حجت مردانه زاده

(از جوملا چه میخواهید؟) بررسی فنی و تجربی سیستم جوملا با سایر سیستم های مدیریت محتوا

4 پست در این موضوع

باسلام خدمت دوستان گرامی.

در این تاپیک قصد داریم تا بصورت فنی و تجربی پیرامون حسن و نقاط ضعف سیستم مدیریت محتوای جوملا و همچنین بررسی فنی و سیستماتیک این CMS با سایر سیستم های اوپن سورس طراحی وبسایت اعم از : وردپرس،دروپال، دیتالایف، دات نت نیوک، پی اچ پی نیوک ، ای 107 و....

لطفا عزیزان از ابزار نظرات قطعی و قهری و همچنین اساسی و تعصبانه دوری کنند.زیرا که تمام هدف این مجموعه مباحث برای افزایش دید کاربران تازه وارد وآشنایی بیشتر و بیشتر از تجربیات چند روزه تا چند ساله همدیگر هست.

امیدواریم که بتوانیم در این تاپیک گفتگوی خوبی داشته باشیم.

این تاپیک در تاپیک مرجع: *از جوملا چه میخواهید*راهنما جامع آنالیز فنی عملکرد کامپوننتهای جوملایی و مقایسه آنها بعنوان مرجع اصلی مجموعه گفتگوها و مباحث تجربی قرار میگیرد.

Share this post


Link to post
Share on other sites
آموزش ووکامرس قالب جوملا قالب وردپرس قالب رایگان وردپرس قالب رایگان جوملا هاست نامحدود هاست جوملا هاست لاراول هاست وردپرس هاست ارزان هاست ربات تلگرام خرید دامنه آموزش ساخت ربات تلگرام با php آموزش html و css آموزش لاراول آموزش cPanel آموزش php آموزش سئو وردپرس آموزش امنیت وردپرس آموزش وردپرس آموزش فرم ساز RSform آموزش سئو جوملا آموزش فروشگاه ساز Hikashop آموزش فروشگاه ساز ویرچومارت آموزش طراحی سایت آگهی تبلیغاتی آموزش امنیت جوملا آموزش طراحی سایت فروش فایل آموزش طراحی قالب ریسپانسیو با Helix آموزش جوملا 3 آموزش ساخت ربات دکمه ی شیشه ای آموزش ساخت ربات همکاری در فروش آموزش ساخت ربات جذب ممبر آموزش ساخت ربات ضد اسپم آموزش ساخت ربات پیوست فایل سورس ربات مدیر گروه | ربات مدیر گروه همسریابی

do.php?imgf=joomlaforum.ir_14093858841.png

باسلام

در ابتدا بهتر هست که مقداری با جوملا و حسن و ضعف های این سیستم در تقابل با سایر سیستم ها بپردازیم.

از اضافه گویی پرهیز میکنم .میتونید تاریخچه جوملا رو در ویکی مطالعه کنید.

جوملا - ویکی*پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خب برسیم بر سر اصل مطلب : بحثی که همیشه مابین مدیران ، طراحان وبسایتها و کاربران سیستمهای مدیریت محتوای وب ، مطرح بوده ، این است که کدامین سیستم را استفاده کنیم!؟ کدام بهترین است!؟

خب در پاسخ باید گفت ، صد در صد خوب ِ مطلق وجود ندارد، هر کدام از سیستم ها باتوجه به نوع ساختار ، استراتژی و همچنین جامعه مورد هدفی که در ابتدای بنای سیستم، طرح و پایه ریزی شده اند، کاربران و مصرف کنندکان خاص خودشان را دارند.

بعنوان مثال وردپرس با توجه به سادگی و سهولت کار با آن ، انعطاف زیادی برای اجرای هر نوع سایتی را ندارد. (نظر شخصی!) یا سیستم نیوک ؛ آنهم به همین شکل ، به هیچ وجه نمیتوانید انتظار این را داشته باشید که طیف وسیعی از انواع سایتها(بعنوان مثال:سایت شرکتی ، سازمانی،مشاغل خاصی مانند دایرکتوری وب، سیستم آموزشگاهی، سیستم فروش وطراحی اینترنتی اشیا و...) را با این سیستم راه اندازی نمایید!

و مابقی سیستم ها هم به همین منوال (اما با شدت و قوت متفاوت)

حال چرا از جوملا استفاده میکنیم!؟

جوملا با توجه به دید بسیار بسیار باز خود نسبت به جامعه مورد هدف و اینکه سیستمی باشد تا هیچ خواسته ای را بی جواب نگذارد بسیار مصّر بوده و چه فعالانی که در این حوزه بودند و تلاش کردند و هستند و تلاش میکنند که این مهم محقق گردد .

از حق نباید گذشت که ، این شعار بی جواب نمانده و آرشیو بیش از 9000 افزونه ی تخصصی و عمومی و صدها شرکت و کوچک و بزرگ فعال در زمینه ساخت و برنامه نویسی مبتنی بر جوملا ؛دلیلی بر این مدعاست!

تقریباً هیچ نوع سایتی نیست که قصد راه اندازی آنرا داشته باشید و سیستم یا امکانات مورد نظر آن در جوملا وجود نداشته باشد و یا قابل ساختن و به اجرا درآوردن نباشد!!!

با توجه به هسته ی فوق العاده پویای این سیستم ،امکان طرح ریزی هر نوع سرویس خاص در آن سیستم وجود دارد.

خیلی از هک شدن های بسیار زیاد جوملا شکوایه میکنند.ومکرراً تکرار میکنند که جوملا امینت ندارد!!!

حال برسیم بر سر این علت که واقعا چرا :

جوملا امنیت ندارد!؟؟

در نگاه اول ؛ اینکه کسی بخواهد تصور کند سیستم X مطلقا هک نمیشود و سیستم Y مطلقا محکوم به هک شدن است.کاملا غلط و اشتباه است و این حرف دقیقا از بی اطلاعی و نادانی و جهل فرد بیان کننده این سخن است!!!

همانطور میدونید جوملا دارای بیش از 9000 افزونه ی ثبت شده (رسمی) و هزاران قالب تولید شده توسط چندهزار تولیدکننده و توسعه دهنده ی افزونه و قالب جوملا در دنیاست. خب این مطلب را داشته باشید .با وجود این حجم امکانات و الحاقات جانبی، از آنجایی که کشورهای توسعه نیافته ای مانند کشور ما قوانینی در زمینه کپی رایت وجود ندارد و همچنین هیچگونه تبعیتی از قوانین CopyRight جهانی وجود ندارد، روی آوری به الحاقات و محصولات نال شده و دارای کدهای مخرب و آلوده بسیار بسیار بسیار زیاد است.

حال شما سیستمی با چنین حجم کاری و گستردگی را با سیستمی مشابه وردپرس مقایسه کنید که بسیاری از امکانات منتشرشده در آن رایگان هستند(و اصلا نیازی به نال کردن و بطور غیرمجاز منتشرکردن آن وجود ندارد!) مقایسه کنید.با سیستمی پرکاربردی همچون جوملا.

واقعا تصور کنید آیا سیستمی که بطور میانگین ماهانه و یا دوماهانه، یک بسته ی آپدیت از محصولات خود را ارائه میدهد؛ آیا براستی سیستمی ضعیف در مقابل نفوذهای امنیتی است!؟

یکی از بزرگترین دلایل هک سایتهای کوچک و بزرگ ، همین استفاده نابجای محصولات نال شده ی جوملایی است.

خب تصمیم گیری با شماست، یا جوملا یا ...!؟

Share this post


Link to post
Share on other sites

مطالبی در این باب در تاپیک دیگری نقل شده اند که بصورت مطالب نقلی در زیر آورده میشوند:

به نقل از آقای
m3hdi
:

آقای مردانه زاده با تمام احترامی که نسبت به شما قائل هستم و انطور که میدونم در سیستم مدیریت محتوای جوملا خبره هم هستید و استاد هستید ، باید یه کوچولو یکی از حرفهاتون که نظر شخصیتون هم هستش رو کمی نقض کنم :

" بعنوان مثال وردپرس با توجه به سادگی و سهولت کار با آن ، انعطاف زیادی برای اجرای هر نوع سایتی را ندارد. "

شاید این جمله را سه سال پیش می گفتید کامل با نظر شما موافق بودم ، اما میشه گفتش الان وردپرس در طراحی سایت تقریبا رتبه اول در بین سی.ام.اس های مطرح اپن سورس داره . شما با توجه به انعطاف پذیری که وردپرس در اختیار کاربرانش قرار میده به راحتی هر نوع افزونه و یا قالب و هر نوع صفحه داخلی می تونید برای سایت خودتون پیاده سازی کنید ، در صورتی که در جوملا کمی نیاز به سواد برنامه نویسی بالا هستش . سایتهایی مثل " تم فارست و کد کنیون " وقتی مشاهده کنید میبینبد بیشتر کارهای قالبهاشون و افزونهای مطرحشون در زمینه وردپرس پیاده سازی شده . و اینکه به نظر شخصی بنده واقعا طراحی قالب وردپرس انعطاف پذیری و قدرت بالایی نسبت به جوملا و دیگر سیستم های مدیریت محتوا داره .

من خودم از کاربرانی هستم که تا حدودی حرفه و شغلم مدیون جوملا هستم ، اما این دلیل نمیشه بیاییم سیستم های مختلف زیر سوال ببریم ، هر سیستم مدیریت محتوا اپن سورسی به دلیل رایگان بودنش مشخصا کاستی ها و معایبی هم داره ، برای همین آپدیت برای اون قرار داده میشود ، تا این کاستی ها برطرف بشود .

موضوع بعدی که واقعا میشه گفتش به نظر من نقص و عیب جوملا هستش و باعث ترک یه سری از کاربرها از جوملا میشه ، همین افزونه هایی هستش شاید حدود 50 درصد مهم و کاربردی ان به صورت پولی و با هزینه های زیاد هستش ، تقریبا به دلیل قیمت بالای افزونه ها و یا امکان پرداخت نکردن و خرید این افزونه ها کاربران بسیاری مجبورا از افزونه های پولی که به صورت نال شده است ، استفاده بکنند که بعدها در آپدیت هاش به مشکل می خورن و شاید یک باگ امنیتی باشه .

به عنوان مثال برای یه اسلایدر ساده مطالب که مشتری پسند کرده مجبور هستید به دلیل هزینه بالای اسلایدر ، به صورت نال شده دانلود بکنند ، چرا که هزینه طراحی سایت از هزینه افزونه ارزونن تر هستش !!

اما در نقطه مقابل وردپرس کتابخانه عظیمی داره که به راحتی افزونه های مختلف میتونید دانلود کنید اون هم با اطمینان کامل . البته افزونه های پولی و کاربری زیادی هم داره که اون هم به صورت نال وجود داره .

در کل میشه گفتش حدود 80 درصد یک سایت شرکتی کامل میشه با افزونه های استاندارد و رایگان و کدنویسی استاندارد و تمیز با استفاده از وردپرس پیاده سازی کرد .

و شاید حدود 50 تا 60 درصد یک سایت شرکتی کامل میشه با افزونه های استاندارد و رایگان و کدنویسی استاندارد و تمیز با استفاده از جوملا پیاده سازی کرد .

و در آخر یه نیم نگاهی هم به دروپال بندازیم که داره کم کم و بی سر و صدا جلو میاد . امیدوارم جوملا 3.5 ، نسبت به دروپال 8 واقعا همه رو به خودش جذب کنه .

هدفم از گفتن این حرفها این نبود که بیام بگم جوملا جیزه ! و وردپرس به به هستش ! هر دوی این سیستم ها نقص هایی رو دارند ، خودم دارم از جوملا استفاده میکنم و راضی هستم ازش و کامل کارم رو راه می اندازه ، افزونه های نال شده ام مجبورا استفاده میکنم .

امیدوارم تاپیک خوبی بشه و کاربران استقبال خوبی بکنند .

با تشکر از شما .

---------------------------

به نقل از آقای
mir_seddighi
:

درود

از سایت زیر میتونید کلیه cms ها رو مورد بررسی و با هم مقایسه کنید :

به نقل از بنده :

باسلام جناب مهدی عزیز.

هدف بنده از راه اندازی چنین تاپیکی دقیقا همین هست که کاربران بتونند نظرات شخصی و کاربردی خودشون رو که حتی ممکنه چند سال مشغول به فعالیت بوده باشند؛ در اختیار کاربران و عزیزان دیگر قرار بدند.

هدف بنده از راه اندازی این تاپیک تحمیل سخن های خودم و تکیه ی بی مورد و بی اساس بر حرفهای خودم نیست.بلکه میخوایم
تجربه نگاری
کنیم. و اول از ههمه خودمون بر دانسته هامون اضافه بشه و هم اینکه خواننده در نهایت تاپیک بتونه به نتیجه ی معقولی برسه.

پس
ممنون
از شما و سایر دوستانی که بعد از شما میخواهند حرفهای بنده رو نقض کنند و واقعا هم دلیلشون قانع کننده است. چون میدونیم که اگر در این زمینه حرفی زده میشه.به دلیل منافع شخصی نیست.

نه شرکت جوملا ارث پدری و اجدادی بنده ست و نه شرکت بزرگ وردپرس ؛ مستقیما به شما ارتباطی پیدا نمیکنه.

بنده تاپیک رو برای همین گفتگوهاش میپسندم و اطمینان دارم این مجموعه بحث ها ؛ نتایج خوبی برای خوانندگانش داره.به این دلیل که هرکسی که در این مجموعه تاپیک ها بخواید شرکت کنه؛ فقط به یک چیز فکر میکنه و اون هم اشتراک بی منت تجارت چند روزه تا چندساله خودش؛ مابین هموطنان خودش.

تا ساعات دیگر مباحث مربوط به بخش اول ( اشنایی با جوملا و مقایسه با سایر سیستم ها) به تاپیک خودش منتقل خواهد شد.

موفق و سربلند و پایدار باشید

ارادتمند :25:

حجت مردانه زاده

------------------------------------------

به نقل از آقای
m3hdi
:

حرفتون کامل قبول می کنم و در کل بنده هم اون حرفهای که زدم قصد توهین یا جسارتی نداشتم ، چون همگان یا قدیمی های انجمن می دونند که شما چقدر در زمینه جوملا و افزونه های آن مهارت دارید . بازم ممنونم بابت تاپیک خوبتون .

Share this post


Link to post
Share on other sites

یه تاپیک خوب هم داشتیم که وب سایتهای معتبر داخلی طراحی شده با جوملا رو درونش قرار می دادیم . جا داره اگه دوستان اطلاعاتی دارن به تکمیل اون تاپیک هم کمک کنند تا آرشیومون کامل بشه :

وب سایت های دولتی، رسمی و برتر طراحی شده با جوملا

بازم ممنون از مهندس مردانه زاده عزیز بابت این تاپیک خوب

Share this post


Link to post
Share on other sites

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری