.دقت کنید به تصویر (22)،در تصویر ، 4 خبر وجود دارد و مابقی اخبار در صفحه 2 قرار دارند.جوملا به صورت خودکار با توجه به مقدار عدد 4 که ما در این فیلد وارد کرده بودیم 4 خبر را نشان داده و اخبار بعدی را در صفحات دیگر قرار میدهد.
  • فیلد شماره 7 با عنوان {ستونها} : باز هم به تصویر (22) دقت کنید که 4 خبر ما زیر هم نمایش داده شده اند در واقع 4 خبر در یک ستون واقع شده اند.دلیل اینکه 4 خبر ما در یک ستون هستند این است که ما مقدار عدد 1 را در فیلد ستون درج کرده ایم.در صورتی که مقدار را به عدد 2 تغییر دهید مشاهده خواهید کرد که اخبار علمی شما در 2 ستون قرار خواهند گرفت.
  • فیلد شماره 8 با عنوان {لینکها} :مقدار این فیلد را 0 قرار داده ایم ولی اگر مقدار این فیلد عدد 2 قرار گیرد جوملا به صورت اتوماتیک ،تیتر 2 خبری که در صفحه 2 ماه قرار دارند را در انتهای خبرهای صفحه اول ما نمایش خواهد داد.با اینکار کاربر شما بدون مراجعه به صفحه 2 ، میتواند تیتر خبرهای بعدی را مشاهده نماید.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد اکنون مقادیر فیلدهای 5- 6 - 7 - 8 را به شکل تصویر (24) تغییر میدهیم:

[ATTACH=CONFIG]2252[/ATTACH]

اینبار مجدد به سایت رفته بر روی منوی اخبار علمی کلیک نمایید تا شاهد تغییرات انجام شده باشید.تصویر (25) پیشنمایش سایت خبری ما پس از انجام تغییرات در چیدمان مطالب اخبار علمی میباشد:

[ATTACH=CONFIG]2253[/ATTACH]

5-آیتم پنجم :: ایجاد منوی "لیست مجموعه":

یکی دیگر از نوع منوهای پر کاربرد "لیست مجموعه" میباشد.این آیتم همانند آیتم منوی قبلی میباشد و در واقع مطالب یک مجموعه خاص را نمایش میدهد با این تفاوت که مطالب یک مجموعه خاص را به صورت لیست وار نمایش میدهد .در آیتم منوی قبلی نمایش اخبار علمی به صورت بلاگ بود.منظور از بلاگ یعنی خلاصه مطلب به اضافه دکمه ادامه مطلب میباشد.

در تصویر(12) از منوی مطالب ، نوع منوی "لیست مجموعه" را انتخاب نمایید.این نوع منو قابلیت نمایش مطالب یا همان اخبار داخل یک مجموعه را به صورت لیست وار به شما میدهد .برای مثال شما قصد دارید یک منو با عنوان "اخبار ورزشی" ایجاد کنید و کاربر شما با کلیک بر روی آن بتواند اخبار ورزشی سایت شما را مشاهده کند.

اکنون منویی ایجاد میکنیم که با کلیک بر روی آن ، اخبار ورزشی به صورت لیست وار نمایش داده شوند.پس از انتخاب نوع منو "لیست مجموعه" فرم ایجاد منوی شما همانند تصویر (26) خواهد بود:

[ATTACH=CONFIG]2254[/ATTACH]

طبق تصویر(26) :

1- در قسمت عنوان یک عنوان برای منوی خود وارد نمایید.از آنجایی که منوی ما قرار است که اخبار مجموعه ی ورزشی ما را نشان دهد لذا عنوان منو را "اخبار ورزشی" قرار دهید.

2- نام مستعار را "sport news" قرار دهید.

3- در این قسمت منوی والد را میتوانید تغییر دهید.همانند منوی قبلی یعنی منوی اخبار علمی ، این منو نیز باید به عنوان زیر منوی اخبار در نظر گرفته شود ، چون اخبار ورزشی خود زیر شاخه ای از اخبار است ، باید گزینه والد آن را "اخبار" انتخاب کنید تا منوی ساخته شده ما به حالت آبشاری زمانی که کاربر موس خود را روی منوی "اخبار" میبرد باز شود.

4- قصد ما این است که با کلیک بر روی منوی اخبار ورزشی ، محتویات یا همان مطالب مجموعه اخبار ورزشی ما نمایش داده شود.لذا از این قسمت باید مجموعه اخبار ورزشی را انتخاب نمایید.

5- اکنون بر روی آیتم ذخیره و بستن کلیک نمایید تا منوی ایجاد شده شما ذخیره شود.پس از ذخیره شدن منو ، با مشاهده یک پیشنمایش از سایت خود منوی جدید دیگری به نام "اخبار ورزشی" ساخته شده است.طبق تصویر در صورتی که با موس بر روی منوی "اخبار" حرکت کنید ، یک زیر منو به صورت کشویی باز خواهد شد که "اخبار ورزشی" نام دارد.با کلیک بر روی آن اخبار ورزشی را مشاهده خواهید نمود.تصویر (27) نشان دهنده تغییرات ایجاد شده توسط شماست:

[ATTACH=CONFIG]2255[/ATTACH]

مشاهده میکنید که اینبار نحوه نمایش اخبار ورزشی با آنچه که در منوی قبلی یعنی اخبار علمی ساختیم متفاوت است.اخبار علمی به صورت بلگ نمایش داده شد ولی اخبار ورزشی به صورت فهرست یا لیست وار نمایش داده شد.

بنابراین در طراحی نوع منوهای خود کاملا دست شما باز است که چه نوع منوهایی و با چه سبک و سیاقی را ایجاد کنید و کاملا متوجه شدید که تفاوت نوع بلاگ و نوع لیست چه میباشد.

6-آیتم ششم :: ایجاد منوی "مطالب ویژه":

همانطور که نام این منو مشخص است ، عملکرد این منو ساده است و تنها کاری که انجام میدهد نمایش مطالبی است که شما آنها را ویژه کرده باشید.اگر منوی خانه را که از ابتدا وجود داشت نگاهی بیاندازید مشاهده میکنید که منوی خانه از نوع "مطالب ویژه" است.به مدیریت منوه رفته و بر روی منوی خانه کلیک نمایید. تصویر (28):

[ATTACH=CONFIG]2257[/ATTACH]

طبق تصویر (29) مشاهده میکنید که منوی خانه شامل چه تنظیماتی است.

[ATTACH=CONFIG]2256[/ATTACH]

طبق تصویر(29) :

1- در قسمت عنوان ، عبارت خانه قرار گرفته است که نشان دهنده منوی اصلی وب سایت ماست.منوی خانه معمولا منوی پیشفرض شما میباشد .

2- نام مستعار "homepage" تعریف شده است.

3- از آنجایی که منوی خانه ما از نوع مطالب ویژه است ، لذا باید مشخص کنید که این منو مطالب ویژه را از کدام مجموعه ها نمایش دهد.در تصویر گزینه "همه مجموعه" انتخاب شده است تا در هر مجموعه ای اگر مطلبی ویژه شد ، در صفحه خانه و اصلی ما نمایش داده شود.

4- نحوه نمایش مطالب ویژه شده در این بخش تعریف شده که آموزش مقادیر قابل تعریف در این فیلدها قبلا به شما ارائه گردیده است.

7-آیتم هفتم:: ایجاد منوی "ایجاد مطلب":

یکی از منوهای جالب جوملا ، منوی ایجاد مطلب است! با استفاده از این نوع منو میتوانید به کاربرانی که به عنوان نویسنده سایت شما فعالیت میکنند اجازه ارسال خبر و مطلب را بدهید و شما به عنوان مدیر سایت پس از تائید خبر آنها ، اقدام به انتشار اخبارشان نمایید.

در تصویر(12) از منوی مطالب ، نوع منوی "ایجاد مطلب" را انتخاب نمایید.این نوع منو امکان ارسال خبر و مطلب را به نویسندگان سایت شما خواهد داد.

پس از انتخاب نوع منو "ایجاد مطلب" فرم ایجاد منوی شما همانند تصویر (30) خواهد بود:

[ATTACH=CONFIG]2258[/ATTACH]

طبق تصویر(30) :

1- در قسمت عنوان یک عنوان برای منوی خود وارد نمایید.از آنجایی که منوی ما قرار است که امکان ارسال خبر را فراهم کند ، عنوان آن را "ارسال خبر" میگزاریم.

2- نام مستعار را "submit news" قرار دهید.

3- اکنون بر روی آیتم ذخیره و بستن کلیک نمایید تا منوی ارسال خبر ایجاد شود.

با مشاهده پیش نمایش سایت خود ، منوی ارسال خبر خواهید دید.ولی نکته ای که در خصوص منوی ارسال مطلب وجود دارد این است که فقط کاربرانی به این منو دسترسی خواهند داشت که دارای سطح کاربری نویسنده باشند.روش ایجاد سطح کاربری نویسنده در مبحث آموزشی سطوح کاربری به صورت کامل آموزش داده خواهد شد.

لذا اگر اکنون بر روی منوی ارسال خبر کلیک نمودید و با خطا مواجه شدید تعجب نکنید چرا که این موضوع طبیعی است.

جوملا :: نکاتی پیرامون منوهای نوع مطالب

تا به اینجا با روش ساخت 7 نوع منو از نوع منوهای مطالب آشنا شدید و امیدوارم که این آموزشها مفید واقع شده و شما را سریعتر به هدف خود برساند.اما نکاتی را حتما در تعریف منو ها لحاظ نمایید که در ذیل به آنها اشاره میشود:

  • نام مستعار منوهای ایجاد شده خود را خالی نگزارید و حتما با عبارت معادل انگلیسی پر کنید.
  • انتخاب والد را برای منوهایی که دارای والد هستند فراموش نکنید تا دچار شلوغی بیش از حد در چیدمان منوها نشوید.
  • برای یادگیری بهتر ایجاد منوها ، خودتان تنظیمات مختلف را تغییر دهید تا آشنایی شما بیشتر شود.
  • هنگام ساخت منو ها اگر به تنظیمات منوها دقت کنید ، قسمتی به نام "گزینه های متا" مشاهده میکنید .این گزینه هنگام ساخت مجموعه و یا هنگام ساخت مطالب جوملا نیز وجود داشت.در تصویر(31) فیلدهای مربوط به گزینه های متا را مشاهده میکنید.توجه کنید که فیلدهای گزینه های متا را خالی رها نکنید .اهمیت گزینه های متا در افزایش بازدید سایت شما تاثیر زیادی خواهد داشت.در خصوص نحوه پر کردن گزینه های متا قبلا توضیحاتی داده شده که طبق همان توضیحات انجام دهید.

[ATTACH=CONFIG]2259[/ATTACH]

  • منوی خانه همیشه به عنوان منوی پیشفرض انتخاب میشود ولی در صورتی که بخواهید منوی پیشفرض خود را تغییر دهید لیست منوهای خود را باز کنید، اکنون میتوانید بر روی علامت ستاره (*) در سمت چپ هر منو کلیک نمایید تا منوی انتخابی به عنوان منوی پیشفرض شما تغییر پیدا نماید.تصویر (32) نشان دهنده این موضوع است:

[ATTACH=CONFIG]2260[/ATTACH]

پایان آموزش قسمت ششم

آبوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت هفتم :: افزونه های جوملا

در اموزش جلسه ششم شما با نحوه ایجاد منوهای مرتبط با مطالب جوملا آشنا شدید و با استفاده از منوها توانستید خبرهای خود را در سایت نمایش دهید.در ادامه آموزش قصد داریم به سراغ جذابترین بخش آموزشی جوملا برویم و شما را با مبحث افزونه ها یا به اصطلاح انگلیسی Extensions آشنا کنیم!!!

جوملا :: افزونه ها (Extensions)

اگر بخواهید امکاناتی خاص به وب سایت جوملایی خود اضافه کنیم چه راه حلی داریم؟ برای مثال فرض کنید میخواهیم در وب سایت بخشی به عنوان فروشگاه داشته باشیم که امکان فروش کالا و خدمات برای ما فراهم شود و یا قسمتی در وب سایت جوملایی ما باشد که کاربران ما بتوانند با هم ارتباطهایی نظیر شبکه های اجتماعی داشته باشند! بسیار خوب راه حل آسان است؟!! میگوئید چگونه؟

برای افزایش امکانات جوملا از افزونه های جانبی استفاده میکنیم.این افزونه های جانبی توسط متخصصان و برنامه نویسان در سراسر دنیا برای سیستم مدیریت محتوای جوملا طراحی و منتشر میشوند تا نیاز شما را در هر زمینه ای پوشش دهند.

از آنجایی که در ابتدای آموزش اشاره کردیم که سیستم مدیریت محتوای جوملا یک سیستم رایگان و متن باز (Open Source) است ، بنابراین افراد خبره ای که توانایی توسعه این سیستم را داشته باشند با استفاده از دانش خود ، اقدام به طراحی و انتشار افزونه های مورد نیاز کاربران جوملا مینمایند.بسیاری از این افزونه ها به رایگان یا به اصطلاح Non-Commercial عرضه میشوند و برخی نیز به صورت تجاری یا commercial عرضه میشوند.

وب سایت جهانی جوملا به آدرس Joomla.org منبع رسمی معرفی و انتشار افزونه های منتشر شده برای جوملا میباشد.برای مشاهده لیست رسمی افزونه های منتشر شده برای جوملا میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

http://extensions.joomla.org

جوملا :: انواع افزونه های جوملا!

بسیار خب اکنون که متوجه شدید که افزونه ها توانایی افزایش امکانات جوملا را دارند باید اطلاعات کاملتری از افزونه های جوملا به شما بدهیم.افزایش امکانات و قابلیت های سیستم مدیریت محتوای جوملا بر پایه 3 نوع افزونه میباشد. بنابراین بدانید که سیستم مدیریت محتوای جوملا 3 نوع افزونه یا extension دارد.

نوع اول اصطلاعات ماژول (Module) نامیده میشود

نوع دم اصطلاحا پلاگین (Plugin) نامیده میشود

نوع سوم اصطلاحا کامپوننت (Component) نامیده میشود

اکنون این سوال برای شما پیش خواهد آمد که تفاوت این سه نوع افزونه چیست و هر کدام چه امکاناتی را به جوملا اضافه خواهند کرد؟

  • ماژولها امکانات کمتری به جوملای شما اضافه میکنند و همیشه در قسمتی از قالب سایت شما نمایش داده خواهند شد.شاید در وب سایتهای مختلف دیده باشید که در قسمتی از قالب سایت پنجره کوچکی برای وارد کردن نام کاربری و پسورد وجود دارد،این پنجره کوچک تنها یک وظیفه کوچک دارد و آن اجازه ورود به سایت است.به این پنجره کوچک که در قالب سایت قابل مشاهده است ماژول میگوییم.
  • پلاگین ها نیز مانند ماژولها امکانات کمی را به جوملای شما اضافه میکنند برای مثال در برخی وب سایتها دیده اید که در کنار هر مطلبی امکان امتیاز دادن به مطلب توسط چند ستاره کوچک فراهم شده است.این ستاره های کوچ توسط پلاگین ایجاد میشود و در داخل هر مطلب امکان امتیاز دادن به مطلب را فراهم میکند.
  • کامپوننت ها امکانات کاملتر و وسیعتری را به جوملای شما اضافه میکنند .برای مثال امکاناتی نظیر ایجاد یک فروشگاه کامل ، ایجاد شبکه اجتماعی ، ایجاد سرویس بلاگ ، ایجاد سیستم آگهی ، ایجاد گالری تصاویر و ...

جوملا :: نکاتی پیرامون افزونه های جوملا !

به صورت کلی با مفهوم ماژول ، پلاگین و کامپوننت آشنا شدید ولی اکنون جزئیات بیشتری را در این خصوص در اختیار شما قرار میدهیم تا آشنایی بیشتری با این سه نوع افزونه پیدا کنید.البته توجه نمایید که در ابتدای کار برای همه کاربرانی که وارد مبحث افزونه ها میشوند ، درک این سه نوع افزونه و عملکرد آنها کمی پیچیده به نظر میرسد ولی نگران نباشید چرا که با انجام چندین مثال عملی دقیقا به مفهوم اصلی خواهید رسید.

ماژولهای جوملا با علامت ext_mod شناخته میشوند، پلاگین ها با علامت ext_plugin و کامپوننت ها نیز با علامت ext_com شناخته میشود.

افزونه ها برای نسخه های مختلف جوملا منتشر میشود.در صورتی که افزونه ای برای نسخه 1.6 جوملا منتشر شده باشد شما میتوانید آن را بر روی نسخه های 1.7 و 2.5 جوملا نیز نصب نمایید.

افزونه ها به دو صورت رایگان و تجاری عرضه میشوند.نسخه رایگان قابل دانلود از طریق وب سایت سازنده است و نسخه تجاری نیز برای فروش عرضه شده است که برای تهیه آنها باید اقدام به خرید نمایید.

همیشه سعی کنید افزونها های مورد نیاز خود را از منابع رسمی دانلود نمایید و از تهیه نسخه های ناشناخته خود داری نمایید.

برخی از افزونه ها ممکن است دارای مشکلات امنیتی باشند که قبل از استفاده از آنها از صحت عملکرد آنها مطلع شوید.

افزونه ها ممکن است به زبانهای مختلفی ترجمه شوند و شما با توجه به زبان مورد استفاده در وب سایت خود میتوانید نسخه مورد نظرتان را دانلود و استفاده نمایید.

تقریبا تمام افزونه ها قابلیت ترجمه به زبان فارسی را دارا هستند و میتوانید نسخه انگلیسی آن را به زبان فارسی ترجمه و استفاده نمایید (آموزش ترجمه در فصلهای بعدی ارائه میشود)

جوملا :: معرفی و آموزش منبع رسمی افزونه های جوملا

همانطور که اشاره شد منبع رسمی انتشار افزونه های جوملا ، لینک http://extensions.joomla.org میباشد.برای اشنایی و دانلود افزونه های مختلف باید با وب سایت مرجع افزونه های جوملا آشنایی کافی را داشته باشید.تصویر 1 صفحه نخست وب سایت جوملا جهانی میباشد:

[ATTACH=CONFIG]2416[/ATTACH]

در این تصویر طبق شماره گزاری های انجام شده داریم:

  1. تعداد افزونه های منتشر شده تا به این لحظه مشخص شده است.
  2. تعدادی از افزونه هایی که جدید منتشر شده اند (به صورت تصادفی لیست شده اند)
  3. تعدادی از افزونه هایی که حدید منتشر شده اند و در بدو انتشار محبوب شده اند (طبق آرای کاربران)
  4. تعدادی از افزونه هایی که جدیدا بروزرسانی شده اند.
  5. دسته بندی های افزونه های منتشر شده در جوملا جهانی.

اکنون که با صفحه اصلی وب سایت جوملا جهانی اشنا شدید میخواهیم به شما روش یافتن افزونه های مورد نیاز را آموزش دهیم.فرض کنید که قصد دارید بر روی وب سایت جوملایی خود یک افزونه فروشگاهی نصب کنید تا یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات و خدمات خود داشته باشید.برای اینکار ابتدا نگاهی به سمت چپ پنجره وب سایت جوملا جهانی بیاندازید.

طبق تصویر بالا و توضیحاتی که دادیم در سمت چپ دسته بندی های افزونه های جوملا جهانی مشخص شده اند بنابراین هر توسعه دهنده ای که افزونه ای منتشر میکند با توجه به عملکرد افزونه خود ، آن را در دسته بندی مرتبط قرار میدهد.

از آنجایی که قصد داریم یک افزونه فروشگاهی پیدا کنیم طبق تصویر 2 بر روی دسته بندی e-commerce (تجارت الکترونیک) کلیک کنید.

[ATTACH=CONFIG]2417[/ATTACH]

طبق تصویر 2 مشاهده میکنید که با کلیک بر روی دسته بندی e-commerce زیر مجموعه های این دسته بندی باز شده و مجموعه های دیگری نمایش داده شدند.تمام این زیر مجموعه ها مرتبط با مجموعه e-commerce هستند.اکنون برای پیدا کردن یک افزونه فروشگاهی مناسب کافیست از زیر مجموعه های باز شده ، مجموعه shopping cart را انتخاب کنید.

با انتخاب مجموعه shopping cart لیستی از افزونه های فروشگاهی را خواهید دید.تصویر شماره 3 نمایانگر این موضوع است.

[ATTACH=CONFIG]2418[/ATTACH]

در لیست افزونه های فروشگاهی دقت کنید ، افزونه های به نام JoomShopping نمایان شده است.قصد داریم که همین افزونه را دانلود کنیم و برای راه اندازی یک فروشگاه بر روی وب سایت جوملایی خود از همین افزونه استفاده کنیم.کافیست بر روی نام آن کلیک کنید تا جزئیات دقیقتری از افزونه JoomShopping بدست اورید.

در تصویر 4 مشاهده میکنید که پس از کلیک کردن بر روی عنوان افزونه صفحه ای شامل جزئیات کامل افزونه joomshopping باز شد.

[ATTACH=CONFIG]2419[/ATTACH]

در این تصویر طبق شماره گزاری های انجام شده داریم:

  1. نوع افزونه مشخص شده است.نوع افزونه بر اساس شکلک نشان دهنده این است که این افزونه شامل ماژول ، پلاگین ،کامپوننت ، فایل زبان و برخی افزونه های جانبی دیگر است.
  2. سازگاری افزونه مشخص شده است که نشان میدهد افزونه در دو نسخه منتشر شده است یعنی هم برای جوملا 1.5 و هم برای جوملا 2.5
  3. لینک دانلود افزونه است.
  4. لینک دمو (پیش نمایش) افزونه است.توجه کنید که بسیاری از افزونه را میتوانید قبل از دانلود بررسی و دمویی از آنها را مشاهده نمایید.
  5. لینک بخش پشتیبانی افزونه است.
  6. لینک راهنمای استفاده از افزونه است.توجه کنید که بسیاری از افزونه ها دارای فایل راهنما و یا یک صفحه راهنما نیز میباشند.

اکنون که با بخش افزونه های جوملا جهانی آشنا شدید بر میگردیم به پروژه در دست طراحی خودمان و کار با افزونه ها را به صورت عملی آغاز میکنیم تا تسلط شما به این مبحث با انجام چندین مثال عملی بیشتر شده و از کار کردن در محیط وب سایت جوملایی خود لذت بیشتری ببرید.

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت هشتم:: افزونه ها (Extensions) بخش دوم

در قسمت قبلی آموزش با انواع افزونه های جوملا آشنا شدید و همچنین یاد گرفتید که چگونه از منبع رسمی انتشار افزونه های جوملا به دنبال نیازهای خود گشته و با توجه به نیاز خود افزونه مناسب را پیدا و دانلود کنید.اکنون و در ادامه آموزش روش کار با افزونه را به شما خواهیم گفت چرا که در صورت عدم آشنایی با افزونه ها قطعا کاربردی برای شما نخواهد داشت .

جوملا:: افزونه ها

در ابتدا شما را با روش نصب افزونه ها آشنا میکنیم و در سپس به توضیح افزونه های پیشفرض جوملا خواهیم پرداخت.بدانید که وقتی سیستم مدیریت محتوای جوملا را نصب میکنید به صورت پیشفرض برخی افزونه ها بر روی آن نصب هستند که به آنها افزونه های پیشفرض جوملا میگوییم.

مثالی برای شما میزنیم که شما متوجه موضوع شوید.برای مثال وقتی شما بر روی رایانه شخصی خود ویندوز نصب میکنید همراه با آن برنامه هایی مانند notepad و paint و .. نصب میشوند! بسیار خوب این برنامه های ساده جز برنامه های پیشفرض ویندوز هستند.برنامه ای مانند notepad یک ویرایشگر ساده است و برنامه paint یک برنامه گرافیکی ساده ، اگر کاربری قصد داشته باشید به صورت حرفه ای با گرافیک و طراحی تصاویر کار کند قطعا نیاز به برنامه ای مانند photoshop خواهد داشت!

سیستم مدیریت محتوای جوملا هم مانند مثالی که عنوان شد پس از نصب افزونه هایی را به صورت پیشفرض در دل خود دارد! همگی ساده ولی کاربردی هستند ولی برای اینکه امکانات قویتر و مناسب تری داشته باشید نیاز است که با توجه به توضیحاتی که داده شد ، افزونه مناسب خود را بیابید و نصب نمایید.

1-افزونه ها :: روش نصب افزونه ها در جوملا:

فرقی نمیکند شما ماژول ، کامپوننت و یا پلاگین بخواهید نصب کنید در همه حالت باید طبق تصویر زیر به منوی افزونه ها مراجعه کنید و از آن گزینه نصب و حذف را انتخاب نمایید.در این منو شما امکان نصب افزونه ها را خواهید داشت.

[ATTACH=CONFIG]2763[/ATTACH]

طبق تصویر(1) خواهیم داشت:

  1. منوی مربوط به ورود به پنجره نصب و حذف
  2. پس از اینکه افزونه خود را دانلود کردید ، اکنون با کلیک بر روی این قسمت آن را از رایانه خود انتخاب نمایید
  3. پس از انتخاب افزونه خود بر روی گزینه "بارگزاری و نصب" کلیک نموده تا افزونه شما نصب شود.

سایر گزینه های این بخش را فعلا کاری نداریم! بگذارید تا به ادامه آموزش بپردازیم و شما را با افزونه های پیشفرض جوملا آشنا سازیم و در فرصت مناسب تر موارد دیگر در این پنجره به شما آموزش خواهیم داد.

2-افزونه ها :: روش استفاده از کامپوننت های پیشفرض جوملا:

در ابتدا شما را با کامپوننت های پیشفرض جوملا آشنا میکنیم .این کامپوننت ها پس از نصب جوملا در منوی کامپوننت ها ظاهر میشود که جز امکانات اولیه جوملا محسوب میگردند.اگر به منوی کامپوننت ها (تصویر2) در جوملا نگاهی بیاندازید مشاهده میکنید که لیستی از کامپوننت های پیشفرض جوملا باز خواهد شد که هر کدام امکاناتی را به سایت ما خواهند افزود.

[ATTACH=CONFIG]2764[/ATTACH]

کامپوننت های پیشفرض جوملا شامل موارد زیر هستند:

  • کامپوننت پیام خصوصی : این افزونه قابلیت ارسال پیام های خصوصی بین مدیران سایت را فراهم میکند.
  • کامپوننت تبلیغات : این افزونه قابلیت ایجاد تبلیغات تصویری و یا نوشتاری را در سایت فراهم میکند.
  • کامپوننت تماس ها: این افزونه امکان ایجاد فرم های تماس را برای وب سایت شما فراهم میکند.
  • کامپوننت جستجو: این افزونه امکان بررسی نتایج جستجو های جوملا را برای مدیر فراهم میکند.
  • کامپوننت جستجوی هوشمند : این افزونه امکان ایجاد جستجوهای هوشمند را برای کاربران سایت شما فراهم میکند.
  • کامپوننت خبر خوان : افزونه ای برای ایجاد خبرخوان (RSS Reader) و قرار دادن اخبار سایتهای دیگر روی سایت شما.
  • کامپوننت مدیریت ارجاع لینک: افزونه ای برای اصلاح لینکهای به اصطلاح شکسته و رفع خطای 404.
  • کامپوننت وب لینکها : افزونه ای که امکان ایجاد لینکدونی را بر روی جوملا فراهم میسازد.

به صورت مختصر با کامپوننت های پیشفرض جوملا آشنا شدید اکنون به توضیح وظایف و عملکرد هر کدام و نحوه استفاده از آنها به صورت جامع تر میپردازیم.

1-2 کامپوننت پیام خصوصی:

با استفاده از کامپوننت پیام خصوصی میتوانید بین خود و سایر مدیران سایتان پیام خصوصی رد و بدل کنید! این کامپوننت در واقع برای این منظور ایجاد شده که اگر وب سایت شما دارای چند مدیر مختلف است ،مدیران بتوانند بین یکدیگر پیامهایی را ارسال و دریافت کنند.

برای ورود به کامپوننت پیام خصوصی طبق تصویر(3) از منوی کامپوننت ها بر روی گزینه پیام خصوصی کلیک نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2765[/ATTACH]

طبق تصویر(3) در صورتی که بخواهید پیامی را به مدیر دیگری ارسال کنید کافیست بر روی گزینه "جدید" کلیک نمایید.با اینکار پنجره ای را خواهید دید که در آن جزئیات پیام خود را باید مشخص نمایید.در تصویر(4) پنجره ارسال پیام جدید را مشاهده میکنید:

[ATTACH=CONFIG]2766[/ATTACH]

در تصویر(4) مطابق با شماره های مشخص شده:

با کلیک بر روی گزینه انتخاب کاربر میتوانید مدیر دیگری را انتخاب کنید (این مدیر شخصی است که شما قصد دارید برای او پیام خصوصی ارسال نمایید)

موضوع پیام خود را اینجا وارد نمایید

متن پیام خود را در این قسمت وارد نمایید.

برای ارسال پیام خود کافیست که بر روی گزینه ارسال کلیک نمایید.

پس از ارسال پیام شما ، مدیر مروبطه نیز در صورتی که وارد بخش مدیریت شود میتواند پیامهای دریافتی را ملاحظه نموده و به انها پاسخ دهد.

2-2 کامپوننت تماسها :

تقریبا در تمامی وب سایتها منویی را خواهید یافت یه عنوان تماس با ما! در این منو معمولا فرمی را به کاربران نمایش میدهند که بتوانند پیام خود را برای مدیریت سایت ارسال نماید.در جوملا نیز این امکان وجود دارد تا شما بتوانید یک یا چندین فرم تماس با ما ایجاد کنید.

به عنوان مثال شما در برای شرکتی وب سایت طراحی میکنید و این شرکت دارای مدیران مختلفی مانند مدیر فروش ، مدیر بازاریابی و روابط عمومی و .. غیره است.اکنون مدیر شرکت از شما میخواهد که برای هر کدام از مدیران شرکت مروبطه یک فرم تماس مستقل ایجاد کنید که کاربران سایت در صورت لزوم بتوانند پیام خود را به مدیر مورد نظرشان ارسال کنند.

[ATTACH=CONFIG]2767[/ATTACH]

بنابراین راه حل استفاده از کامپوننت تماس ها میباشد.این کامپوننت دارای قسمتی به نام "مجموعه ها" و قسمتی هم به نام "تماس ها" میباشد.ابتدا طبق تصویر(5) بر روی کامپوننت تماس ها کلیک نمایید و سپس برای ایجاد مجموعه تماس خود بر روی گزینه مجموعه کلیک نمایید:

[ATTACH=CONFIG]2768[/ATTACH]

در قسمت مجموعه ها ابتدا باید یک مجموعه جدید ایجاد کنیم.برای اینکار مطابق تصویر(6) بر روی گزینه جدید کلیک نماییدو در پنجره باز شده جزئیات مجموعه تماسهای خود را وارد نمایید:

[ATTACH=CONFIG]2769[/ATTACH]

در تصویر(7) مشاهده میکنید که جزئیات مجموعه باید وارد شود که در ادامه هر قسمت را توضیح میدهیم.

  1. در این قسمت عنوانی را برای مجموعه تماس های خود وارد میکنید.
  2. در این قسمت نام مستعار را به انگلیسی وارد نمایید.
  3. در پایان برای ذخیره سازی و بستن پنجره بر روی گزینه "ذخیره و بستن" کلیک نمایید.

پس از پایان ساخت اولین مجموعه خود اکنون باید وارد سربرگ تماس ها بشوید و فرم های تماس خود را بسازید.در تصویر(8) مشاهده میکنید که اولین مجموعه ما ایجاد شده است:

[ATTACH=CONFIG]2770[/ATTACH]

طبق تصویر(8) :

  1. اولین مجموعه ای که ایجاد کردیم
  2. بر روی سربرگ تماس ها کلیک نمایید تا بتوانیم فرم های تماس خود را ایجاد کنیم.
  3. بر روی گزینه جدید کلیک نمایید تا اولین فرم تماس خود را ایجاد کنیم.

[ATTACH=CONFIG]2771[/ATTACH]

پس از کلیک بر روی گزینه جدید پنجره ای خواهید دید که باید جزئیات فرم تماس خود را در آن وارد نمایید.به تصویر(9) دقت کنید:

  1. نام: نام فرم تماس خود را اینجا وارد نمایید این نام در سایت هنگامی که کاربر قصد دارد تا فرم تماس را انتخاب نماید نمایش داده خواهد شد.
  2. نام مستعار: نام مستعار را هم معنی عنوان خود به زبان انگلیسی وارد نمایید.توجه نمایید که این قسمت را خالی نگزارید در اموزشهای بعدی به شما اهمیت نام مستعار را خواهیم گفت.در حال حاضر در فیلد مربوطه عبارت contact admin را درج میکنیم.
  3. پیوند به کاربر: این قسمت مهمترین بخش برای ایجاد یک فرم تماس است.باید با کلیک بر روی دکمه انتخاب کاربر ، یک کاربر را انتخاب کنید.این کاربر همان شخصی است که شما برای ان فرم تماس ایحاد میکنید و کلیه پیامهای ارسالی به ایمیل همین کاربر ارسال خواهند شد. تصویر(10) پنجره ای را نشان میدهد که شما باید از لیست کاربران خود انتخاب کنید:[ATTACH=CONFIG]2772[/ATTACH]
  4. مجموعه : در این قسمت باید یک مجموعه انتخاب کنید تا تعیین شود فرم تماسی که قصد انتشار آن را داریم جز کدام مجموعه است.بنابراین مجموعه ای که قبلا با نام تماسهای شرکت ساختیم را انتخاب میکنیم.
  5. وضعیت انتشار : این قسمت را بر روی منتشر شده قرار دهید.
  6. دسترسی : این قسمت را بر روی عمومی قرار دهید.
  7. ویژه: این قسمت را روی خیر قرار دهید.
  8. زبان: این قسمت را بر روی همه قرار دهید.
  9. اطلاعات تکمیلی: این قسمت شامل اطلاعات و توضیحاتی است که هنگام نمایش فرم تماس به کاربر نمایش داده خواهد شد.
  10. مشخصات تماس: بر روی این سربرگ کلیک کنید تا مشخصات تماس را مشاهده نمایید.
  11. تصویر : اگر قصد دارید تصویری را برای این فرم تماس قرار دهید از این قسمت انتخاب کنید.
  12. فیلدهای مورد اشاره همگی جزئیاتی در خصوص فرم تماس حاضر است.برای مثال ایمیل ، نشانی پستی، کشور و تلفن تماس و... که همگی مربوط به شخصی است که شما در حال ساخت فرم تماس برای او هستید.این اطلاعات در سایت به کابران نمایش داده خواهد شد.
  13. پس از تکمیل کلیه جزئیات فرم تماس ، اکنون بر روی گزینه ذخیره و بستن کلیک نمایید تا فرم تماس شما ذخیره شود.

پس از ذخیره سازی فرم تماس مشاهده میکنید که اولین فرم تماس ما در لیست فرم های تماس ظاهر گردید.تصویر(11) بیانگر این موضوع است.

[ATTACH=CONFIG]2773[/ATTACH]

یک مرور اجمالی به فرایند ساخت یک فرم تماس بیاندازیم . در اولین گام وارد کامپوننت تماس ها شدید ، یک مجموعه ایجاد کردید و سپس یک فرم تماس در داخل آن مجموعه ساختید.به همین راحتی و سادگی!

حالا سوال مهمی که برای شما پیش میاید این است که این کارهایی که انجام دادیم در نهایت به چه شکلی در سایت قرار دهیم؟! فرم تماسی که ساختم را میخواهم به کابران سایت نشان دهم؟!

برای نمایش فرم تماسی که ایجاد کردید باید منویی را در سایت بسازیم که کاربران با کلیک بر روی آن به فرم تماس یا فرمهای تماسی که میسازیم دسترسی داشته باشند.برای ایجاد منوهای متصل به فرم تماس ادامه آموزش را ملاحظه بفرمائید.

بسیار خب اکنون وقت نمایش است.برای نشان دادن فرم تماس خود در وب سایت ، طبق .تصویر(12) وارد منوی اصلی شوید:

[ATTACH=CONFIG]2774[/ATTACH]

اکنون از پنجره باز شده طبق تصویر(13) بر روی گزینه جدید کلیک نمایید تا وارد فرم ایجاد منو شوید:

[ATTACH=CONFIG]2775[/ATTACH]

در فرم ایجاد منو بر روی گزینه انتخاب کلیک نمایید تا پنجره ای باز شود که امکان انتخاب نوع آیتم منو را فراهم نماید..تصویر(14) مشاهده میکند این پنجره برای شما آشناست چرا که در آموزشهای قبلی حضور ذهن دارید که زمانی که قصد ایجاد منوهای متصل به مطالب داشتیم ، برخی از آیتمهای این پنجره را انتخاب کردیم و منوهای مختلفی ساختیم.

برای ساخت منو یا منوهای متصل به فرم تماس هم سرو کار ما با همین آیتم هاست!!

[ATTACH=CONFIG]2776[/ATTACH]

برای ایجاد منو متصل به فرم تماس چندین انتخاب دارید که در تصویر(14) کاملا مشخص شده است.در این تصویر 4 نوع آیتم منو داریم که هر 4 آیتم برای نمایش فرم تماس ما مورد استفاده قرار میگیرند که باید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب نمایید و فرم تماس خود را نمایش دهید.

طبق تصویر(14) خواهیم داشت:

  1. نمایش همه مجموعه های تماس: این نوع آیتم منو امکان ایجاد منویی را فراهم میکند که کاربران با کلیک بر روی آن تمام مجموعه هایی که در کامپوننت تماس ساختید را خواهند دید.
  2. لیست تماسها در مجموعه : این نوع آیتم منو امکان ایجاد منویی را فراهم میکند که کاربران با کلیک بر روی آن تمام فرم های تماسی که داخل یک مجموعه ایجاد کرده اید را خواهند دید.
  3. یک تماس خواص: این نوع آیتم منو امکان ایجاد منویی را فراهم میکند که کاربران امکان باز کردن تنها یک فرم تماس را خواهند داشت .
  4. تماسهای ویژه: این نوع آیتم منو امکان ایجاد منویی را فراهم میکند که کاربران با کلیک بر روی آن تمام فرم های تماسی که شما ویژه کرده اید را خواهند دید.

اکنون که متوجه شدید هر یک از آیتم های مورد اشاره چه کاری را انجام میدهند میتوانید یکی را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.در این مثال ما گزینه دوم یعنی لیست تماسها در مجموعه را انتخاب میکنیم.پس از انتخاب این آیتم مجدد به صفحه قبلی باز میگردید تا مشخصات منو خود را کامل کنید و ذخیره کنید.

در فرم ایجاد منو که در تصویر(15) مشخص شده است باید جزئیات منو را تکمیل کنید.

[ATTACH=CONFIG]2777[/ATTACH]

طبق تصویر(15) خواهیم داشت:

  1. عنوان منو: عنوانی را برای منوی خود انتخاب کنید.در اینجا عنوان "تماس با ما" را انتخاب میکنیم.
  2. نام مستعار: نام مستعار را هم معنی عنوان خود به زبان انگلیسی وارد نمایید.توجه نمایید که این قسمت را خالی نگزارید در اموزشهای بعدی به شما اهمیت نام مستعار را خواهیم گفت.در حال حاضر در فیلد مربوطه عبارت contact us را درج میکنیم.
  3. مجموعه ای انتخاب کنید: در این قسمت همانطور که مشاهده میکنید لیست مجموعه یا مجموعه هایی که در کامپوننت تماس ها ایجاد کرده اید را خواهید دید.مجموعه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  4. ذخیره و بستن: در انتها بر روی دکمه ذخیره و بستن کلیک نمایید تا منوی شما ساخته شود.

در انتها و پس از ذخیره نمودن منوی خود کافیست که به وب سایت مراجعه کنید و منوی ساخته شده خود را مشاهده نمایید.اکنون بر روی منوی ساخته شده کلیک نمایید .در تصویر(16) مشاهده میکنید که در وب سایت ما منو نمایش داده شده و با کلیک بر روی آن عنوان فرم تماس ایجاد شده نمایش داده میشود:

[ATTACH=CONFIG]2778[/ATTACH]

با کلیک بر عنوان فرم تماس مورد اشاره ، طبق تصویر(17) مشاهده میکنید که فرم تماس باز شده و کاربر میتواند اطلاعات کاملی از جزئیات تماس را مشاهده نمایید و یا با کلیک بر روی سربرگ "فرم تماس" ، امکان ارسال پیام را خواهد داشت.

[ATTACH=CONFIG]2779[/ATTACH]

اموزش مربوط به ایجاد فرم تماس توسط کامپوننت تماس ها به پایان رسید.در ادامه آموزشها در خصوص سایر کامپوننتهای پیشفرض جوملا و نحوه استفاده از هریک توضیحات بیشتری خواهیم داد.

پایان آموزش قسمت هشتم

ابوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت نهم :: افزونه ها (Extensions) بخش دوم

در قسمت قبلی آموزش روش کار با کامپوننت پیام خصوصی و کامپوننت تماس ها را یاد گرفتید .در ادامه آموزش روش کار با برخی دیگر از کامپوننت های پیشفرض جوملا را به شما آموزش میدهیم.

کامپوننت خبرخوان :

یکی دیگر از امکانات درخور توجه در جوملا امکان نمایش اخبار و مطالب وب سایتهای دیگر در وب سایت خودتان است.این کار به سادگی قابل اجام است به شرطی که وب سایت مبدا شما RSS خود را فعال کرده باشد و در اختیار شما قرار داده باشد.

با استفاده از Rss شما میتوانید اخبار وب سایت مبدا را دریافت و در وب سایت مقصد که همان سایت شماست نمایش دهید.طبق تصویر(1) از منوی کامپوننت ها ، بر روی گزینه خبرخوان ها کلیک نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2906[/ATTACH]

در صفحه باز شده مشاهده مینمایید که وارد قسمت مدیریت خبرخوان ها شده ایم.در این قسمت طبق روال معمول ابتدا باید یک مجموعه ایجاد کنیم.طبق تصویر(2) موارد مورد اشاره را دقت نموده و انجام دهید.

[ATTACH=CONFIG]2907[/ATTACH]

طبق تصویر (2):

  1. بر روی گزینه مجموعه ها کلیک نمایید
  2. برای ایجاد یک مجموعه جدید در کامپوننت خبرخوان ، روی گزینه جدید کلیک نمایید تا فرم ایجاد مجموعه باز شود.

[ATTACH=CONFIG]2908[/ATTACH]

پس از باز شدن فرم ایجاد مجموعه جدید مطابق با تصویر(3) قصد داریم تا جزئیات مربوط به مجموعه خود را وارد کنیم.

  1. عنوانی را برای مجموعه خود انتخاب کنید.از آنجایی که میخواهیم اخبار خبرگزاری های مختلف را در سایت خود نمایش دهیم بنابراین عنوان "خبرگزاری ها" را برای این مجموعه انتخاب میکنیم.
  2. طبق روال آموزشهای قبلی ، نام مستعار را نیز وارد نمایید

در پایان بر روی گزینه "ذخیره و بستن" کلیک نمایید تا مجموعه مورد نظر خود را ذخیره کنیم.

[ATTACH=CONFIG]2909[/ATTACH]

همانگونه که مشاهده میکنید اولین مجموعه ما در کامپوننت خبرخوان ایجاد شد.این مجموعه محلی است که ما قصد داریم تعدادی خبرخوان در آن قرار دهیم.

اکنون نوبت ایجاد خبرخوان است.هر خبرخوان وظیفه خواندن اخبار یک خبرگزاری را خواهد داشت اما چگونه؟! مطابق با تصویر (5) موارد مورد اشاره را انجام میدهیم.

[ATTACH=CONFIG]2910[/ATTACH]

طبق تصویر (5):

  1. ابتدا بر روی گزینه خبرخوان کلیک نمایید
  2. اکنون بر روی گزینه جدید کلیک نمایید تا اولین خبرخوان خود را ایجاد کنیم.

با کلیک بر روی گزینه "جدید" فرمی را پیش رو خواهید داشت که باید جزئیات خبرخوان رو در این فرم وارد نمایید.وظیفه این فرم دریافت اخبار و مطالب مورد نظر شما از سایت مبدا است و اینکه چه تعداد خبر یا مطلب از سایت مبدا دریافت نماید.در این فرم شما باید مشخص کنید سایت مبدا کجاست؟!

همانطور که در تصویر (6) مشاهده میکنید گزینه ای به نام "پیوند(لینک)" در فرم وجود دارد که این گزینه همان لینک Rss مربوط به سایت مبدا است.برای بدست آوردن لینک Rss سایت مبدا باید به سایت مورد نظر خود مراجعه نمایید و لینک را در آن جستجو کنید .اما چگونه جستجو کنیم و به چه شکلی لینک Rss سایت مبدا را بدست آوریم؟

در این خصوص توضیحاتی را به شما خواهیم داد تا با روش بدست آوردن لینک Rss از سایتهای مختلف آشنا شوید و بتوانید به راحتی اخبار و مطالب آنها را در سایت خود نمایش دهید.

[ATTACH=CONFIG]2923[/ATTACH]

طبق تصویر(6):

  1. عنوان مطلب: از آنجایی که قصد داریم اخبار وب سایت تابناک را در سایت خود نمایش دهیم عنوان را "اخبار تابناک" قرار میدهیم.
  2. نام مستعار: نام مستعار را به انگلیسی و مطابق با آموزشهای قبلی وارد نمایید.
  3. پیوند(لینک) : لینک Rss سایت مبدا را در این قسمت وارد نمایید(اموزش دریافت لینک Rss را در ادامه خواهیم گفت)
  4. مجموعه: مجموعه مورد نظر خود را که در قسمت قبلی ایجاد کردیم انتخاب میکنیم.
  5. ذخیره و بستن

به این صورت اولین خبرخوان خود را ایجاد کردیم تا اخبار وب سایت تابناک را دریافت کنیم و در وب سایت خودمان نمایش دهیم.

همانگونه که اشاره شد برای دریافت لینک Rss از وب سایت مبدا خود باید توضیحاتی را به شما ارائه کنیم تا بدانید به چه شکلی میتوان از سایت مبدا لینک Rss را دریافت کرد.برای مثال به وب سایت تابناک به ادرس اینترنتی tabnak.ir مراجعه نمایید.تصویر(7)

[ATTACH=CONFIG]2924[/ATTACH]

در تصویر(7) مشاهده میکنید که وب سایت تابناک در بالای صفحه اصلی خود گزینه ای با عنوان Rss دارد که با کلیک بر روی آن میتوانید وارد صفحه ای شوید تا راهنمایی لازم را در خصوص Rss های وب سایت تابناک دریافت کنید.

با کلیک بر روی گزینه Rss وارد صفحه راهنما خواهید شد در این صفحه وب سایت تابناک به شما لینکهای Rss مختلفی را پیشنهاد میکند و شما میتوانید بر اساس نیاز و علاقه خود لینک Rss دلخواه خود را کپی کنید.برای مثال اگر قصد دارید تمام اخبار منتشر شده روزانه تابناک را در سایت خود نمایش دهید کافیست اولین لینک که به آن اشاره شده را کپی کنید و فرم ایجاد خبر خوان طبق آموزش مرحله قبل قرار دهید.

و یا اگر قصد دارید صرفا اخبار اقتصادی را نمایش دهید ، فقط لینک اخبار اقتصادی را دریافت کنید.

یک مثال دیگر هم با هم انجام خواهیم داد.اینبار قصد داریم لینک Rss از خبرگزاری ایرنا را دریافت کنیم و به عنوان یک خبرخوان دیگر در لیست خبرخوانهای خود قرار دهیم.تصویر(8)

[ATTACH=CONFIG]2913[/ATTACH]

طبق تصویر (8):

  1. بر روی گزینه مورد اشاره کلیک میکنیم تا وارد صفحه راهنمای Rss مربوط به خبرگزاری ایرنا شویم.
  2. لینک عناوین کل اخبار را کپی میکنیم

حال برای ایجاد خبرخوان دوم خود مجدد وارد قسمت خبرخوان ها شده و گزینه جدید کلیک میکنیم تا دومین خبرخوان را ایجاد کنیم.تصویر (9)

[ATTACH=CONFIG]2914[/ATTACH]طبق تصویر (9):

  1. عنوان مطلب: از آنجایی که قصد داریم اخبار وب سایت ایرنا را در سایت خود نمایش دهیم عنوان را "اخبار ایرنا" قرار میدهیم.
  2. نام مستعار: نام مستعار را به انگلیسی و مطابق با آموزشهای قبلی وارد نمایید.
  3. پیوند(لینک) : لینک Rss سایت مبدا را در این قسمت وارد نمایید(طبق اموزش مرحله قبلی این لینک را از سایت ایرنا دریافت کردیم)
  4. مجموعه: مجموعه مورد نظر خود را که در قسمت قبلی ایجاد کردیم انتخاب میکنیم.
  5. ذخیره و بستن

حال پس از ذخیره خبرخوان دوم مشاهده میکنید که در لیست خبرخوان های خود 2 خبرخوان داریم .یکی برای وب سایت تابناک و دیگری برای وب سایت ایرنا.تصویر (10)

[ATTACH=CONFIG]2915[/ATTACH]

پس از ایجاد مجموعه و خبرخوان های دلخواه اکنون نوبت به آن رسیده که خبرخوان های خود را در وب سایت نمایش دهیم تا کابران سایت ما بتوانند اخبار سایت های تابناک و ایرنا را در سایت ما مشاهده کنند.برای این منظور باید منویی را به خبرخوانهای خود اختصاص دهیم.

برای ایجاد منوی جدید طبق تصویر (11) یک منوی جدید ایجاد کنید:

[ATTACH=CONFIG]2916[/ATTACH]

در فرم باز شده باید جزئیات منوی جدید خود را وارد کنیم.برای انتخاب نوع آیتم منو بر روی گزینه انتخاب کلیک نمایید .تصویر (12)

[ATTACH=CONFIG]2917[/ATTACH]

در پنجره باز شده طبق تصویر (13) باید نوع آیتم منوی خود را انتخاب کنیم.اینبار برای ایجاد منویی که خبرخوان های ما را نمایش دهید باید گزینه "لیست خبرخوان های موجود در مجموعه" را انتخاب کنیم.این نوع آیتم منو به شما این امکان را میدهد تا لیستی از خبرخوانهای خود را که در مجموعه "خبرگزاری" را ایجاد کردید را به کابران سایت خود نمایش دهید تا کابران بتوانند اخبار وب سایتهای مورد نظر را مشاهده کنند.

[ATTACH=CONFIG]2918[/ATTACH]

پس از انتخاب آیتم منو مورد اشاره نوبت به وارد کردن اطلاعات مربوط به منو است و درنهایت نمایش منو در وب سایت.

[ATTACH=CONFIG]2919[/ATTACH]

طبق تصویر (14):

  1. عنوان منو : عنوان منو را "اخبار خبرگزاری ها" قرار میدهیم .
  2. نام مستعار : مطابق با آموزشهای قبلی این گزینه را به انگلیسی وارد کنید.
  3. مجموعه : مجموعه "خبرگزاری ها" را از لیست انتخاب کنید .این مجموعه را قبلا در کامپوننت خبرخوان ایجاد کرده بودید.

پس از انجام موارد فوق ، منوی خود را ذخیره کنید و به وب سایت خودتان مطابق با تصویر(15) مراجعه نمایید.

[ATTACH=CONFIG]2920[/ATTACH]

همانطور که مشاهده میکنید منوی مورد نظر ما ایجاد شد که با کلیک بر روی آن لیست خبرخوانهایی که ساخته بودید نمایش داده خواهد شد.در صورتی که کابران بر روی هر کدام از آیتم های مورد نمایش کلیک کنند میتوانند اخبار مربوط به همان خبرگزاری را در وب سایت شما مشاهده کنند.طبق تصویر (16)

[ATTACH=CONFIG]2921[/ATTACH]

در این آموزش شما فرا گرفتید که چگونه از Rss سایتهای دیگر استفاده کنید و اخبار و مطلب سایتهای مختلف را در وب سایت خود نمایش دهید . شما میتوانید به عنوان تمرین چند وب سایت دیگر را که جز وب سایتهای مورد علاقه شماست مشاهده کنید و در صورتی که لینک Rss داشته باشند را همانند آموزشهای ارائه شده ، به عنوان خبرخوان در وب سایت خود نمایش دهید.

پایان آموزش قسمت نهم

ابوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

اموزش جوملا 2.5 _ قسمت دهم :: افزونه ها (Extensions) بخش چهارم

در ادامه آموزش و بحث افزونه های جوملا کامپوننت های مدیریت ارجاع و وب لینکها را به شما توضیح خواهیم داد.این دو کامپوننت هم از کامپوننت های پیشفرض جوملا هستند که هر کدام قابلیت هایی را برای شما ایجاد میکنند.

کامپوننت مدیریت ارجاع:

یکی دیگر از کامپوننتهای پیشفرض جوملا ، کامپوونت مدیریت ارجاع است.با استفاده از قابلیتهای این کامپوننت میتوانید لینکهایی که در وب سایت شما دیگر موجود نیستند را به لینکهای جدید منتقل کنید!

شاید بپرسید که مفهوم این موضوع چیست؟

بگزارید توضیحی کوتاه در خصوص لینکهای سایت شما بدهیم.همانطور که میدانید موتورهای جستجوگر مانند گوگل و یاهو و ... بر اساس الگوریتمهای خاص خودشان وب سایت شما را مورد کنکاش قرار میدهند و اقدام به جمع آوری لینکهای سایت شما میکنند.زمانی که کاربران اینترنت عباراتی را در موتورهای جستجوگر مانند گوگل جستجو میکنند لینک هایی که قبلا توسط گوگل جمع اوری شده است به کاربر نمایش داده میشود و کاربر با کلیک بر روی لینک های نمایش داده شده وارد وب سایتهای خاص میشود.

در این میان ممکن است لینکهای مطالب وب سایت شما هم به کابران نمایش داده شود و کاربرانی با کلیک بر روی این لینکها وارد وب سایت شما شده و مطلب مورد نظر را مشاهده کند.

تا به اینجا متوجه شدید که لینکهایی که در موتور های جستجو گر به کاربران نمایش داده میشود در واقع همان مطالب سایت شماست.حال اگر شما مطلبی را حذف کرده باشید ولی لینک آن در موتور جستجوگر هنوز موجود باشد و کاربر هم روی آن کلیک و به وب سایت شما منتقل شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟! به دلیل اینکه مطلب توسط شما حذف شده است پیام خطایی در وب سایت شما به کاربر نمایش داده میشود که خوشایند نیست و تاثیر خوبی نخواهد داشت.

اینجاست که کامپوننت مدیریت ارجاع به کمک شما می آید.این کامپوننت به شما امکان میدهد که لینک جایگزینی را برای لینکی که حذف شده در نظر بگیرید تا کاربر شما با پیام خطا روبرو نشود.

طبق تصویر(1) از منوی کامپوننت ها گزینه "مدیریت ارجاع" را انتخاب نمایید.

[ATTACH=CONFIG]3007[/ATTACH]

در صفحه باز شده مشاهده میکنید که وارد مدیریت ارجاع میشوید.در این قسمت با کلیک بر روی گزینه جدید میتوانید یک لینک ارجاع جدید تعریف کنید.تصویر(2) فرم ایجاد لینک ارجاع جدید میباشد.

[ATTACH=CONFIG]3008[/ATTACH]

مطابق با تصویر(2):

  1. در این قسمت باید لینک قدیمی خود را که دیگر موجود نیست را وارد کنید.این همان لینک شکسته شماست که کاربران در آن با پیام خطا مواجه میشوند.
  2. در این قسمت باید لینک جدیدی را تعریف کنید تا اگر کاربری وارد لینک شکسته شما شد ، به لینک جدید ارجاع داده شود.
  3. در پایان بر روی گزینه "ذخیره و بستن" کلیک کنید تا لینک شما تعریف شده و ذخیره گردد.

با انجام موارد عنوان شده میتوانید از نمایش پیامهای خطا مربوط به لینکهای شکسته خود جلوگیری کرده و کاربر را به لینک دیگری که حاوی پیامی از طرف شما باشد هدایت نمایید.

کامپوننت وب لینک ها:

یکی دیگر از کامپوننت های پیشفرض جوملا کامپوننت وب لینکها است که قابلیت ایجاد یک دایرکتوری از لینکهای دلخواه شما را میدهد.در برخی از وب سایتها شاید عنوانی با نام "لینکدونی" را مشاهده کرده باشید ، در واقع با استفاده از کامپوننت وب لینکها میتوانید لیستی از لینکهای دلخواه خود را با گروه بندی ها مختلف ایجاد کنید و آن را به کاربران سایت نمایش دهید.این قسمت را میتوانید لینکدونی نامگزاری کنید.

مطابق با تصویر(3) از منوی کامپوننت ها گزینه وب لینکها را انتخاب نمایید تا وارد بخش مدیریت وب لینکها شوید.

[ATTACH=CONFIG]3009[/ATTACH]

با ورود به بخش مدیریت کامپوننت وب لینکها ابتدا باید مجموعه های دلخواه خود را ایجاد نمایید و بعد در هر مجموعه تعدادی لینک دلخواه قرار دهید.در این مثال ما مجموعه ای تحت عنوان "لینکدونی" را ایجاد میکنیم و داخل این مجموعه قصد داریم لینکهای وب سایتهای خبری را قرار دهیم و به کاربران سایت خود نمایش بدهیم.

[ATTACH=CONFIG]3010[/ATTACH]

طبق تصویر(4):

  1. بر روی گزینه جدید کلیک کنید تا اولین مجموعه خود را ایجاد کنید.

[ATTACH=CONFIG]3011[/ATTACH]

در فرم باز شده مطابق با تصویر(5) باید جزئیات اولین مجموعه خود را وارد نمایید.در اینجا طبق گفته های قبلی مجموعه خود را با نام "لینکدونی" ایجاد خواهیم کرد.

  1. در این قسمت عنوان مجموعه خود را وارد میکنیم.
  2. در این قسمت نام مستعار برای مجموعه خود تعیین میکنیم.این نام مستعار را به زبان انگلیسی وارد کنید.
  3. در پایان بر روی گزینه "ذخیره و بستن" کلیک کنید تا اولین مجموعه شما ایجاد شود.

[ATTACH=CONFIG]3012[/ATTACH]

پس از ذخیره نمودن اولین مجموعه مشاهده میکنید (تصویر 6) مجموعه ایجاد شده در لیست مجموعه های شما قرار گرفت.

اکنون نوبت آن است که شما لینکهای خود را وارد مجموعه "لینکدونی" نمایید.برای اینکار باید وارد بخش "وب لینکها" شوید.طبق تصویر(7) با کلیک بر روی گزینه جدید میتوانید لینک خود را درج نمایید.

[ATTACH=CONFIG]3013[/ATTACH]

بنابراین مطابق با تصویر (7):

  1. بر روی سربرگ وب لینکها کلیک کنید
  2. بر روی گزینه جدید برای ایجاد و تعریف یک لینک کلیک کنید.

با کلیک بر روی گزینه جدید فرمی را مشاهده میکنید که در آن میتوانید جزئیات لینک خود را در آن وارد کنید.تصویر(8)

[ATTACH=CONFIG]3014[/ATTACH]

طبق تصویر(8):

  1. عنوان لینک خود را وارد نمایید.این عنوان برای کاربران شما نمایش داده خواهد شد.عنوان را مرتبط با لینک خود تعیین کنید.
  2. نام مستعاری برای لینک خود تعیین کنید .این نام مستعار به زبان انگلیسی و هم معنی عنوان فارسی شما باشد.
  3. در این قسمت باید لینک مورد نظر خود را وارد کنید .این لینک همان لینکی است که کاربر شما با کلیک بر روی عنوان ، وارد لینک خواهد شد.نکته مهم اینکه لینک خود را باید حتما با //:http شروع کنید !
  4. مجموعه خود را نیز انتخاب کنید .این همان مجموعه ای است که شما در قسمت مجموعه ها ایجاد کرده اید.
  5. توضیحاتی را در خصوص لینک خود قرار دهید.این توضیحات برای کاربر شما نمایش داده خواهد شد.

در تصویر(9) مشاهده میکنید که ما تعدادی لینک در مجموعه لینکدونی خود ایجاد کرده ایم :

[ATTACH=CONFIG]3015[/ATTACH]

اکنون برای نمایش مجموعه یا مجموعه های ساخته شده خود در وب سایت باید منویی ایجاد کنید که کاربران شما بتوانند وارد لینکدونی شما شده و لینکهای شما را مشاهده کنند .برای اینکار طبق تصویر(10) بر روی گزینه منوها رفته و از منوی اصلی بر روی آیتم "ایجاد آیتم منو جدید" کلیک کنید .

[ATTACH=CONFIG]3016[/ATTACH]

با اینکار فرمی را برای ایجاد منوی جدید خود مشاهده خواهید کرد که قبلا بارها این فرم را دیده اید و منوهای مختلفی را تا کنون توسط همین فرم ایجاد کرده اید.کار آسان است! کافی است که مطابق با تصویر(11) بر روی گزینه انتخاب کلیک نمایید تا بتوانید یک آیتم منو ایجاد کنید.

[ATTACH=CONFIG]3017[/ATTACH]

مطالب با تصویر (11) پس از کلیک کردن بر روی گزینه انتخاب میتوانید از پنجره ای که باز میشود یک آیتم منو انتخاب کنید.ولی کدام آیتم منو برای نمایش لینکدونی شما باید انتخاب شود؟!!

[ATTACH=CONFIG]3018[/ATTACH]

طبق تصویر(12) از پنجره باز شده باید گزینه "لیست همه مجموعه های وب لینکها" را انتخاب کنید.این نوع آیتم منو امکان نمایش تمامی مجموعه های وب لینک شما را که در مراحل قبلی ایجاد کردید را میدهد.

[ATTACH=CONFIG]3019[/ATTACH]

با انتخاب نوع آیتم منو خود اکنون باید جزئیات دیگری را از منوی خود وارد کنید.مطابق با تصویر(13):

  1. عنوانی را برای منوی خود وارد کنید.این عنوان به کاربران سایت شما نمایش داده خواهد شد تا با کلیک بر روی آن وارد قسمت وب لینکهای شما شوند.
  2. نام مستعار را نیز طبق آموزشهای قبلی وارد کنید.نام مستعار باید به زبان انگلیسی و هم معنی عنوان شما باشد.
  3. در پایان کافیست که بر روی گزینه ذخیره و بستن کلیک نمایید تا منوی شما ذخیره شود.

[ATTACH=CONFIG]3020[/ATTACH]

به سایت خود مراجعه کنید و مطابق تصویر(14) منوی ایجاد شده را مشاهده کنید.با کلیک بر روی منوی "لینکدونی" لیستی از مجموعه های خود را خواهید دید.

[ATTACH=CONFIG]3021[/ATTACH]

با کلیک بر روی مجموعه لینکدونی ، لیستی از لینکهایی که تعریف کرده بودید را خواهید دید و کار تمام است!

پایان آموزش قسمت دهم

آبوالفضل طالبی

ماهنامه دیجیتال

Share this post


Link to post
Share on other sites

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری