rezabaghaie

۵ نکته برای داشتن heo بهتر

2 پست در این موضوع

نکته برای داشتن HEO بهتر

HEO

همه*ی فعالانِ وب با SEO یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو آشنایی دارند و دقت خاصی را برای آن انجام می*دهند به نحوی که از HEO یا Human Experience Optimization یا «بهینه سازی تجربه کاربری» غافل می*شوند در صورتی که اهمیت HEO به همان اندازه SEO است.

شما با اینکه ساعت ها زمان برای بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو صرف می*کنید اما می*بایستی به این نیز دقت داشته باشید که خوانندگان سایتتان چطور مطالب سایتتان را مطالعه می*کنند. هدف هر سایتی کاربران و خوانندگان است. قالبا ما با پرداختن افراتی به SEO از HEO غافل می*شویم در صورتی که هدف کاربران و خوانندگان سایت هستند.

البته به این معنی نیست که به SEO نپردازیم بلکه برای داشتن سایتی پربازدید و کاربردی می*بایستی به هر دو پرداخته شود. انسان*ها وقتی در وب سایتتان هستند می*خواهند زیبایی که را در کنار سادگی ببینند. به سادگی بفهمند که مطالب شما کی*نوشته شده، چه دسته بندی*های را داراست و اینکه دلیل تمایز شما از سایت*های دیگر چیست. به این نکات کاربردپذیزی و تجربه کاربری نیز گفته می*شود.

فونت*ها و HEO

فونت*ها برای داشتن HEO قویتر بسیار مهم هستند. فونت ها را باید طوری انتخاب کرد که نه بسیار درشت باشند و نه ریز بلکه برای عام مردم باید کاملا خوانا باشد.

قبلا در طراحی وب سایت فارسی مشکل کمبود فونت وجود داشت ولی الان باوجود CSS3 و font-face این مشکل حل شده است و می*توانید انتخاب*های زیادی را داشته باشید. از اینجا می*توانید تعداد زیادی از این فونت ها را برای استفاده در طراحی وب سایت خود پیدا نمایید.

رنگ*ها و HEO

رنگ*ها نیز همانند فونت*ها برای HEO قویتر بسیار مهم هستند مخصوصا در قسمت*های مطالب اصلی و فهرست مطالب. برای مثال من خودم نمی*توانم به خوبی متن*های با رنگ سفیدی را که دارای زمینه مشکی رنگ هستند مطالعه کنم و فکر می*کنم که خیلی از افراد این مشکل را دارند.

black-color-text

از طرف مقابل متنی کاملا مشکی با زمینه سفید چشم را خسته می*کند و بهترین راه حل را می*توان رنگی کمی روشن تر از مشکی خالص دانست. توجه داشته باشید که در طراحی سایت خود می*بایست هارمونی رنگ*ها و تأثیر آنها را رعایت کنید.

صفحه آرایی و HEO

در تحقیقاتی که انجام شده مشخص گردیده که فارسی زبانان در هنگام مراجعه به سایت صفحه وب سایت را از سمت راست اسکن می*کنند و این بزرگترین دلیل برای داشتن توجه خاص به طراحی سمت راست وب سایت است پس بهترین چینش صفحه سایت قرار دادن مطالب در قسمت راست صفحه و ستون کناری در سمت چپ صفحه است. همچنین در تحقیقی دیگر مشخص شده که کاربران انگلیسی زبان صفحه را به صورت F اسکن می*کنند و برای زبان های راست به چپ این اسکن به صورت F متقارن می*باشد.

f_reading_pattern_eyetracking

طول صفحه در HEO

در طراحی مفهومی وجود دارد به نام « Above the fold » و این نکته را بیان می*کند که اطلاعات مهم می*بایست در بالای صفحه قرار بگیرند. اکثریت کاربران عادی با مراجعه به سایت قسمت بالای سایت را نگاه می*کنند و در بیشتر موارد صفحه را اسکرول نمی*کنند مگر اینکه مطلب مهمی در بالای صفحه توجهشان را جلب کرده باشد به همین دلیل باید از هدر بزرگ اجتناب کرد و از اسلایدر ها یا ابزارهای دیگر برای نشان دادن مطالب مهم سایت استفاده کرد.

برای درک بهتر این مفهوم به نتایج گوگل توجه کنید. شما در مشاهده نتیجه از بالا شروع به اسکن صفحه می*کنید و قالبا هم مطالب مهم*تر را بالای صفحه مشاهده می*کنید. این همان چیزی است که ما را مچبور به بهینه سازی سایت برای جستجوگرها می*کند.

پیوندهای یکتا در HEO

همانگونه که یک ساختار URL مناسب کمک زیادی را برای موتورهای جستجو می*کند همچنین URL ها اطلاعات مفیدی را راجب نوع محتوا به خواننده منتقل می*کند. برای اکثر سایت*ها داشتن تاریخ در URL مهم است چون کاربر را در همان وحله اول از زمان مطلب آگاه می*کند این تاریخ مخصوصا در مورد وب سایت*های خبری می*تواند بسیار مفید واقع گردد. برای ۹۹درصد سایت*ها داشتن کلماتی از عنوان مطلب در URL آنها هم برای SEO و هم برای HEO مفید باشد.

برای مثال اگر به URL اکثر خبرگذاری*های ایرانی دقت کرده باشین ساختار کاملا غیر استاندارد و غیر کاربردی را دارا هستند و برای اطلاع از محتوای پیوند یکتای هر یک حتما می*بایست به آن مطلب مراجعه کرد.

یک نمونه URL خبرگذاری فارس نیوز:

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910119000669

یک نمونه URL خبرگذاری آفتاب نیوز:

محاکمه متهمان اصلی حملات یازدهم سپتامبر

اما نمونه یک URL مربوط به خبرگذاری نیویورک تایمز را ببینید که چطور استانداردها را رعایت کرده است:

Can Coffee Kick-Start an Economy? - NYTimes.com

برای سایت*های که روزانه مطالب زیادی منتشر می*کنند درج تاریخ در URL و برای سایت*های آموزشی داشتن دسته*بندی در URL بسیار می*تواند مفید واقع گردد.

… و دیگرچه؟

نکاتی که بیان کردم تعداد کمی از نکات بودند و HEO به اینها محدود نمی*شود بلکه نکات فراوانی وجود دارد که با رعایت آنها می*توان به HEO قابل قبولی دست پیدا کرد.

شما چه فکر می*کنید؟ کدام نکات باعث بهتر شدن HEO می*شود؟ و به نظر شما کدام نکات را فراموش کرده*ام؟

Share this post


Link to post
Share on other sites
آموزش ووکامرس قالب جوملا قالب وردپرس قالب رایگان وردپرس قالب رایگان جوملا هاست نامحدود هاست جوملا هاست لاراول هاست وردپرس هاست ارزان هاست ربات تلگرام خرید دامنه آموزش ساخت ربات تلگرام با php آموزش html و css آموزش لاراول آموزش cPanel آموزش php آموزش سئو وردپرس آموزش امنیت وردپرس آموزش وردپرس آموزش فرم ساز RSform آموزش سئو جوملا آموزش فروشگاه ساز Hikashop آموزش فروشگاه ساز ویرچومارت آموزش طراحی سایت آگهی تبلیغاتی آموزش امنیت جوملا آموزش طراحی سایت فروش فایل آموزش طراحی قالب ریسپانسیو با Helix آموزش جوملا 3 آموزش ساخت ربات دکمه ی شیشه ای آموزش ساخت ربات همکاری در فروش آموزش ساخت ربات جذب ممبر آموزش ساخت ربات ضد اسپم آموزش ساخت ربات پیوست فایل سورس ربات مدیر گروه | ربات مدیر گروه همسریابی

اول فکر کردم سئو رو به اشتباه هئو نوشتید!ولی بعد متوجه شدم که همچین چیزی هم وجود داره.منظورتونو از هئو میشه واضح تر بگید!

Share this post


Link to post
Share on other sites

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری