pournikdast

کاربران
  • تعداد ارسال ها

    99
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

10 خوب

درباره pournikdast

  • درجه
    علاقه مند جوملا
  • تاریخ تولد

اطلاعات شخصی

  • شغل
    دکتری تخصصی روانشناسی
  1. با عرض سلام و وقت بخیر دوستان فرهیخته و دانشجویان عزیز، حتما میدونید که یکی از واژگان بسیار پرکاربرد و کلیدی در زمینه پژوهش، روایی و پایایی ابزارهاست....اما ممکنه بسیاری از دوستان علی رغم مواجهه مداوم با این دو واژه هنوز به برداشتی عمیق و در عین حال فارغ از اصطلاحات فنی از آنها دست نیافته باشند...به بیان ساده پایایی یک ابزار (مثلا یک پرسشنامه در حیطه علوم انسانی) نشان می دهد که این مقیاس اندازه گیری در طول زمان تا چه اندازه قابل اطمینان است، یعنی در شرایط برابر نتایج اندازه گیری های گوناگون تا چه اندازه شباهت خواهد داشت...به عبارت دیگر متری که هر هفته قد شما را متفاوت اندازه گیری نماید، ابزار پایایی نخواهد بود. اما تبیین سازه بسیار مهم روایی کمی مشکل تر است!!! به زبان ساده روایی بدان معناست که ابزار مورد نظر ما تا چه حد دقیقا همان خصیصه ای را می سنجد که ما به دنبال سنجش آن هستیم!!! فرض کنید ما پرسشنامه ای طراحی کرده ایم تا هوش کودکان کم سن را اندازه بگیریم، و در نهایت اعلام میکنیم که کودکانی که در این پرسشنامه نمرات بالاتری بگیرند باهوشترند، اما بعد از گذشت چند سال آمارها به ما نشان می دهد که اتفاقا کودکانی که در ابزار پرسشنامه ای ما نمرات پایین تری کسب کرده بودند، در دوران تحصیل بسیار موفق و بالعکس کودکان با نمرات بالا دچار افت تحصیلی شده اند...خب با توجه به اینکه یکی از نمودهای هوش بالا، عملکرد موفق تحصیلی است، پس ابزار ما دچار روایی مناسبی نبوده و متغیر مورد نظر ما یعنی هوش را به درستی اندازه گیری نکرده است. اما روایی و پایایی دارای انواع گوناگون میباشند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.... با سپاس فراوان از حسن توجه شما
  2. با سلام و وقت بخیر همان طور که میدونید وقتی میخواهیم، میانگین سه یا بیشتر از سه گروه رو مقایسه کنیم، میبایست از تحلیل واریانس یا به اختصار تحلیل آنوا بهره بگیریم. فرضهای زیر بنایی این آزمون، تحلیل واریانس یک طرف و دو طرفه، مسیر نرم افزار spss، جداول خروجی spss، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل آنوا ناپارامتریک همگی در قالب یک فایل ورد قابل ویرایش در ضمیمه ایمیل ارسال گردیده است. امیدوارم که بهره لازم رو ببرید.
  3. با سلام مطالب مرتبط با روش جذاب و کاربردی تحلیل محتوا در ضمیمه این پست و در قالب فایل قابل ویرایش ورد قرار گرفت. این مطالب در سطح کنفرانس دکتری گرداوری شده است، و از بخش هایی همچون : 1.تاریخچه 2.تعاریف 3.ویژگی ها 4.مراحل 5.واحد تحلیل 6.کاربردها 7.مزایا و معایب 8.پایایی و روایی 9.منابع کامل تشکیل شده است، امیدوارم با مطالعه این منبع بتونید از این روش قوی و در عین حال جذاب در پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی خودتون بهره لازم رو ببرید.
  4. با سلام خدمت دوستان جوملایی تمامی مطالب مورد نیاز در ارتباط با پژوهش موردی را در قالب فایل قابل ویرایش ورد (27 صفحه) در ضمیمه ایمیل خدمتتان ارسال کرده ام. این فایل در حد کنفرانش در سطح دکتری گردآوری شده است و تمامی نیازهای شما را در ارتباط با پژوهش موردی تامین می نماید. با سپاس از حسن توجه شما
  5. محاسن و معایب پژوهش موردی: مزایا: 1.با استفاده از پژوهش موردی و در یک فرایند توصیفی غنی مورد چنان زنده میشود که از طریق پژوهش کمی به هیچ وجه ممکن نیست. 2.خوانندگان پژوهشهای موردی در مقایسه با گزارش تحقیقات کمی مبنا و اساس بهتری جهت بسط و گسترش نظریه و طراحی روشهای تربیتی و... خواهند داشت. 3.طرحهای پژوهش کمی برای شناخت روند کلی جامعه مناسبند.اما در موارد ویژه و خاص که در روندهای کلی نمی گنجند،پدیدیه های موردی مناسب ترند. 4.مزیت دیگر پژوهش موردی کیفیت نامتعین ان است.در پژوهش موردی تغییر انچه طرح بر اساس ان تنظیم شده دشوار است،اما در پژوهش موردی پس از جمع اوری داده ها و زمانی که محقق درباره پدیده ای مشخص بینش و اطلاعات کسب کرد مورد تاکید شده در پژوهش و یا روشهای جمع اوری اطلاعات را تغییر دهد. معایب : 1.چند جانبه نگری :استفاده از روشهای گوناگون جمع اوری و اطلاعات داده ها میتواند به غفلت از نقش ساخت و زمینه در تشکیل معنا منجر شود در ضمن ممکن است این روشهای گوناگون از نظر معرفت شناختی با یکدیگر سازگار و هماهنگ نباشند،که این مشکل را میتوان با انتخاب دقیق و حساب شده سوال پژوهش به حداقل رساند. 2.تعمیم پذیری :بر خلاف مطالعه موردی درونی که تمرکزاصلی اش بر جزییات موردهاست در مطالعه موردی ابزاری تمایلی برای تعمیم یافته ها وجود دارد وای با این حال تعمیم یافته ها در مطالعه موردی هرگز نمیتوانند شامل دیگرانی شوند که هنوز بررسی نشده اند اما میتوانند سبب توسعه، و اصلاح نظریه ها و تبیینهای بالقوه درباره موردهای جدید شوند. 3.مشکلات اخلاقی : شرکت در مطالعه موردی مسلما تغییراتی را در شرکت کننده ایجاد میکنند که همیشه هم مثبت نیستد در ضمن همین تغییرات شرکت کننده ممکن است روایی مطالعه را به خطر بیندازد این بدان معناست که ما نمیدانیم که تصدیق و تفسیر پژوهشگر توسط شرکت کننده دارای روایی واقعی است و یا صرفا شکلی از پذیرش است. از ان گذشته بسیاری از شرکت کنندگان اطلاعات خصوصی خود را در برابر گروه تحقیق برملا نمیکنند که این امر میتواند به فشار محقق برای جمع اوری اطلاعات بیافزاید. سعی کردیم مروری مختصر بر موردپژوهشی به عنوان یکی از روشهای تحقیقی کیفی داشته باشیم، در پستهای آینده روشهای دیگر در تحقیق کیفی را مثل خاطره نگاری، پژوهش روایتی و ... را معرفی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مورد پژوهش میتونید به منابع زیر مراجعه بفرمایید : یین رابرت،تحقیق موردی،ترجمه سید محمد اعرابی،تهران،دفتر پژوهشهای فرهنگی،1376،چاپ دوم،ص 20 پژوهش کیفی در روانشناسی و علوم رفتاری،مجید صدوقی،نشر هستی،1386 Bromley,d,b(1986) the case-study method in psychology and related disciplines.new York:john wiley
  6. مراحل اجرای پژوهش موردی: 1.تعیین مساله: مساله پژوهش معمولا ریشه در علایق و تجربه های شخصی محقق دارد، پس از تعیین مساله باید ان به سوالها و یا اهداف پژوهشی روشن تبدیل شود. 2.انتخاب مورد: تعیین مورد تا حدی شبیه تعیین جامعه در پژوهشهای کمی است و مشخص میکنیم که در پایان کار میخواهیم درباره چه چیزی صحبت کنیم. در انتخاب موردها از نمونه گیری هدفمند از واحد تحلیل استفاده میشود که معمولا نمونه ای برجسته و یا پدیده ای نادر است در انتخاب نمونه ین پیشنهاد میکند طرح پژوهشی چند موردی منطقی مفید است اما ولکات اشاره میکند که نتایج پژوهشهای چندگانه از میزان کلی توجهی که میتواند به هر یک از انها معطوف شود می کاهد و به عنوان نقطه ضعف محسوب میشود تا نقطه قوت. در ادامه برخی از روشهای جمع اوری اطلاعات را در پژوهشهای موردی بررسی میکنیم: 1.مصاحبه نیمه ساختار یافته: از میان روشهای مصاحبه پرکاربرد ترین شیوه جمع اوری داده ها در پژوهشهای کیفی است که از تعداد نسبتا کمی سوالات بازپاسخ تشکیل شده است.ثبت و ضبط و رونوشت برداری از جلسات میتواند به بهبود این روش کمک کند. 2.مشاهده شرکت کنندگان:ثبت سیستماتیک رفتار در محیط طبیعی است در این روش مشاهده شونده چیزی درباره ادراک و نگرشهای ناهشیار خود چیزی نمیگوید بلکه این مشاهده گر است که از طریق بررسی مورد در بافت زمینه ای ، نگرشهای پنهان تاثیر گذار بر رفتار مشاهده شونده را اشکار میکند. 3.وقایع نگاری:این روش در جمع اوری داده ها در پژوهشهای روانشناختی پرکاربرد نیست.چرا که این روش پژوهشگر و شرکت کننده را به چالش میکشد،در این روش شرکت کنندگان وقایع روزانه خود را از طریق یادداشت برداری و یا استفاده از واکمن ثبت و ضبط میکندد. 4.اسناد و مدارک فردی(نامه ها و یادداشتها) 5.اسناد و مدارک رسمی(یادداشتهای موردی،یادداشتهای بالینی و گزارش ارزیابان،تحلیل اسناد و اطلاعات رسانه ای)
  7. کاگان ویژگیهایی را برای تحقیق موردی بیان میکند که در ادامه بع طبان ساده بیان خواهد شد : 1.مطالعه پدیده ها از طریق تمرکز بر مثالهای ویژه: پژوهش موردی جهت شفاف کردن پدیده ها انجام میگیرد،این پدیده میتواند فرایندها،حوادث،اشخاص و.... باشد در این میان مورد مثال معینی از پدیده محسوب میشود. در پژوهش موردی توجه محقق فقط باید بر یکی از جنبه های هر پدیده متمرکز باشد تا از کیفیت تحقیق عمیق کاسته نشود. در پژوهش موردی میتوان واحد مورد توجه به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد.واحد تحلیل جنبه ای از نمونه است که از ان نمونه انتخاب میکنیم در ضمن هر یک از اجزا میتواند به عنوان مورد مجزا مطالعه شود(مثلا کارگران یک منطقه از شهرداری که میتوان تعدادی از انان را به عنوان نمونه انتخاب میکنیم و یا هر یک از کارگران انتخاب شده) برای روشن شدن بهتر مثالی میزنیم در پژوهش بر روی برنامه اصلاحی کار در تمامی مناطق شهرداری:اجرای برنامه اصلاحی(پدیده)،رفتار مدیران اجرا کننده برنامه(نقطه تمرکز پژوهش) و هر یک از مناطق شهرداری(به عنوان واحد تحلیل) مطرح هستند. 2.پژوهش عمیق روی مورد: گرداوری اطلاعات وسیع درباره مورد که میتواند به شکل (تصاویر،اشیا فیزیکی،داده های کمی) صورت گیرد. 3.مطالعه پدیده در محیط طبیعی ان: پژوهشهای موردی در اغلب موارد مستلزم انجام تحقیق میدانی است،زیرا که هدف اصلی درک پدیده از دیدگاه افرادی است که در پژوهش شرکت میکنند(دیدگاه پدیدار شناسانه) در میان محققان پژوهش موردی رابرت یین بیشترین تاکید را بر اهمیت بافت و زمینه پدیده مورد مطالعه دارد. 4.بررسی شفاف دیدگاه شرکت کنندگان در تحقیق(بازنمایی دیدگاه محقق و شرکت کنندگان): یکی از مهمترین اهداف پژوهش موردی درک پدیده های پیچیده به همان گونه ای است که مورد درک کرده است که این هدف از طریق مشاهده طبیعی ومصاحبه های غیر رسمی دنبال میشود در این مورد دیدگاه شرکت کنندگان(emic:درونی) و دیدگاه محقق به عنوان غیر خودی(etic:بیرونی) است پس به طور کلی بررسی موقعیت و یا پدیده معین، بررسی عمیق وروشهای چندگانه با استفاده از اطلاعات کلامی،تصاویر و واقعیات ینی که به صورت کمی و کیفی جمع اوری میشوند، بررسی مورد در بافت و ساختار طبیعی و تاکید بر هر دو نقش پژوهش یعنی محقق و شرکت کننده از نکات اصلی در تحقیق موردی است.
  8. با سلام و عرض ادب خدمت دوست بزرگوارم، البته بنده هیچ گاه فکر نمیکردم که ارائه مطالب در بخش مباحث متفرقه، بتونه کمکی هم به بخشهای تخصصی انجمن بکنه!!! اما با این حال از لطف شما ممنونم....به هر حال مطالب علمی، مستقیم و غیر مستقیم، مرتبط یا غیر مرتبط، کمک خود را خواهند کرد.
  9. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت دوستان جوملایی بزرگوار مورد پژوهی بستر بکری برای پژوهش عقاید و فرضیه های نادر و پیچیده است،مثلا در موردی کلاسیک این فرضیه که تنیدگی جنسی از طریق خود اختگی و بدنبال ان کاهش هورمون تستوسترون اتفاق می افتد از طریق مورد پژوهی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه خوداختگی پدیده ای نادر و متضاد با بسیاری از فرضهای پیشین است موردی بسیار مناسب برای مورد پژوهی به شمار می اید... در این پژوهش مایر و اسبورن(1982) مرد 29 ساله ای را توصیف کردند که خود را با کارد اشپزخانه اخته کرده بود او برای کاهش احساس درد و ایجاد بی حسی خود را در اب سرد اقیانوس غرقه ساخته بود،او این کار را باز پس دادن حیاتی میدانست که مادر به او داده بود،درمان سرپایی روانپزشکی نشان داد او در کودکی از انواع اختلالات هیجانی در رنج بوده و از سن 17 سالگی تقریبا از تمامی فعالیتهای اجتماعی خود کناره گیری کرده است. متخصصان او را واجد علائم افسردگی و همراه با توهم بینایی ارزیابی کردند در ضمن او دچار هذیانی مبنی بر بیرون کشیدن مغزش توسط مواد اتمی بود، در سالهای مکرر مرتکب اعمال منافی عفت و شده بود که این بی مبالاتی ها به افسردگی و احساس گناه او دامن میزد،به نظر پژوهشگران او قصد خودکشی داشته است اما به جایش خود را اخته ساخته است،او تحت تنیدگی جنسی پرقدرت و متناوبی قرار داشت که به نظر ناشی از سطح بالای تستسترون بود زیرا بلافاصله پس از خوداختگی سائق جنسی و اضطراب مورد کاهش یافت. اما با توجه به افراد جامعه متفاوت اند عدم تعمیم پذیری اصلی ترین ضعف مطالعه موردی به حساب می اید، مثلا در مورد فوق الذکر خوداختگی علاوه بر جایگزینی برای خودکشی ممکن است ناشی از کاهش احساس گناه،هذیانهای روانپریشانه،کوشش برای تغییر هویت جنسی و یا فرضیات متعدد دیگر باشد. در بررسی موردی در علوم انسانی پژوهشگر بسته به هدف پژوهش پیشینه فرد،نشانگان،رفتارهای خاص،واکنش نسبت به موقعیتها و پاسخ در مقابل درمان را ارائه می دهد.معمولا زمانی که فرد وضعیت بسیار خاص، نامعمول و چشمگیر دارد مورد پژوهی روش تحقیق مناسبی است مثلا در موردپژوهی کلاسیک پژوهشگران مردی به نام اس که توانایی شگفت اوری در به یادسپاری اطلاعات داشت را مورد بررسی قرار دادند(لوریا 1968) لوریا اعلام میدارد اقای اس مشکلاتی نیز بخصوص در مورد تمرکز داشته است چون تصاویر تمامی اطلاعات به شکل تصویرهای ذهنی خودکار پدیدار گشته و با تفکر اقای اس تداخل میکنند. در مورد کلاسیک بعدی محققان کودک 13 ساله ای به نام جینی را در حالی پیدا کردند که از بدو تولد به صورت منزوی و در اتاقی تنها به صندلی بسته شده بود ودر نتیجه توانایی بسیاری از مهارتها از جمله حرف زدن را نداشت،پس از تلاشهای مفصل روانشناسان در نهایت جینی توانست برخی از کلمات و عبارات را به شکل کودکانه ای فرا گیرد اما هیچ گاه مهارتهای زبانی او به شکل کامل رشد نکرد. لذت اکتشاف اطلاعات اصیل و عمیق همراه همیشگی، فرضهای مورد پژوهشی خواهد بود، لیکن باید دانشجویان توجه داشته باشند که عدم تعمیم پذیری نیز بزرگترین ضعف تمامی پژوهش های کیفی از جمله مورد پژوهشی خواهد بود، پس شایسته است با علم به این موضوع دست به انتخاب روش تحقیق خود بزنند.
  10. هر فرایند پژوهشی مجموعه ای از شیوه های نظام مند و دقیق است که به پرسش معینی پاسخ میدهد. این شیوه ها عبارتند از: مشاهده، توصیف، طبقه بندی، آزمایش و تفسیر. هنگامی که این شیوه ها بر روی تعداد زیادی از ازمودنیها انجام میشود(پژوهشهای کمی) اغلب راجع به تک تک ازمودنیها اطلاعات اندکی بدست می اید و صرفا متغیر بخصوصی اندازه گیری میشود. یکی از ویژگیهای عمده تحقیق کیفی تمرکز ان بر مطالعه نمونه معینی به صورت عمیق است.به همین دلیل گاهی اوقات به پژوهشهای کیفی پژوهش موردی نیز گفته میشود.اگرچه این دو روش مترادف یکدیگر نیستند ولی با وجود این پژوهش موردی به عنوان یک رویکرد تخصصی از پژوهشهای علمی بویژه به عنوان به درک محدودیتهای پژوهشهای کمی تکامل یافته است. مطالعه موردی به زبان ساده روشی است که از منابع اطلاعاتی هر چه بیشتر برای بررسی نظام مند فراد،گروهها،سازمانها یا رویدادها استفاده می کند.مطالعات موردی هنگامی انجام میشود که پژوهشگر نیازمند فهم عمیق و تبیین مسائل است. متاسفانه روش موردی بیشتر به عنوان روش پیش تجربی و غیر قابل اعتماد کنار گذاشته میشود. این مطالعه در بسیاری از رشته های مختلف از جمله جامعه شناسی،علوم سیاسی،تاریخ، مردم شناسی اجتماعی،تعلیم و تربیت و روان تحلیلگری به کار رفته است. 2 نمونه از مورد پژوهی های برجسته در تاریخ علم : 1.در پژوهش ویلیام وایت(1914-2000) تحت عنوان بی سرپناهان که به تحلیل دقیق زندگی ایتالیایی تباران ساکن یکی از محله های فقیر نشین امریکا پرداخت.او از روش مشاهده همراه با مشارکت استفاده کرد و ثابت کرد بر عکس نظر جامعه شناسان پیشین،چنین محله های فقیرنشینی هم از نظم و سازمان دهی اجتماعی مختص به خود برخوردارند. 2.یکی دیگر از موردپژوهی های کلاسیک و تاثیرگذار که تحسین بسیاری از منتقدین ومحققان را بهمراه داشت،ورد پژوهی اروینگ گافمن تحت عنوان تیمارستان بود که در سال 1912 انجام گرفت او ماهها را به عنوان کارمند در یک بیمارستان روانی اقامت گزید و از طریق روش مشاهده گزارش دقیق و با ارزشی از نتایج تحقیقاتش در مورد اینکه چگونه سیستم بیمارستان روانی شخصیت انسانها را از بین میبرد و حتی ممکن است مشکلات انها را تشدید کند نیز را منتشر کرد. در ادامه به تبیین ویژگی های بیشتری از این روش تحقیق میپردازیم، روشی که در صورتی که دانشجویان بتوانند به شکل اصولی آن را در طرح های دانشجویی خود پیاده سازی کنند، قطعا برای اولین بار لذت یک پژوهش اصیل و هیجان انگیز را خواهند چشید..... با سپاس از وقتی که گذاشتید.
  11. وقتی دانشجویان به ترم آخر تحصیلات در مقطع کارشناسی و یا ارشد نزدیک میشوند، به طور معمول از بابت ارائه یک رساله یا به عبارتی پایان نامه دانشجویی با کیفیت دچار استرس خواهند شد، البته ریشه اصلی این واقعیت به عدم کاربردی بودن دروسی باز میگردد که تحت عنوان آمار و روش تحقیق به دانشجو ارائه شده است... و باز به همین دلیل دانشجویان گهگاه مجبور به برون سپاری و یا سرقت علمی در فرآیند انجام تحقیق خود میشوند. اما در این پست میخواهم به معضلی دیگر در زمینه روشهای تحقیق امروزی اشاره کنم که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد، و آن سیطره محض تحقیقات کمی و آماری در علوم انسانی و اجتماعی میباشد. بعد از انقلاب علمی و صنعتی در جهان، و زمانی که اکثریت علوم متنوع انسانی از بند تعالیم کلیسا و چرایی هایی فلسفه رهایی یافت، علوم انسانی از بررسی فردی انسان به بررسی تفاوتها و همبستگی های گروهی تغییر جهت داد. در این تغییر بنیادین سوگیری های محقق و نظرات شخصی به حداقل رسید، تعمیم پذیری افزایش یافت، و متغیرهای بسیاری وارد فاز مطالعه ای شد، اما این امتیازات به قیمت از دست رفتن بهره گیری از اطلاعات اصیل، عمیق، درونی و رسش یافته در ارتباط با موضوع این علوم یعنی انسان، تمام شد. وقتی ما صرفا گروهها را مورد بررسی قرار میدهیم، تفاوتهای عمیق و بی نظیر فردی را نادیده گرفته و یا در حد خطای آماری تقلیل می دهیم...امروز اکثریت اساتید محترم علوم انسانی صرفا دانشجویان را ترغیب به انجام پژوهش های کمی (اعم از همبستگی ها و یا تفاوتها) میکنند، و متاسفانه کمتر تک آزمودنی های ارزشمند برای مدت طولانی و به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار می گیرند و این بدان معناست که اطلاعات بی نظیر پژوهش های کیفی، فدای تحلیل های خشک گروهی و کمی شده است... دوستان در ادامه به بررسی برخی روشهای کیفی تحقیق در علوم انسانی می پردازیم.
  12. با سلام و وقت بخیر دوست خوبم بنده با مدرک دکتری روانشناسی نیازی به کپی و پیست کردن این مطالب ندارم، تخصص بنده پژوهش است و تمام سعیم این بوده که مطلبی را از جایی کپی نکنم، با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق کاربران این انجمن رو جوانان قشر دانشگاهی تشکیل میدن، ارائه اطلاعاتی با رعایت اصالت در زمینه روش تحقیق که تمام دانشجویان رو تا پایان تحصیلات تکمیلی قطعا با خودش درگیر خواهد کرد، میتونه راه گشا باشه.... علاوه بر این بنده در بخش مباحث متفرقه، و با رعایت قوانین انجمن پست گذاشتم، که البته اگه بتونه کمکی هم به ارتقای سایت بنده بکنه، قطعا باعث خرسندی خواهد بود.... اما در مورد پستهای تشکر ، چون بنده حدود یک سال پیش، فقط با راهنمایی های ارزنده اساتید محترم این انجمن و بدون کوچکترین اطلاعاتی اقدام به راه اندازی سایت جوملایی گرفتم، به همین دلیل و صرفا از روی رضایت برای عزیزانی که به بنده کمک کردند، تشکر و سپاس فراوان گذاشتم، دقیقا مثل الان که میخوام از جنابعالی بابت نظر ارزشمندتون تشکر کنم. البته اگر مدیران محترم انجمن تمایلی به ادامه مطالب این تاپیک نداشته باشند، اطلاع بدهند تا با کمال میل بلافاصله متوقف بشه...
  13. در این سری از پستها سعی خواهیم کرد، تعدادی از روشهای مهم و پیشرفته تحقیق و جمع آوری اطلاعات را بالاخص در علوم انسانی خدمت شما معرفی کنیم، قطعا آشنایی با این روش ها در ارائه پژوهش هایی با کیفیت بالاتر از قبیل انجام پایان نامه و چاپ مقالات isi موثر و راهگشا خواهد بود. تحلیل محتوا-قسمت اول تحليل محتوا روشي است كه مي*توان آن را درباره انواع گوناگون پيام*هاي مندرج در آثار ادبي، مقاله*ها، اسناد رسمي، خطابه*ها، اعلاميه*هاي سياسي، گزارش*هاي اجتماعات، برنامه*هاي شنيداري و ديداري و گزارش مصاحبه*هاي نيمه رهنمودي به كار بست. واژه*هايي كه نويسنده، سخنران يا پاسخگو به كار مي*برد، بسامد آنها، وجه آرايش آنها در جمله، ساختمان خطابه و چگونگي بسط آن، منابع اطلاعاتي هستند كه بر مبناي آنها محقق مي*كوشد به شناختي دست يابد. اين شناخت ممكن است درباره خود گوينده باشد. مثلاً، ايدئولوژي يك روزنامه، تصورات يك شحض يا منطق يك سازمان يا يك گروه، از راه مطالعه اسناد داخلي، يا درباره وضعيت*هاي اجتماعي كه خطابه در آن توليد شده است. مثلاً، شيوه جامعه پذيري در خطبه*هاي نماز جمعه، كتاب*هاي درسي، و يا دربارة تجربه*اي تعارض*آميز همچون، تبليغات زمان جنگ. روش*هاي تحليل محتوا ايجاب مي*كند كه از فنون نسبتاً دقيقي استفاده شود. مثل محاسبه بسامدهاي نسبي يا همبستگي*هايي كه ميان واژه*ها به كار رفته. تنها به كمك روش*هاي ساخته شده و با ثبات است كه محقق مي*تواند تفسيري عيني و خارج از مدار ارزش*ها و تصورات شخصي خود ارائه دهد. برخلاف زبان شناسي، هدف تحليل محتوا در علوم اجتماعي فهم كاركرد زبان به عنوان زبان نيست. همچنين منظور از مطالعه دقيق و موشكافانه جنبه*ها صوري خطابه اين نيست كه از آنها معلوماتي درباره موضوعي خارج از خودشان كسب كنيم. از اين رو، جنبه*هاي صوري ارتباط كلامي به عنوان شاخص*هاي فعاليت معرفتي گوينده، معاني اجتماعي يا سياسي گفتار وي يا مصرف اجتماعي، كه از ارتباط كلامي به*دست*مي*آورد، ملاحظه مي*شوند. تحليل محتوا در تحقيق اجتماعي روز به روز اهميت بيشتري پيدا مي*كند. دليل آن، امكاني است كه براي تحليل منظم اطلاعات و اظهار نظرهاي عميق*تر و پيچيده*تر مثل گزارش مصاحبه*هاي نيمه رهنمودي عرضه مي*كند. روش تحليل محتوا، يا دست كم برخي گونه*هاي آن، وقتي كه موضوع كار آن از مواد ارزشمند تهيه شده باشد، بهتر از هر روش تحقيق ديگري اجازه مي*دهد تا دقت عمل روش شناختي و ژرفا نگري را، كه معمولاً به آساني بدست نمي*آيد، به شيوه هماهنگي بر آورده سازد. تحليل محتواي كمّي، زماني كه با يك فرضيه يا سوال روشن روبرو باشد، داراي كارايي بيشتري نسبت به زماني خواهد بود كه محقق بدون فرضيه و سؤال به جمع آوري داده*ها بپردازد. داشتن فرضيه و سؤال به اين معناست كه طرح تحقيق مي*تواند فقط روي داده*هاي مربوط متمركز شود. از آن مهم*تر اينكه محقق با يك فرضيه يا سؤال روشن مي*تواند نوع تحليلي را كه به فرضيه يا سؤال مي*پردازد، در ذهن خود مجسم سازد. تعريف تحليل محتوا :(Content Analysis). برلسون ( 1952 )می گوید : تحلیل محتوا یک تکنیک تحقیقاتی برای توصیف عینی ، نظام مند و کمی از محتوای آشکار ارتباطات است. وبر ( 1990 ) می گوید : تحلیل محتوا روش تحقیقی است که مجموعه ای از رویه ها را برای استنباط های معتبر از متن به کار می برد. این استنباط ها درباره فرستادندگان پیام ، پیام و مخاطب است. رایف ( 1998) می گوید : تحلیل محتوا کمی ، آزمون نظام مند و تکرار پذیر نمادهای ارتباطی است، که طی آن ارزشهای عددی بر اساس قوانین معتبر اندازه گیری به متن نسبت داده می شود. و سپس توسط روشهای آماری روابط بین آن ارزشها مورد تحلیل قرار میگیرد. این عمل به منظور توصیف محتوای ارتباطات است . طبق این تعاریف روش تحلیل محتوا دارای ویژگی های زیر است : 1- عيني بودن 2– منظم بودن 3– کمی 4 – آشكار بودن . عيني بودن تحليل محتوا روشي عيني است. بنابراين، ساخته*هاي ذهني پژوهشگر نبايد در آن دخالت داشته باشد.خصلت عيني بودن تجزيه و تحليلي محتوا مستلزم آن است كه هرگونه تحقيق و بررسي در اين زمينه قابل بازبيني و بازسازي باشد. جهت بررسی این ویژگی، عمليات تحقيقي مورد نظر به يكدسته افراد رمز گذار سپرده ميشود. اين افراد هر كدام جداگانه عمليات خود را دنبال ميكنند و سپس نتايج بدست آمده را با هم مقايسه مينمايند. اگر نتايج كار يك رمز گذار نسبت به ديگري تفاوت بسيار زياد داشته باشد، طرز تعريف واحدها و مقوله هاي مورد عمل تغيير مي كند تا جايي كه اين واحد ها و مقوله ها جنبه عملي پيدا نمايند. نظام مند بودن تحليل محتوا روشي نظام*مند است؛ به اين معنا محتوايي كه قرار است مورد ارزيابي قرار گيرد، بايد براساس قواعد روشن و ثابتي برگزيده شود صفت منظم بودن ايجاب مي كند كه تمام آنچه درمحتوا به مسأله مورد بررسي مربوط مي شود طرف توجه قرار گيرد و بر اساس واحدها و مقوله هايي كه براي تحق
  14. نکات مهم در نگارش و چاپ مقاله isi (بخش سوم بحث و تبیین فرضیه های آماری) در بخش انتهایی نگارش مقاله، نوبت به بحث، نتیجه گیری و تبیین فرایض آماری خواهد رسید، به جرات میتوان گفت مهمترین بخش از یک پژوهش را همین بخش تشکیل می دهد. بخشی که در طی آن محقق می بایست با زبانی روشن، قابل فهم و در عین حال با حفظ اصالت علمی نتایج پژوهش خود را بیان کرده و به ارائه دلایل قانع کننده برای کسب این نتایج بپردازد، این بخش تقریبا معادل با فصل پنجم در انجام پایان نامه و رساله های دانشجویی است. برای شروع این بخش معمولا نتایج آماری کسب شده در بخش یافته آماری به صورت خلاصه بیان می گردد، پس از آن نتایج پژوهش حاضر با دیگر پژوهش های انجام گرفته در این حوزه مقایسه می گردد، نقاط قوت و ضعف پژوهش محقق با دیگر ادبیات و پیشینه پژوهشی مرتبط با متغیرهای ذکر شده مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج متضاد و متناقض با ارائه دلایل احتمالی مورد تحلیل قرار می گیرد. حال می بایست تک تک فرضیه های آماری پژوهش مورد تبیین قرار بگیرد، در این تببین محقق می بایست علاوه بر بهره گیری از ادبیات نظری موجود، تبیین های احتمالی خود را نیز در جهت کسب نتایج بیان کند، چون فرض بر این است که محقق در زمینه پژوهش صورت گرفته فردی متخصص به شمار می رود. سرانجام پس از بازگویی نتایج پژوهش در قالب یک پاراگراف روشن و بدون ابهام، محقق محدودیت و مشکلاتی که را در اجرای پژوهش با آنها روبرو بوده است را با دقت بیان می کند و سپس در قالبهای کاربردی، عملی و بنیادی پیشنهاداتی را برای نهادهای مرتبط با نتایج تحقیق و پژوهشگران آتی و مرتبط با حوزه فوق الذکر ارائه میدهد. و بدین ترتیب نگارش یک مقاله استاندارد به پایان خواهد رسید. که نقش مهمی در افزایش احتمال چاپ مقاله isi در ژورنالهای معتبر خواهد داشت. لازم به ذکر است که فرمت فوق الذکر ممکن است با توجه به رشته و مجلات پذیرش دهنده تا حدودی متفاوت باشد، لیکن ساختار کلی تفاوت چندانی نخواهد داشت. منبع : -------------------
  15. نکات مهم در نگارش و چاپ مقالات isi (بخش دوم روش و یافته های آماری) اگر بخش اول این مجموعه را همراه ما بوده باشید، مستحضرید که در این مجموعه پست ها سعی کرده ایم که نکات و مطالب مهمی را در زمینه نگارش یک مقاله استاندارد جهت چاپ در ژورنالهای معتبر برایتان خلاصه وار بازگو کنیم، مطالبی که گاها علی رغم اهمیت فراوان، در کتب مرتبط با روش تحقیق کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. اما پس از بیان مقدمه ای از کلیات پژوهش، باز کردن مساله بوجود آمده برای محقق و ضروریات پژوهش، نوبت به شرح روش و یافته های آماری پژوهش خواهد رسید، در حقیقت این مرحله همان مرحله ای خواهد بود که در بعد نگارشی، افعال پژوهش از زمان اینده به گذشته انتقال خواهند یافت. روش پژوهش : در این بخش پیش از هر چیز نیاز به معرفی دقیق جامعه پژوهش خواهد بود، یعنی تمامی اعضایی که قصد داریم نتایج پژوهش را از لحاظ کاربردی و یا بنیادی به آنها تعمیم دهیم. نکته قابل توجه در انتخاب جامعه امکان دسترسی و اجرای پژوهش میباشد، قطعا انتخاب جوامع بسیار بزرگ، هزینه های پژوهش را افزایش و تعمیم پذیری و نمونه گیری را دشوار خواهد ساخت، البته از طرفی دیگر در پژوهش های انفرادی با نمونه محدود علنا بحث از تعمیم پذیری به جامعه غیر عملی خواهد بود. بازگویی دقیق روش نمونه گیری، تعداد اعضای نمونه و فرمولهایی که از طریق آنها به تعداد اعضای نمونه رسیده ایم، مرحله بعدی روش را تشکیل می دهند، در حقیقت ما در این مرحله باید خواننده را قانع سازیم، که نمونه ای که میزبانی پژوهش را بر عهده داشته، از لحاظ علمی نماینده ای معرف و شایسته برای جامعه ای است که میخواهیم نتایج را به آن تعمیم دهیم. بر اساس ساختار مجله ای که قصد ارسال مقاله را به آن داریم و تا حدودی بر حسب سلیقه، فرایض، سوالات و اهداف پژوهش گاها در انتهای بخش مقدمه و یا روش قرار میگیرند، و گاهی نیز اصولا به شکل مجزا نمی آیند، صرفنظر از شکل ساختاری این بخش نویسنده مقاله حاضر فرض را بر آن دارد که خواننده از کم و کیف محتوایی فرایض و اهداف آگاه است، لذا در این خصوص دوباره گویی نخواهد کرد، لیکن توجه به جهت دار و یا بی جهت بودن فرضیه، خبری بودن جمله حامل فرض و عدم ابهام و آزمون پذیری فرایض از نکات مهمی است که رعایت نکردن آنها اعتبار پژوهش را از بیخ و بن زیر سوال خواهد برد. در همین خصوص توجه داشته باشیم در یک پژوهش واحد فرایض و سوالات به ندرت در کنار هم قرار خواهند گرفت، بدین معنی که در صورتی که ما پیشینه ای قابل قبول و مفصل در ارتباط با متغیرهای پژوهش در اختیار داشته باشیم از فرایض جهت دار، و در صورتی که سوابق پژوهش ما ناقص و یا همراه با نتایج متناقض باشند میبایست از فرایض بدون پژوهش و یا سوالات بهره ببریم. در ارتباط با بخش یافته ها مجالی به پرداختن به بحثهای تخصصی آماری در این بخش نخواهد بود، لیکن از لحاظ نگارشی حتما میبایست پیش از شروع کار از فرمت ساختاری مجله مرتبط اطمینان پیدا کرد، حذف جداول مرتبط با یافته های توصیفی و ارائه توضیحات در قالب متن، ادغام جداول مرتبط با یافته های استنباطی و در مجموع کاهش حجم این بخش نکته ای است که در اکثریت مجلات معتبر مورد تاکید قرار میگیرد. همچنین بهره گیری از عناصر دیداری همچون نمودارها علاوه بر افزایش کیفیت بر فهم بهتر نتایج پژوهش کمک خواهد کرد. در بخش بعدی این سری از آموزشهای ادوریس به نکات کلیدی در بخش تبیین فرایض در مقالات علمی خواهیم پرداخت، نگارش یک مقاله isi استاندارد و با کیفیت مستلزم رعایت نکات ظریفی است که همراهی با این آموزشها در این راه به شما یاری خواهد رساند.