درود بر شما دوستان گرامی،
نخست بابت همه ی مطالب آموزشی که در این تاپیک بیان شده سپاسگزارم...
شاید من که برای اظهار نظر درمورد جوملا و گسترش دهندگان ایرانی صلاحیت لازم را نداشته باشم ولی با توجه به اطلاعاتی که دارم و با کسب اجازه از دوستان نظر خودم را مینویسم
البته کلا در مورد دنیای کامپیوتر ایران و همینطور پستهای اول همین تاپیک و ... صدق میکنه
ما ایرانی ها چند تا عیب داریم (گذشته از خوب و بد سیاست بازرگانی) که باعث شده یه کشور خیلی مطرح در زمینه ی صادرات IT نباشیم (در مقایسه با کشوری مثل هند):
1- اینکه تخصصی کار نمیکنیم. (یعنی تقریبا همه میخوایم همه ی تخصص ها را بهش بپردازیم و آخر هم توی هیچ زمینه ای متخصص نمیشیم! به هر زمینه ای 1 نوک میزنیم! مثلا لزومی نداره هر مدیر وبسایت خودش طراح قالب باشه)
2- تنبل هستیم، یعنی میخوایم مثلا HTML یا CSS یا ... یاد بگیریم ولی حال خوندن چند تا کتاب فارسی هم نداریم (انگلیسی و ... که پیش کش!) و میخوایم 1 نفر بشینه در حد اینکه کارمون بطور موقت راه بیفته یه سری اطلاعات بهمون بده و نه بیشتر... (میخوایم شیره ی 1 کتاب که طرف خونده را ازش بگیریم)
3- (پوزش میخوام ولی) چون سطح سواد پایینی داریم و عموما با سعی و خطا (بدون مرجع علمی) مطلب یاد میگیریم و در همین حد هم اینقدر آدم تنبل و یا بیسواد هست که بیاد برای اطلاعات پایه کلاس بیاد و پول بده(چیزایی که به نظر من همه جای دنیا خود فراگیر، مستندات مربوطه را مطالعه میکنه) ، فکر میکنیم دیگه بالای ابرا رسیدیم و تا همین جا بسه. این میشه که دیگه دنبال پیشرفت نمیریم و (بجز انگشت شماری) از 1 سطح تعریف شده ای بالاتر نمیریم و بعد هم فکر میکنیم ایرانی با بقیه فرق داره و محکومه که همیشه ته جدول بمونه! از طرفی دانسته های خودمون را به هموطنان خودمون ندیم که به ما نرسند. (در حالی که کشور های دیگه را نمیبینیم که خیلی جلو هستن و ما قراره با کمک هم اول بهشون برسیم و بعد هم بزنیم جلو)
اطلاعات پایه که فقط میتونه ترجمه ای فارسی از مستندات انگلیسی موجود باشه خیلی اطلاعات ما را میتونه بیشتر از این کنه که الان هست.
اون هم در مورد سیستم متن باز مثل جوملا!
البته هر کسی که با این مستندات با سواد شد و طبق تجربه یه سری نکات ویژه یاد میگیره (اصطلاحا فوت کوزه گری!) و این اطلاعات که پابلیک نشده توی دنیا میتونه منبعی برای برگزاری کلاس و درآمد باشه
بیاین کاری کنیم که قالب جوملا صادر کنیم! ( کلا خدمات آی تی) یا قالب های فارسی ترجمه بشه به انگلیسی!، نه اینکه ما فقط مترجم قالب باشیم بجای طراح و برنامه نویس.
ما ایرانی ها به یه نون بخور و نمیر راضی میشیم، اینه که پایین موندیم، اگه نه مغز و منابع کم نداریم ...
4- یه نفر هم که راضی میشه چیزی یاد بده اینقدر خستش میکنیم با سوال پرت و پلا از بحث که طرف بیخیال میشه. یا بعضیا به هدفی که دارن پشتکار ندارن و خودشون وسط راه بیخیال میشن
5- جاهایی مثل همین انجمن ها گاهی اطلاعات مفید زیادی داخلشون هست ولی چون بصورت متمرکز جمع بندی و گردآوری نمیشه، کاربر نمیتونه به هدفش برسه و همینطور انجمن هم به هدفش یعنی 100 درصد سودمند بودن نمیرسه
در پایان انتقاداتم که اول از همه به خودم هست، میخوام بگم حرفم مخاطب خاصی نداشت و نمیخوام کسی از من رنجیده خاطر بشه ...
پیشنهادات:
1- کسی بیاد دنبال طراحی قالب که میخواد تخصصی کار کنه و بخاطرش حاضره وقت بزاره و چیز یاد بگیره بطور علمی و آکادمیک
2- در حال حاضر ما نمیتونیم اطلاعاتی درست و کامل تر از متخصص های شرکت ها و گروه های نرم افزاری، مثل همین جوملا ارائه بدیم پس به نظر من بهتره مستندات خارجی را حتی به زبون ساده هم که شده ترجمه کنیم و قرار بدیم. یا اگه امکان ترجمه نیست کتابهای انگلیسی هم قرار بدیم کم ارزش نیست.
3- یک مطلب آموزشی را شروع نکنیم یا تا پایان ادامه بدیم. (آموزش نصفه نیمه غیر نا امیدی برای کاربر نتیجه نداره)
4- مطالب یک آموزش بهتره گروه بندی بشه و توی بحث ها و تاپیک های جزئی تر بررسی بشه چون هدف بزرگ و کلی برای 1 تاپیک و 1 نویسنده نشانه ی ناتمام موندن خواهد بود.
5- آموزش ها جداگانه در تاپیک های قفل شده یا فایل PDF به صورت جمع بندی و مفید ارائه بشه.
از دوستان گرامی پوزش میخوام.gift
به امید روزی که برسیم بالای جدول های مختلف ...
با سپاس
(برنامه نویس دات نت هستم، وب هم پی اچ پی کار نکردم(CSS, HTML, ASP.NET, ...)