hamidnpc

هشتمین هدیه ماه رمضان:جوملا یا وردپرس؟مسئله این است!

6 پست در این موضوع

ارسال شده در (ویرایش شده)

جوملا یا وردپرس؟مسئله این است!

Differences-between-Joomla-And-Word-Press-3(1).png

اگر شما هم برای اولین بار باشد که به دنیایی سی ام اس ها پا می گذارید حتما با سیل cms های متفاوت مواجه می شوید که شما را گیچ و سردرگم می کند! ابتدا باید تعریف مناسبی ازcms داشته باشیم:

Cms چیست؟

Cms یا کانکت منیجمنت سیستم به فارسی سیستم مدیریت محتوا، به زبان ساده به شما در مدیرت سایت،صفحات وغیره کمک میکند. با استفاده از آن ها نیاز زیادی به دانش کد نویسی ندارید. سیستم های بسیار زیادی در دنیای نت منتشر شده اند که با توجه به کار شما می توانند به کمک شما بیایند. جوملا و وردپرس و دیتالایف انجین یکی برترین سیستم هایی هستند که کم و بیش می توان با کمک آن ها هر نوع وب سایت با هر نوع محتوایی تولید کرد

البته امروزه استفاده ی از دو سیستم جوملا یا وردپرس بسیار گسترش یافته اند به طوری که بیشتر رقبا را کنار زده اند. اما هر کدام از این سیستم ها مشکلات مربوط به خود را دارند که من بیشتر می خواهم در این مقاله به تفاوت های این 2 سی ام اس بپردازم!

مقایسه از بسته نصبی خام:

حجم بسته ی نصبی جوملا از وردپرس بیشتر می باشد به طوری که بسته نصبی جوملا تقریبا 2 برابر بسته ی وردپرس حجم دارد.

نتیجه: نتیجه ی خاصی ندارد!

نصب:

مراحل نصبی جوملا خیلی بیشتر از مراحل نصبی وردپرس می باشد که این به معنای برتری این سیستم نسبت به ورد پرس نیست!به طور مثال در مراحل نصبی جوملا می شود تنظیمات ftp را وارد کرد که در وردپرس همچین امکانی وجود ندارد!

نتیجه: برتری خاصی وجود ندارد!

بخش ورود به مدیریت:

در جوملا برای وارد شده به بخش مدیرت باید آدرس administrator وارد شود که در حالی که در وردپرس باید به آدرس wp-admin وارد شد .در بخش صفحه ورود یا قالب ورود به سایت از نظر امکانات جوملا یا وردپرس با هم هیچ تفاوتی ندارند به جز آن که در وردپرس بخشی وجود دارد که اگر مدیر وب سایت رمز عبور را فراموش کرد آن ر ا به پست الکترونیک او میفرستد که این بخش در جوملا وجود ندارد.

نتیجه:وردپرس برتری نسبی در بخش لاگین دارد.

مدیریت:

در صفحه ی اصلی مدیریت تنها چیزی که در وردپرس به چشم می خورد تنظیم نامرتب این سیستم و وجود داشتن همه چیز در بخش پیشخوان این سیستم است. در حالی که صفحه ی اصلی مدیریت جوملا خیلی خلوت بوده و فقط ابزار کاربردی وجود دارد. از دیگر تفاوت های اصلی این 2 سیستم این که منوی جوملا به صورت آبشاری در بالای سایت قرار گرفته است در حالی که در ورد پرس به صورت آبشاری در کنار وب سایت در سمت راست قرار گرفته است .در بخش پیش خوان وردپرس آماری از مطالب و نظرات سایت می دهد که در جوملا هم وجود دارد (البته در جوملا سیستم نظرات به طور پیشفرض نصب نیست) . اما نکته قابل توجه در وردپرس ترجمه بسیار بد و نامفهوم کلمات است که به طور مثال نظرات اسپم یا نظرات هرز که توسط روبات ها ارسال می شوند به جفنگ معنی شده است!

در پخش پیشخوان وردپرس با توجه به این که بسیار شلوغ طراحی شده است اما امکانات بسیار جالبی را به مدیر وب سایت از جمله نوشتن مطلب فوری می دهد

از جمله ابزاری که در بخش پیشخوان ورد پرس استفاده شده اند :

آخرین دیدگاه ها ،پیوند های ورودی ،اخبار وردپرس،نوشتن مطلب فوری،آخرین افزونه های نصب شده و.. می باشد که هیچ کدام از این امکانات به طور پیشفرض در سیستم جوملا وجود ندارد و فقط آیکون های شروع سریع ای تعبیه شده است که با استفاده از آن ها می توان به همه ی بخش های مدیریت دسترسی داشت

نتیجه گیری :

شلوغی بیش از حد ورد پرس، اضافه بودن بخش اخبار وردپری،پیوند های ورودی و...

الحاقات:

در هر دو سیستم بخش الحاقات یا افزونها ها وجود دارد.اما تفاوت های بسیاری دیده می شود.

به طور مثال در جوملا افزونه ها به 3 بخش ماژول ،پلاگین و کامپوننت تقسیم می شود در حالی که همه ی آن در وردپرس یکی بوده و به نام افزونه یا الحاق شناخته می شوند

از دیگر مشکلات وردپرس در هنگام نصب افزونه در خواست تنظیمات اف تی پی است . در حالی که در جوملا به طور پیشفرض تنظیمات اف تی پی برای نصب نمی خواهد. که این کار می تواند باعث سردرگمی کاربران مبتدی شود. البته وردپرس در این بخش یک امکان جالب نیز دارد که آن جستجوی افزونه در محیط این سیستم و نصب اتوماتیک آن است که این بخش در جوملا وجود ندارد.

البته در هر دو سیستم نصب افزونه از طریق آپلود وجود دارد که در وردپرس از شما تنظیمات اف تی پی در خواست می شود . در ضمن در جوملا 2 حالت نصب از دایرکتوری و نصب از آدرس نیز وجود دارد که می تواند بسیار مفید واقع شود

نتیجه:وردپرس جستجوی افزونه ی خوبی دارد ولی درخواست تنظیمات اف تی پی کمی نا امید کننده است.

شمسی سازی:

هر دو سیستم جوملا و وردپرس به طور کامل شمسی هستند ولی وردپرس باید یک افزونه برای شمسی سازی آن نصب شود تا وبلاگ به طور کامل شمسی شود در حالی که جوملا این گونه نیست و فقط با نصب بسته ی زبان شمسی می شود . از دیگر معایب این سیستم این است که ابزارک تقویم پیشفرض وردپرس به طور پیشفرض شمسی نیست و باید از تقویم ای که توسط تیم وردپرس فارسی طراحی شده است استفاده کرد.

سئو:

یکی از تفاوت های اصلی جوملا و وردپرس مبحث سئو ی آن ها می باشد. به طوری که در بیشتر موارد سئو ی وردپرس قابل قبول تر است .

فعال کردن سئو در جوملا:

برای فعال کردن سئو در جوملا 2.5 باید به تنظیمات اصلی رفته و3 گزینه ی سئو را فعال کرددر حالی که به طور پیشفرض لینک های جوملایی بسیار بد و نامفهوم به نظر می رسند .که اگر آدرس های بهینه برای موتورهای جستجو در تنظیمات فعال شود لینک ها معنا دار می شوند. در قدم دوم باید به هاست رفت و نام فایل htaccess.txt را به htaccess. تغییر داد. و بعد هم برای پشتیبانی از لینک فارسی باید نام مستعار یونیکد را فعال کردو در قدم آخر برای چسباندن پسوند html باید گزینه افزودن پسوند فعال شود

نتیجه ی 4 قدم: features/sliders.html

فعال کردن سئو در وردپرس:

همان طور که گفتیم تنظیمات سئو در وردپرس جای کار کمتر و بازده بیشتری دارد.یکی از برتری های این سیستم و دیگر سیستم ها از جمله دیتالایف انجین امکان سفارش سازی لینک ها می باشد . به طور مثال در تنظیمات یکتا در وردپرس شما می توانید تنظیم کنید که لینک ها عددی باشند یا حروف بی معنا یا حتی حروف با معنا باشند. حتی در این سیستم بخشی برای ساخت لینک سفارشی شما وجود دارد! که شما می توانید فرم لینک دلخواه خود را وارد کنید . در حالی که در جوملا اصلا همچین قابلیت هایی وجود ندارد .

نتیجه گیری:

شما در نهایت با فعال کردن همه ی تنظیمات در جوملا لینکی این گونه: features/sliders.html در یافت می کنید در حالی که لینک های موجود در وردپرس اگر روی حروف معنا دار تنظیم شوند این گونه می شوند: مقاله/دانلود . ولی این امکان را در جوملا نیز می توان با نصب کامپوننت های مانند ace sef افزود . ولی چه کسی می خواهد کامپوننت نصب کند؟! اگر این امکان ساده در جوملا وجود داشت بسیار بهتر می شد!

بر خلاف عقیده ی بسیار از متخصصان جوملا ،به نظر من وردپرس حتی ایندکس بسیار بهتری از همه لحاظ نسبت به جوملا دارد .همان طور که هیچ سایت بسیار معروف ای برای سیستم دانلود از جوملا استفاده نمی کنند . چون آن ها به ایندکس نیاز دارند ! ومثال هایی از این قبیل.

خیلی از متخصصان جوملایی می گویند که شاید وردپرس در ابتدا از جوملا بهتر باشد ولی جوملا از وردپرس در آینده ی یک ماه بعد جلو می زند ! در حالی که این واقعیت تا حدی قابل قبول نیست. زیرا وب سایت ای که باوردپرس ساخته شده است و در گوگل به طور کامل ایندکس شده است . خیلی وقت لازم است که تا یک وب سایت جوملایی با نصب کامپوننت هایی سنگین و تنظیمات پیشرفته از قبیل ace sef به تواند به گرد پای آن برسد!

در کل این این نتیجه به نظر ما می رسد که وردپرس سئو و ایندکس مناسب تری نسبت به جوملا دارد . ولی این به این معنا نیست که سئو یا ایندکس وب سایت های جوملایی خیلی ضعیف است! شاید بتوان وب سایت های جوملایی را پیدا کرد که با زحمت توانسته باشند رقیب های وردپرس خود را کنار بزنند!

الحاقات در دسترس :

در هردو سیستم چندین هزار الحاق وجود دارد که در گروه کامپوننت های پیشرفته از قبیل: انجمن ساز کیوننا و جامعه مجازی ساز جومسشیال و چندین هزار فروشگاه ساز بسیار قدرتنمد ،قطعا جوملا رقیب وردپرسی خود را کنار می زند! بله! زیرا هدف وردپرس در شروع کار ساخت وبلاگ میباشد در حالی که در جوملا از همان پایه ارائه ی سایت می باشد . و بلاگ نیازی به فروشگاه ندارد!! از دیگر کامپوننت های بسیار خاص جوملا می توان از :

آر اس فایر وال (برای امنیت) جوم شاپینگ و ویر تومارت و... ( برای فروشگاه ساز) آر اس فروم و برزینگ فرم( برای ساخت فرم سفارشی)فروشگاه ساز های فارسی که توسط ایرانی ها برنامه نویس شده است( زرین جومینا و ...)و صدور پیش فاکتور و ... را می توان نام برد

نتیجه:

در بخش کامپوننت های بسیار خاص متاسفانه وردپرس حرفی برای گفتن ندارد!

جی کوئری:

به طور کل جی کوئری و تکنولوژی آژاکس خیلی بیشتر در سیستم وردپرس چه در بخش مدیریت و چه در بخش سایت استفاده می شوند. برای مثال در بخش مدیریت:

امکان ساخت زیر منو :

این امکان که برای ساخت زیر منو استفاده می شود من را بسیار شگفت زده کرد که چگونه همچین قابلیتی استفاده شده است!

شما برای ساخت زیر منو باید با موس منو ی مورد نظر را بردارید و توسط موس آن را به صورت کج در زیر منوی مادر دروپ کنید که اصلا همچین قابلیتی در کل مدیریت جوملا به چشم نمی خورد!

بخش تنظیم ابزارک ها:

این بخش نیز که برای قرار دان ابزراک ها در موقعیت ها استفاده می شود بسیار جالب است. به طوری که شما باید ابزراک خاص خود را با موس بردارید و در جعبه ی موقعیت خود دروپ کنید!

در بخش سایت:

آیکون های اجتماعی بسیار قشنگ که با هاور شدن رنگ یا حتی کل آن ها تغییر می کنند . لوگو های چرخان که با هاور شدن موس 360 درجه می چرخد! و امکانات و مثال هایی از این قبیل.

نتیجه گیری:

استفاده از جی کوئری در بخش مدیریت وردپرس خیلی انجام شده است که اصلا در مدیریت جوملا به چشم نمی خورد . همچین در بخش سایت نیز وردپرس در استفاده از جی کوئری و افکت های چشم نواز از جوملا قوی تر است. البته اضافه کردن این امکانات در کل جوملا کار چندان سختی نیست!

نتیجه گیری کلی:

خب در چندین قسمت سعی کردیم جوملا یا وردپرس را باهم مقایسه کنیم که باز هم نتوانستیم خود را متقاید کنیم که کدام سیستم برای ما مناسب تر است!

البته نباید فراموش سیستم وردپرس سئوی مناسب تری نسبت به جوملا دارد ولی برتری بزرگ دیگری نسبت به جوملا ندارد!

همیشه باید یادمان باشد که وردپرس یعنی وبلاگ! همان طور که هدف وردپرسی ها از همان اول ارائه ی وبلاگ بوده و هست نمی توان از وبلاگ امکانات حرفه ای طلب کرد! پس اگر می خواهید سایت های فروشگاهی یا انجمن و یا جامعه مجازی ساز های بزرگ بزنید جوملا را انتخاب اول خود بدانید!

در نهایت از شما تشکر می کنم که وقت خود را صرف مطالعه ی این مقاله کردید!

منبع :یوتم فارسی

ویرایش شده در توسط hamidnpc

Share this post


Link to post
Share on other sites
آموزش ووکامرس قالب جوملا قالب وردپرس قالب رایگان وردپرس قالب رایگان جوملا هاست نامحدود هاست جوملا هاست لاراول هاست وردپرس هاست ارزان هاست ربات تلگرام خرید دامنه آموزش ساخت ربات تلگرام با php آموزش html و css آموزش لاراول آموزش cPanel آموزش php آموزش سئو وردپرس آموزش امنیت وردپرس آموزش وردپرس آموزش فرم ساز RSform آموزش سئو جوملا آموزش فروشگاه ساز Hikashop آموزش فروشگاه ساز ویرچومارت آموزش طراحی سایت آگهی تبلیغاتی آموزش امنیت جوملا آموزش طراحی سایت فروش فایل آموزش طراحی قالب ریسپانسیو با Helix آموزش جوملا 3 آموزش ساخت ربات دکمه ی شیشه ای آموزش ساخت ربات همکاری در فروش آموزش ساخت ربات جذب ممبر آموزش ساخت ربات ضد اسپم آموزش ساخت ربات پیوست فایل سورس ربات مدیر گروه | ربات مدیر گروه همسریابی

ممنون حمید جان

یه نکته هم باید گفت:در طراحی سایت باید هدف را مشخص کرد که ما چطور سایتی رو میخاهیم بسازیم.اگر شرکتی هست بهترین گزینه جوملاست در سایر موارد مثل دانلود و تفریحی و.... سلیقه ایه یکی جوملا رو بخاطر سادگیش و در عین حال پر کاربرد بودنش می پسنده و ازش استفاده میکنه و یکی هم از قالبای وردپرس و ویژگی هایی مثل سئوش استقبال میکنه و سایتشو با وردپرس میزنه.

ولی در کل جوملا مدیریتش آسونتره و خیلی زودتر میشه جوملا رو یاد گرفت تا وردپرس

بازم از دوست خوبمون حمید سپاس گذارم

در پناه حق

Share this post


Link to post
Share on other sites

با تشکر از مقایسه شما ....

من هم به نوبه خودم این دو سی ام اس را قبلا مقایسه کرده بودم :

نتیجه ای که من در مورد این مقایسه ها گرفته ام :

هر دو دارای برنامه نویسان و گسترش دهندگان و افزونه های زیادی هستند . هر چند که در مورد جوملا بیشتر هست ... و دلیلش هم این هست که چون اکثرا متخصصین طراحی سایت با آن کار می کنند ... حداقل در بین فارسی زبان ها افزونه های فارسی شده بیشتری برای آن پیدا می شود ... مثلا در زمنیه فروشگاه ساز جوملا از فروشگاه سازهای عالی برخوردار هست مخصوصا ویرچومارت که واقعا خود به تنهایی یک سی ام اس فروشگاهی هست ... و اینکه می توانید اکثر اسکریپت ها و انجمن سازها را با جوملا ترکیب کنید ...

از لحاظ عمر آنها وردپرس عمرش بیشتر از جوملا هست .

در مورد امنیت هر سه دارای امنیت خوبی هستند ( هر چند که گزارش هک شدن سایت های وردپرسی بیشتر از جوملا هست ) ولی هر دو افزونه هایی برای این مورد دارند که جوملا افزونه های بیشتری در مورد امنیت دارد .... هر چند من چند بانک را دیده ام که با همین سی ام اس جوملا سایتشان را طراحی کرده اند ( هر چند من از روی ضاهر و یک سری افزونه های کار شده در آن این را دریافتم هر چند شاید این مورد درست نیست ولی اینکه واقعا فلان سایت از جوملا استفاده کرده یا نه را می گزاریم دوستانی که تخصص بیشتری دارند ) ولی در کل جوملا امنیت بالایی داره و ساختار جوملا هم اساسا بر اساس امنیت طراحی شده و توسعه دهندگان زیادی آن را تست می کنند و باگهایش را برطرف می کنند . هر چند در مورد امنیت بیشتر شک روی افزونه ها هست تا خود سی ام اس ... که باید در این مورد دقت کرد .

و موارد و مقایسه های بیشتر که می توانید در این آدرس مطالعه کنید :

http://forum.4joomla.ir/Thread-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%88%D9%85%D9%84%D8%A7-%D8%8C-%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D8%B3-%D8%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA-%D8%9F?pid=2334#pid2334

Share this post


Link to post
Share on other sites

ببنید آقای طالبی گفته بودند که دوستان می توانند هدایای برای ماه مبارک رمضان برای دیگران منتشر کنند!

من هم برای این ماه مبارک ،مقاله ای نوشتم که امیدوارم مورد پسند دوستان واقع شده باشه

Share this post


Link to post
Share on other sites
من نفهمیدم این دقیقا کجاش هدیه بود!؟؟

افشین جان هدیه حتما نباید افزونه یا قالبی چیزی باشه.یه آموزش یا مقاله هم میتونه یه هدیه باشه.البته به شرطی که اون کسی که هدیه رو میده یا وقت گذاشته باشه و خودش نوشته باشه یا پول براش خرج کرده باشه.که مطمئنم حمید خودش اینو نوشته.اگه هم نه سرچ کرده باشه و کپی کرده باشه(فکر نکنم)هم باز هدیه هست.چون خیلی ها اصلا به فکر این نیستن و نمیرن دربارش تحقیق کنن و خیلی ها هم پیدا نمی کنن.لطفا با پست هاتون ارزش کار رو پایین نیارین.

موفق باشین

Share this post


Link to post
Share on other sites

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری