MILAD SAFARY

تعریفی کلی و جامع برای کامپوننت و ماژول و پلاگین

3 پست در این موضوع

ماژول

ماژول ها قطعه برنامه های کوچکی هستند که در داخل مامبو/جوملا اجرا شده و نتایج یا اطلاعات مربوط به یک کامپوننت یا بانک اطلاعاتی یا اطلاعات دیگری را در بخش کاربری (یا مدیریت سایت) به نمایش می گذارند.

ماژولها در مامبو/جوملا از یک فایل php و یک فایل xml تشکیل شده است.

مثلا mod_latestnews.xml ، mod_latestnews.php

فایل php هسته ماژول و فایل xml مربوط به مشخصات و تنظیمات ماژول میباشد. بسته نصب ماژول متشکل از این دو فایل می باشد.

شما می توانید ماژول ساده ای ایجاد کنید، به مدیریت ماژول ها رفته و بر روی آیکن "جدید" کلیک کنید تا یک ماژول جدید ایجاد کنید. طبیعتاً در اینگونه ماژول ها باید مطالب را مدیریت بصورت دستی (استاتیک) در ویرایشگر ماژول وارد کنید.

کامپوننت

کامپوننت ها برنامه هایی هستند که در داخل مامبو/جوملا اجرا شده و خروجی آنها در قسمت اصلی صفحه به نمایش در می آید.

انواع کامپوننت

کامپوننت ها دو نوع هستند: کامپوننت های هسته و کامپوننت های افزودنی

کامپوننت های هسته وظایف اصلی خود مامبو/جوملا را اجرا می کنند. مانند کامپوننت محتوا com_content - کامپوننت لینکستان com_weblinks

کامپوننت های افزودنی برنامه هایی هستند که امکاناتی را به مامبو/جوملا اضافه می کنند. برای افزودن یک امکان مشخص به مامبو/جوملا می توان یک کامپوننت برای آن برنامه نویسی کرد. در برنامه نویسی این کامپوننت*ها از توابع داخلی و از پیش آماده شده مامبو/جوملا استفاده می*شود. بطور مثال کامپوننت های گالری، کامپوننت مدیریت فایل ها و دانلود، کامپوننت فروشگاه از کامپوننت های افزودنی هستند.

ویژگی های کامپوننت ها

کامپوننت ها معمولا از دو بخش کاربری و مدیریت تشکیل شده اند. برای نمایش کامپوننت در قسمت اصلی صفحه در بخش کاربری از بخش کاربری و برای اجرای کامپوننت در مرکز مدیریت ، از بخش مدیریت کامپوننت استفاده می شود. ممکن است برخی کامپوننت ها یکی از این دو بخش را نداشته باشند. مثلا کامپوننت JoomlaXplorer فقط در بخش مدیریت اجرا می شود و در بخش کاربری استفاده ای ندارد.

خروجی کامپوننت ها در قسمت اصلی صفحه (mainbody) نمایش داده می شود. در صورتی که نیاز باشد اطلاعاتی که پردازش آن توسط یک کامپوننت انجام می شود در قسمت های دیگر سایت (موقعیت ماژول ها) نمایش داده شود، از یک ماژول کمکی برای این کار استفاده می شود. مثلا کامپوننت مدیریت تبلیغات یک ماژول دارد که می*تواند تبلیغی که برای آن تعیین می*کنید را در بالای سایت نمایش بدهد.

همچنین برخی کامپوننت ها از مامبوت ها بهره می برند. مثلا کامپوننت یادداشت ها برای نمایش یادداشت*ها زیر مطالب از یک مامبوت استفاده می*کند.

کامپوننت ها در قالب یک بسته نصب ارائه می شوند که می توان به سادگی آن را از مرکز مدیریت روی سایت نصب نمود. این بسته ها شامل تمام فایل های لازم برای اجرای کامپوننت در بخش کاربری و مدیریت، و همچنین فایل xml حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی نصب کامپوننت هستند.

پلاگین

پلاگین ها الحاقاتی پیشرفته هستند که به صورت پایه*ای با پایین ترین سطح جوملا ارتباط دارند. پلاگین ها می توانند خروجی جوملا را قبل از ارسال به مرورگر تغییر دهند.

همراه خود جوملا تعدادی پلاگین وجود دارد. از پلاگین های قابل درک می توان به ویرایشگرها اشاره نمود که شما اطلاعات را به راحتی در ویرایشگر جوملا وارد می*کنید، اما این اطلاعات به صورت HTML در پایگاه داده ذخیره می*شود و زمان فراخوانی جهت ویرایش، دوباره اطلاعات HTML پایگاه داده توسط پلاگین به اطلاعات مورد نظر شما تبدیل می شود.

در نسخه های قدیمی جوملا به پلاگین ها، مامبوت mambot گفته می شد که از پلاگین مامبو به همین نام اقتباس شده بود اما در نسخه های جدید جوملا این اصطلاح mambots به پلاگین تغییر نام یافته است.

انواع پلاگین

پلاگین ها انواع مختلفی دارند که برای کارهای مختلف در جوملا آماده سازی شده اند.

پلاگین های Authentication: که شیوه های متفاوت ورود به سایت را به کاربران ارائه می دهد.

پلاگین های Content: پلاگین های مربوط به استفاده از محتوا را شامل می شود.

پلاگین های Editors: که استفاده از ادیتورهای مختلف را شامل می شود.

پلاگین های Editors-XTD: به ویرایشگرها اجازه می هد تا از امکانات قراردادن تصویر و ادامه مطلب استفاده نماید.

پلاگین های Search: این پلاگین ها امکان جستجو در قسمت*های مختلف سایت را بوجود می آورد.

پلاگین های System: کلیه پلاگین هایی که در ارتباط با سیستم جوملا هستند قرار می گیرند از جمله Logها ، Debug و ...

پلاگین های User: کاربر را در پایگاه داده بعد از اولین تشخیص هویت موفق ایجاد می کند.

پلاگین های XML-RPC: امکان دسترسی از راه دور به جوملا را میسر می کند.

Share this post


Link to post
Share on other sites
آموزش ووکامرس قالب جوملا قالب وردپرس قالب رایگان وردپرس قالب رایگان جوملا هاست نامحدود هاست جوملا هاست لاراول هاست وردپرس هاست ارزان هاست ربات تلگرام خرید دامنه آموزش ساخت ربات تلگرام با php آموزش html و css آموزش لاراول آموزش cPanel آموزش php آموزش سئو وردپرس آموزش امنیت وردپرس آموزش وردپرس آموزش فرم ساز RSform آموزش سئو جوملا آموزش فروشگاه ساز Hikashop آموزش فروشگاه ساز ویرچومارت آموزش طراحی سایت آگهی تبلیغاتی آموزش امنیت جوملا آموزش طراحی سایت فروش فایل آموزش طراحی قالب ریسپانسیو با Helix آموزش جوملا 3 آموزش ساخت ربات دکمه ی شیشه ای آموزش ساخت ربات همکاری در فروش آموزش ساخت ربات جذب ممبر آموزش ساخت ربات ضد اسپم آموزش ساخت ربات پیوست فایل سورس ربات مدیر گروه | ربات مدیر گروه همسریابی

اولا بابت ابنکه توضیح دادین تشکر میکنم اما من دقیقا نفهمیدم ماژول و کامپونت چیه؟ مثلا میشه ی نمونه از ماژول و ی نمونه از کامپونت مثال بزنید و فرقشون رو بگین؟ در مورد پلاگین هم همچنین

Share this post


Link to post
Share on other sites

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری